• becky79

socker med deko. på

Någon som vet hur långt innan man kan göra sockerbitar med hjärtan på (jag tänkte "limma" dit motivet med krisyr eller ätbart lim) men hur länge håller de sig fräscha sen efter det???

• Svar på tråden socker med deko. på
  • Tooticki

Eftersom kristyr är socker det också så håller de lääänge. Några månader allra minst.

• hungran79

jag provade precis att göra sockerbitar med hjärtan själv.
    Ska lägga upp en bild.

detta behövs:
    vanliga sockerbitar
    vit kristyr
    dekorationshjärtan (de är lila och rosa i burken)

allt detta går att köpa vanliga affärer.

• hungran79

de går fort att göra

• becky79

jo att göra e ju inte problemet, jag tänkte dock anv pincett o placera ut, så det sitter just där jag vill.
    Har provat, men hur långt innan kan man göra det?

• hungran79

ingen aning.... men socker håller ju ett bra tag. jag gifter mig 2/8 så jag har inte så bråttom men lägger de då i en glasslåda.

• becky79

jo ifall man anv. lufttät burk, kanske dom håller sig bra, för socker håller ju sig jätte bra, ifall de inte kommer i fukt, men dom blir ju lite fuktiga när man sätter fast dem....svårt, skulle vara så skönt att få de gjort i tid bara, så slipper man stressa senare.

• Cissit

Det är väl isåfall kristyren som skulle kunna bli "dålig" eftersom den ofta innehåller äggvita (beroende på hur man gör den). Men även kristyr med äggvita håller någon månad om man förvarar den i rumstemperatur i en lufttät burk.

• Kirsto

Jag läste nånstans att 3 månader är ett bra riktmärke för kristyrens hållbarhet, längre om man använder äggvitepulver istf äggvita. Å andra sidan är det ju en pyyyyytteliten klick, så ni lär ju inte matförgifta era gäster om de är någon dag äldre tänker jag.

• stinakina

Jag har bilder i mit galleri...jag gjorde ett gäng härom dagen, vi ska ha dom i aug...

de ligger numera i en lufttät vanlig plastburk (typ tupperware)

• Cissit
    Kirsto skrev 2008-04-17 23:03:42 följande:
    Jag läste nånstans att 3 månader är ett bra riktmärke för kristyrens hållbarhet, längre om man använder äggvitepulver istf äggvita. Å andra sidan är det ju en pyyyyytteliten klick, så ni lär ju inte matförgifta era gäster om de är någon dag äldre tänker jag.
    Ja det låter bekant! Och nej jag tror inte det är någon fara för matförgiftning faktiskt :P Äggvitepulver är verkligen att rekommendera, jättelätt att jobba med tycker jag!
  • bruden08

Jga har gjort våra sockerbitar och vi ska ha dom 28 juni. Det är ju en sådan ytterst liten kristyrdutt på sockerbiten så jag trat inte det är någon fara att den ska bli dålig.

• Kirsto

Det slog mig just att jag i barndomens dagar en gång åt kristyr från fjolårets (eller vem vet förresten hur många år den var...) kristyrbokmärke. Jag tyckte det var gott...

Svar på tråden socker med deko. på