• Joji

Fråga kring "kryphålet"

Vi planerar att "fuska" med våra efternamn, som jag lärt mig här på BT... M2B säger att han vill att det ska vara jämlikt - att även han ska få "byta" namn, och att vi ska heta samma - mitt efternamn i mellannamn, hans som efternamn.

Min fråga är hur processen går till exakt tidsmässigt, då jag läst lite olika.

Första steget är ju att han ska ansöka om att ta mitt namn som mellannamn. Ska man vänta med att ansöka om detta tills efter bröllopet? Har nämligen läst den uppgiften.

Ni som använt er av detta "kryphål" - hur länge måste jag vänta innan jag kan ansöka om att få ta hans namn som efternamn?

• Svar på tråden Fråga kring "kryphålet"
  • Joji

Oj... De sista raderna skulle ju inte vara med! Strunta i dem...

• Nessan

Ni börjar med att innan vigseln skicka in namnändringsblanketten där ni fyller i att ni behåller era respektive efternamn, men att din make vill ta ditt som mellannanm. Då ni sedan är gifta kan du som hans hustru (med hans tillåtelse) ansöka om att ta hans efternamn och bwhålla ditt som mellannnamn. Då har ni lyckats komma runt namnlagens regler om att bara den ene parten kan ta den andres efternamn.

Tänk bara på att det är det namn ni väljer som efternamn som får "tyngst" juridiskt status. Tex är det bara efternamn ni kan föra vidare till kommande barn och liknande!

• Joji

Tack för svaret!

Jag har förstått hur man gör, men har undrat NÄR, eftersom jag läste detta i en blog:

"Lösningen: I dag lyckades jag få tag på en vänlig kvinna på folkbokföringen som berättade hur man kan komma runt den här bestämmelsen. Så här gör man: Paret behåller sina respektive namn över vigseln (mycket viktigt), därefter så ansöken den vars efternamn man valt att senare ha som gemensamt om att få ta den andres namn i mellannamn. När det väl har gått igenom, så ansöker den andra parten om att få byta efternamn.. och på samma gång om att få ta sitt gamla efternamn som mellannamn. Voilá - nu har ni samma mellannamn OCH efternamn!"

Enligt detta är det alltså mycket viktigt att vi inte ansöker om att han ska ha mitt mellannamn innan vigseln, utan först efteråt...!?

• Nessan

Så har inte jag förstått det iaf... Snarare är det väl väldigt viktigt att ansökan om att han tar ditt namn som mellannamn sker innan vigseln för att ni skall lyckas att båda får ta ett mellannamn. Skiljelinjen blir ju själva vigseln, man kan se det som att man eg. bara får ta ett mellannamn, men om man tar det ena före vigseln kan man börja om efter. Hmm, det var en urusel förklaring, ber om ursäkt för det. Hur som helst, jag tror att det jag skrev stämmer. Sök i lite gamla trådar här på BT, de är lätta att hitta!

• anne på grönkulla

Hmm, bra fråga. Jag kan faktiskt inte se varför det skulle göra skillnad om man gör det första steget före eller efter vigseln, sålänge båda behåller sina egna EFTERNAMN vid vigseln. Har du is nog i magen att ringa skatteverket så gör det annars hoppas jag att nån som gjort det kan förklara om det har betydelse.

Kan du inte fråga dem som har bloggen där du hittade det?

• Nessan

Från Skatteverket:

Mellannamn för make/registrerad partner

Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.

Anmälan om mellannamn görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831. Anmäler du om mellannamn senare under äktenskapet, använder du blanketten SKV 7630.

• Joji
    Nessan skrev 2008-04-17 09:10:03 följande:
    Från Skatteverket:Mellannamn för make/registrerad partnerDen av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.Anmälan om mellannamn görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831. Anmäler du om mellannamn senare under äktenskapet, använder du blanketten SKV 7630.
    Fast det är ju detta vi tänker krypa undan...
  • Nessan

Ja, eller använda er av två ggr om man ser det så. Förutsättningarna är de som SKV listar där, och ni genomför det två gånger så att säga.

• Joji
    Nessan skrev 2008-04-16 23:15:23 följande:
    Så har inte jag förstått det iaf... Snarare är det väl väldigt viktigt att ansökan om att han tar ditt namn som mellannamn sker innan vigseln för att ni skall lyckas att båda får ta ett mellannamn. Skiljelinjen blir ju själva vigseln, man kan se det som att man eg. bara får ta ett mellannamn, men om man tar det ena före vigseln kan man börja om efter. Hmm, det var en urusel förklaring, ber om ursäkt för det. Hur som helst, jag tror att det jag skrev stämmer. Sök i lite gamla trådar här på BT, de är lätta att hitta!
    Ah, jag förstår din förklaring - inte alls dålig!

Har inte hittat något som tyder på att det som står i bloggen stämmer, men jag borde kanske maila henne och fråga, som föreslogs...
  • trettondagsbruden

vi gjorde inget innan bröllopet.

efter bröllopet ansökte mannen om att ta mitt namn som mellannamn. jag behöll mitt o gjorde ingen förändring förrän hans namnbyte gått igenom. då skickade vi in ansökan om namnbyte på mig och barnen (som hetat mitt efternamn hela tiden), samt att vi behöll mitt ursprungliga efternamn som mellannamn.

allt som allt tog det ca 1,5 månad.

Svar på tråden Fråga kring "kryphålet"