• Fjosok

Spridning av noter

Vill bara förtydliga en del saker som jag ser det, och jag akn en del eftersom jag är professionell musiker och registrerad hos STIM. Har dessutom fått ett par sånger tryckta i notform.

1. Det är inte bara ett lagbrott att sprida noter, utan även texter. Lever upphovsrättsmannen till en text så kan man, om man vill vara laglig, inte bara trycka texten i ett häfte till ett bröllop utan att fråga om lov, eller betala ersättning. En text är lika mycket ett verk som en not och är upphovsrättsskyddad även den.

2. Kopiering av noter är aldrig tillåtet, inte ens på biblioteket. Står klart och tydligt i böckerna. Att sedan biblotekaeriena sägerannat beror ofta på okunnighet, du får ju kopiera vissa % ur en bok, exempelvis kurslitteratur, och många tror det är samma sak med noter. Är det altså inte!

3. Nopoolen eller andra förlag är inte bara dom enda som vill ha en slant för att stycket uppförs, det handlar om upphovsmännen också. Ska inte deras arbete löna sig?

4. Hur hårt det än låter så kanske det är svårt att undvika ibland, och gasnka få bryr sig. Notpoolen är ganska dyra om man jämför med en del amerikanska förlag. Är det en sång på engelska så google på "Sheet music" och låt titeln. Finns oftast att ladda ner för någon dollar, lagligt.

5. Jag har blivit rådd att skattefuska på skatteverket och upptäckt att sadens poliskör kör med kopierade noter som inte ens är förlagda, så det är inte så att jag står på barrikaderna och dömer ut alla som kopierar. Bara det att såhär ser det ut och förhoppningsvis "ska gå till. I alla fal då många av upphovsmännen inte är snorrika krörusar utan vanliga artister och musiker som vill ha lön :)

Tack för ordet!

/Fjosok

• Fjosok

Hejsan! kanske jag borde förtydliga mig.

Punkt ett tog jag inte med, men det är självklart. Det diskuteras ju dock en ändring på den punkten. Det är exempelvis inte alla ättlingar till ex Hank Williams eller Buddy Holly som vill se deras musik få framföras fritt inom 10 år. Men det är jag medveten om och nämnde det bara inte eftersom det är texter och musik från dom senaste 50 åren jag är övertygad om att 90% av fallen här handlar om

Punkt två låter bra, men varför säger då bibliotekarier att man får kopiera ett visst antal sidor ur en bok, låter helt knas i mina öron, men jag är övertygad att du har rätt. Kan vara det licensavtalet som gäller då, jag citerade bara vad en biblotekarie sa till mig då böcker och jag inte går jämt ut. Lik förbaskat måste man ju läsa då man pluggar ;)

Det stora kopieringsproblemet tror jag dock inte är bröllop eller nån solonot. Det är alla körer i Sverige som kopierar noter på löpande som verkligen ställer till det.

Poäng till dig :) Med förtydligande från mig :)

Svar på tråden Spridning av noter