Inlägg från: konichiwa girl |Visa alla inlägg
  • konichiwa girl

Spridning av noter

grabbarna skrev 2008-04-11 17:35:50 följande:
    fast på många sidor kan man gratis hämta text och noter och då måste det väl vara ok att skicka direkt istället för att minnas länken vart man hämtat dom?likadant tycker man ju ur en bok istället för att lån ut hela boken lånar man bara ut ngr sidor
    Nej, det är inte okej.
    Som upphovsrättsinnehavare till en text är det jag som bestämmer hur och när den ska spridas och mångfaldigas. Om jag lägger upp en låttext jag skrivit här på BT och säger att det är okej att använda den, så får man naturligtvis använda den. Men fortfarande säger lagen att jag är den enda som har rätt att avgöra om den ska spridas vidare.

Så här skriver lagen: "[Skaparen av ett verk har] uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik."

Det innebär också att det är förbjudet att ta ut ackorden/skriva ner noter och lägga ut dem och texten på någon hemsida.

Man får ta kopior av ett verk av begränsad omfattning för "privat bruk". Men privat bruk ger alltså inte rätten att sprida vidare noterna till andra utöver den närmaste familjen.
  • konichiwa girl

glad och förväntansfull skrev 2008-04-22 17:49:27 följande:

Det är ju lite intressant eftersom man kan hitta noter via bibliotek, helt gratis. Dessutom kan man ju faktiskt ta ut en låt själv och skriva ner accord och noter. Och vad säger ni i så fall om alla låttexter och dikter som sprids här på BT.Var konsekventa om ni ska gnälla!Karin
    Glad och förväntansfull: De böcker man kan låna hem på biblioteket har betalat en licens för att få publicera och sprida noterna. Det är likadant för mig som författare, förlag och tidningar betalar mig för att få publicera mina texter. De får dock inte publicera en text flera gånger eller lägga ut den på nätet och så vidare om det inte är reglerat i avtalet, och de inte har betalat för sådan publicering.

Men fortfarande regleras huruvida dessa verk får framföras offentligt i lag (även om de är publicerade i notböcker som finns att låna på biblioteket, och även om man kan ta ut en låt själv och skriva ner ackord och noter). Lagen säger att det är tillåtet att framföra ett musikaliskt verk offentligt när:

1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
    2. vid undervisning eller gudstjänst.

När musikaliska verk spelas i radio, ute på klubbar och så vidare betalas också en licens - detta till STIM som senare betalar ut dessa royalties till upphovsmännen.

Så, BT är fullständigt konsekventa i sin policy. Och det är faktiskt de som har förstått det där med upphovsrättslagen.
  • konichiwa girl

Kort sagt:
    För att sprida noter och texter (låttexter, diktverk och dylikt, gäller även bilder) vidare, genom publicering eller genom att ge papperskopior till en polare, krävs upphovsmannens tillstånd.

• konichiwa girl

Igia: Nej, lagen om upphovsrätt gäller faktiskt inte alla. För att lagen om upphovsrätt ska gälla krävs det att ett verk ska uppnå någonting som heter verkshöjd. Det innebär att verket ska ha "höjt sig till en viss grad av självständighet och originalitet" Du kan inte skydda ditt klotter genom upphovsrättslagen. Till exempel recept är inte heller skyddade av upphovsrättslagen.

• konichiwa girl

Fjosok:
    Du har faktiskt lite fel.

1. Upphovsrätten gäller till 70 år efter upphosvrättsinnehavarens död. Sedan har du naturligtvis rätt i att även texter är upphovsrättsskyddade - men det gäller också dikter, bilder etc.

2. Man får inte kopiera vissa procent ur kurslitteratur. Lagen säger klart och tydligt att man får framställa exemplar av ett verk för privat bruk, vad gäller omfattande litterära verk begränsade delar av detta. Detta procenttal som brukar omnämnas är en tumregel och inte lagstadgat.

Och upphovsrättslagen 12 § gör inte undantag för noter eller musikaliska verk (det står för övrigt klart och tydligt på stim:s hemsida).
    . De undantag som finns är:
    1. uppföra byggnadsverk,
    2. framställa exemplar av datorprogram, eller
    3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Skolor, bibliotek, med mera kan dessutom ha licensavtal för att framställa exemplar.

• konichiwa girl

Fjosok: Procenttalet - femton procent eller femton sidor ur en bok - det är som sagt en allmänt vedertagen tumregel. I lagen står bara "begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång". Det vill säga; du kan kopiera till exempel en dikt för "privat bruk" som är ett verk av begränsat omfång. Vad som utgör en "begränsad del" är oklart, och det är ju därför man har en sådan praxis. Sedan tror jag att det är en hel del bibliotekarier som inte är särskilt insatta i upphovsrättslagen utan tror att det är det som gäller.

Sen är det ju viktigt i sammanhanget att man inte får kopiera för privat bruk om det är så att det har tillkommit på ett olagligt sätt. Alltså: kopiera en låt ur en lagligt utgiven 'Hits för gitarr' är ok för privat bruk, men inte att kopiera en låt som lagts ut på internet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Många psalmer är ju inte längre upphovsrättsskyddade längre, så de där sjuttio åren kan ju vara bra att ha i minnet i alla fall.

Vad körerna beträffar är ju det faktiskt olaglig spridning av noter! "Privat bruk" tolkas väldigt snävt, som sagt, men det är fortfarande tillåtet att framställa ett eller ett fåtal notkopior för privat bruk.

• konichiwa girl

Igia: Fortfarande måste den boken ha uppnått ett visst mått av originalitet och självständighet.

• konichiwa girl

Tjaa, då får man väl i så fall bryta mot lagen? Poängen är ju att det inte finns något lagligt sätt att kopiera upp de där nyskrivna texterna som inte omfattas av kopieringsavtalet. Det är inte någonting att bli sur över, det är ju så det är.

Svar på tråden Spridning av noter