• Duchess

Spridning av noter

Jag tycker att det handlar om mer än vad man tekniskt sett får/kan göra. En konstnär ska ha betalt för vad h*n gör. Annars har vi snart inga konstnärer längre.

Ett exemplar av en viss not kostar kanske 30-40 kronor. Det är inte mycket, speciellt inte om man betänker på vad hela bröllopet kostar.

• Duchess

Jag är inte helt säker på att man måste ha tillstånd. Däremot måste man betala STIM-avgifter för all musik som framförs i offentliga sammanhang.

Burre Präst skrev 2008-04-27 14:40:01 följande:

Prins Variant:Du begår inget upphovsrättsbrott om du tar ut och skriver ner noter till en melodi du hör på radio eller liknande. Men om du ger dessa noter till någon som kommer att uppföra låten på ett bröllop så begås det ett brott mott upphovsrätten. Eller för att ta ditt exempel: du begår inget brott om du går och trallar på en melodi men om du trallar, visslar, sjunger eller denna melodi i ett konsertsammanhang eller på ett bröllop så är du skyldig att ha upphovsmannens tillstånd.
  • Duchess

Varför inte?

Om jag hör en dikt på radion och skriver av den, och sedan läser den på en vigsel - är det då min egen dikt?

thereseqvist skrev 2008-05-02 18:02:05 följande:
    om man lyssnar på låten och skriver noterna själv efter och sen sjunger och spelar på bröllopet kan ju inte vara olagligt heller...
  • Duchess

Naturligtvis. Det är själva konceptet med STIM-avgifter: att den som skapat musik också ska få betalt för den.

Men om ni gifter er i Svenska Kyrkan så är er vigsel en gudstjänst enligt SvKy's ordning, och då betalar församlingen alla avgifter

Pyron skrev 2008-05-16 14:56:44 följande:
    men om jag har en kompis som ska sjunga på mitt bröllop. måste hon då betala pengar till stim bara för att hon sjunger någons annans låt?
  • Duchess

Intressant! Jag vet att om gudstjänsten har mer än 30 min musikaliskt innehåll så räknas den som en musikgudstjänst, och då måste man betala STIM-avgifter. Jag undrar hur reglerna egentligen ser ut där...

Jag måste gräva lite mer i det där. En av mina arbetsuppgifter är nämligen att redovisa musikarrangemang till STIM..

Nessan skrev 2008-05-17 20:53:40 följande:
    Fast framförande av låtar under just gudstjänster är en inskränkning i upphovsrätten (enl. 21 § URL), så där behöver inga avgifter betalas."21 § Var och en får, med undantag för filmverk och sceniska verk, framföra offentliggjorda verk offentligt1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt2. vid undervisning eller gudstjänst."
Svar på tråden Spridning av noter