• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Pumpkin

Puffar upp så att fler kan ta del av informationen.

• Pumpkin

Du äger ju fortfarande inte rättigheterna till låten, bara rättigheten att själv använda dessa noter. Ungefär som när man köpte en VHS-film när det begav sig (vet inte vad det står på DVD) då det stod i början att man inte fick kopiera filmen.

• Pumpkin

Jag vet faktiskt inte exakt vad som gäller i just de fallen, det här är ju ingen regel specifik för BT utan en lag som funnits länge.

• Pumpkin

Problemet är att man bryter mot lagen när man distribuerar och skickar runt noter som man inte äger rättigheterna till. Det är Upphovsrättslagen vi talar om.

Troll1 skrev 2008-04-11 17:41:17 följande:
    Man kan ju alltid kopiera ur notböcker på biblioteket om man vill det. Ser inte problemet, förutom att ex "Notpoolen" inte får in alla pengar de önskar på noterna då...Jag kan tycka att det iofs görs väldigt mkt (smyg?)-reklam för just detta företag å andra sidan, här på BT.
  • Pumpkin

Precis!

Amazonen skrev 2008-04-11 17:46:55 följande:
    Inte att glömma är att även kompositören/arrangören får betalt när man köper noterna lagligt!
  • Pumpkin

Saxat från Copyrightsidan:

En allmän upplysning om Internet
    Är du konsument av musik, littertur eller konst av annat slag och tar del av verken helt privat och har skaffat dig tillgång till verken på ett korrekt sätt så kommer du troligen aldrig i konflikt med de upphovsrättsliga reglerna.

Men om du sprider, förändrar eller kopierar skyddade verk så bör du först ta reda på vilka regler som gäller och vilka tillstånd du måste skaffa dig. För du måste komma ihåg att de verk du vill hantera tillhör någon annan. Det är alltid bäst att ta kontakt och skaffa tillstånd innan du använder skyddade verk för annat än privat bruk.

Observera med avseende på Internet att det är en sak att ladda ner verk till din dator, och en helt annan sak att från din dator sprida verken, eller göra dem tillgängliga för andra via din dator genom att ladda upp till Internet. Att ingå i ett fildelningsnätverk innebär ofta att du gör bådadera. Observera att du måste känna till vilka regler som gäller för såväl nedladdning från nätet som vad som gäller för uppladdning till nätet.

Endast om du känner till dessa regler och tillämpar dem så kan du undvika att begå upphovsrättsintrång. Upphovsrättsintrång kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

• Pumpkin

Som sagt, jag vet inte alla detaljer, men om någon skrivit ner noterna själv antar jag att det är den personen som bestämmer över just dom noterna.

• Pumpkin

För eget bruk ja, men inte att skicka dessa vidare sen - vilket alltså är problemet här på BT

Troll1 skrev 2008-04-11 17:50:54 följande:
    Jag förstår det, men det är lagligt att ta kopior på biblioteken. För eget bruk.
  • Pumpkin

Reklam är det om de som driver Notpoolen kommer in här och "tipsar" om sig själva. Om medlemmar som köpt noter där och är nöjda tipsar om dem är det inte reklam.

Och nej, det är inget jätteproblem, men BT är ju också ett företag som bör rätta sig efter lagen. Jag förstår inte vad problemet med det är?

• Pumpkin

Det är ju inte för att vara taskiga vi har dessa regler, det är för att följa lagen om upphovsrätt.

• Pumpkin

Vi kan naturligtvis inte veta med 100% säkerhet, men man lär sig ganska snabbt att se skillnad på tips och reklam.

Det är säkerligen inte ett jätteproblem här, men dock ett problem och någonting som inte är tillåtet. Varför inte lämna det vid det och följa reglerna man accepterade när man blev medlem?

• Pumpkin

Den är högst upp eftersom den är fäst och kommer så vara några dagar till. Det är viktig information som inte får försvinna i mängden av inlägg.

• Pumpkin

Javisst, för EGET bruk ja. Men inte för att sprida till andra.

pappabrun skrev 2008-05-16 14:13:05 följande:
    Om du använder noterna för EGET bruk får du absolut ta en kopia på låten eller texten. Så fort som det blir offentligt så är detta ett problem.Sedan är det inte Bröllopstorget.se som får problem utan den som verkligen kopierat låten och använt den.
Svar på tråden Spridning av noter