• MEB26

Hur lämnar man den man älskar?

Hej,

Är det någon som kan säga hur jag ska orka lämna mannen jag älskar? Vi har varit tillsammans i sex år och vårt förhållande är egentligen bra. Problemet är att vi har väldigt olika syn på hur en framtida familj ska fungera och vilka roller vi ska ha. (Mannen ifråga är född 200 år för sent om man säger så...)Någonstans har jag vetat detta länge men hoppats på att han skulle mogna. Jag älskar honom ändå och vill leva med honom men jag tror inte att jag bli helt lycklig med honom. Tyvärr. Vi har försökt reda ut det och prata om det utan att det leder någonvart. Visst vi kan säkert kompromissa men jag längtar ibland efter någon som resonerar mer likt mig. Men hur sjutton tar jag mig ur det? Jag får panik bara jag tänker på att det inte ska vara han och jag längre. Det känns inte som att jag har styrkan att ta mig ur detta! Hjälp! Någon som varit med om något liknande? :(

• Svar på tråden Hur lämnar man den man älskar?
  • Humlan66

kolla din gästbok gumman

• Lillsnufflan

Massa styrkekramar!
    Det är ju så, ibland går det inte att vara ihop hur mycket man än älskar varandra. Och det är ju alltid svårt att bryta upp och om man dessutom älskar varandra...

Det är ju bara du som kan avgöra om du ska stanna eller inte och du verkar ju ha tänkt en hel del på detta. Det enda råd jag kan ge dig är att omge dig med personer som kan stötta dig och trösta när det känns jobbigt. Prata med din syster/kompis/mamma/kollega, vem som helst som förhoppningsvis kan finnas där för dig.

• Joji

Om jag får ge ett tips, så skulle det vara att gå i familjeterapi!

Jag går en vidareutbildning för att bli just familjeterapeut och vet hur givande det kan vara, om man träffar "rätt" person. Att en utomstående kommer in och bidrar med andra frågor, andra perspektiv kan ge otroligt mycket! Då har ni ju försökt en gång för alla, får det låter som att du trots allt älskar honom? Det låter som att det skulle kunna finnas något att jobba på...Om inte annat så kan det ge ett bra avslut.

Ville bara ge det tipset.

• pallesj

Usch vad jobbigt Kan inte säga att jag har en liknande historia men lider med dig
    Massor av kramar, behöver du ventilera eller vara vill prata med nån så finns jag här Tänker på dig

• weinlove

usch vad jobbigt. hoppas det löser sig. en massa styrkekramar från mig till dig

• vitulina

Det är aldrig lätt att inse att man inte kan vara med varandra trots att man älskar varandra. Men du verkar ha kommit rätt långt iochmed att du insett vad du vill ha utav en relation (och senare en familj). Jag säger bara en sak: -man är sig själv närmast och inget ändrar på det!.

Du måste se till dina egna värderingar och det är som sagt ingen idé att satsa på något som du vet kommer resultera i katastrof om några år. Det kommer tyvärr inte bli lättare med tiden.

Om jag ska underlätta dina känslor kan jag säga att det är bättre att lämna varandra när man älskar varandra. Det gör att det inte blir lika mycket osagt mellan er och att ni kan träffas i framtiden utan att hysa agg mot varandra. Jag har gjort detsamma och jag kan nu tänka på mitt ex med endast varma känslor. Det kanske inte gör beslutet lättare och jag tänker på dig!

Du får nog helt enkelt sätta dig ner med din nuvarande och prata igenom det. Säg vad du behöver och vill i livet. Även han kommer inse att ni inte kan kompromissa om ALLT i livet.

Jag hoppas att allt kommer gå bra för dig!
    KRAM

• Fru Cinderella

Tyvärr väljer man ju inte den man älskar, kanske något att tänka på i dina funderingar. Hoppas du blir lycklig i livet!

• lyckligjävel

man bara gör det därför att man känner i magen om det är fel. Var och en måste gå till sig själv och känna, jag tycker man vet innerst inne vad som är bäst för en själv. hur ska vi veta och kunna avgöra om han är rätt för dig? Pröva parterapi först, problemet är kanske mindre än vad ni gör det till? Lycka till!!!

Svar på tråden Hur lämnar man den man älskar?