• lilly75

snälla hjälp!!!

Är det någon som kan hjälpa mig med detta dilemma? Min m2b är av sydamerikanskt ursprung och har 2 st efternamn. Först kommer pappans sedan mammans. Vad skall jag fylla i??? Det finns 2 alternativ enligt blanketten: ta gemensamt efternamn eller behålla sina efternamn. Jag vill ha mitt "gamla" efternamn som mellannamn och kan endast ta hans pappas efternamn. Men då kanske hans mammas efternamn försvinner eller? Förstår ni hur jag menar? Tacksam för svar.

• Svar på tråden snälla hjälp!!!
  • anirac1

ta ett helt nytt efternamn

• bröllop080719

ring skatteverket och fråga hur ni ska fylla i för att fåd et som ni vill ha det.

• lilly75

Jag får nog ringa skatteverket. tack

• Skonie

Nyfiken på vad skatteverket svarar

• Sanfor

Hej!
    Jag har också latinmerikanskt ursprung med två efternamn. VI har bestämt att vi skall ta mitt efternamn, men sambon vill bara ta över det första efternamnet

Det visade sig vara krångligt. Det funkade inte bara att han skulle ta det första efternamnet. Utan jag var tvungen att lämna in blanketter för att ta bort mitt andra efternamn. När det går igenom kan vi lämna in de vanliga lapparna om att sambon skulle ta mitt efternamn.

• dita79

Jag är också från latinamerika, och jag tänker inte byta alls.
    Min sambo behåller sitt och jag behåller mitt, våran son har bådas, och familjen heter som min son (alltså bådas) (det som kommer att stå på brevlådan).
    Jag är faktiskt lite emot att man ska byta efternamn bara för att man gifter sig, det blir så krångligt sen om man skiljer sig..(inte för att jag planerar att göra det) men exempel på en arbetskolega, som gifte sig och tog hennes mans efternamn, öppnade en äffar med efternamnte som namn till affären, sen skilde dom sig, och gifte om sig med en annan. Ska hon byta namnet på affären? eller behålla den? Hon tog i alla fall hans nya mans efternamn sist, så nu heter hon som hennes första och andra man.. visst låter det krångligt? Det är just det det är, jag behåller mitt, jag heter så sen jag föddes och så ska jag heta när jag dör. Lite från min mamma, lite från min pappa.
    Som min son. (men ni andra får göra som ni vill hihihi...)

Svar på tråden snälla hjälp!!!