• oppsidaisy

typiskt svenska grejer

Hej

Jag sitter och tanker pa vad man kan plocka ihop som gava! Vi har bara ett litet brollop, men en stor andel av gasterna kommer utifran Sverige. Jag tankte gora ett liten plock ihop av grejer som ar lite kul, billiga och typiskt svenska (da blir det ju roligt pa ett annat satt for gasterna som ar fran Sverige).
    Hittills tankte ja: snusklubba (inget slar minen pa nan som ater sin forsta snusklubba utan att veta vad som ligger i mitten!)
    Kex choklad. Bara for att det ar sa himla gott och for att de finns i mini format...
    Kanske en liten nubbe flaska, men jag tror att det kan bli lite dyrt med sma manga...eller kanske ett litet nubbe glas som de da kan anvanda under kvallen??
    Sen har jag inte riktigt kommit langre...sa om nan har en kul ide tar jag jatte gjarna emot lite hjalp!!
    tack

• Svar på tråden typiskt svenska grejer
  • oppsidaisy

det ar ju en jatte bra ide' med nat utlanskt till de svenska gasterna!! Da kan ju min fastman fa det ansvaret!!....eller kanske battre att man lagger sig i dar ocksa, han ar ju inte sa pyssel intresserad....

• Paeonia

Det finns ju kalleskaviartuber i miniformat som är lika stora som såna där resetandkrämstuber.

• Fröken förväntan

På Ikea finns choklad som är formade som små dalahästar,kanske kan vara något?
    Pepparkakor
    Lingonsylt
    Hjortron
    Köttbullar

Allt kanske inte passar i en påse dock

• FruRålin080808

Varför inte spela in svensk musik på en cd och ge gästerna...Behöver ju inte bli så dyrt...

• bara jag

Inte visste jag att polkagrisar kommer från Sverige? Brukar man inte se det lite överallt i Europa och i USA? Något jag kom att tänka på är ju jul med kalle anka då det just hänger polkagrisar på granen...fast det är klart..det kanske kommer från Sverige, isåfall är det en jättebra gåva som e underbart god till på köpet!

• Paeonia

Potatisskalare med kanske, den i metall med rörligt handtag

Husmusens skrev 2008-04-20 20:44:59 följande:
    Osthyvel!
  • lillP

Det verkar som det kommer från Sverige
    www.franssonspolkagrisar.se/historia.htm

bara jag skrev 2008-04-17 18:13:31 följande:

Inte visste jag att polkagrisar kommer från Sverige? Brukar man inte se det lite överallt i Europa och i USA? Något jag kom att tänka på är ju jul med kalle anka då det just hänger polkagrisar på granen...fast det är klart..det kanske kommer från Sverige, isåfall är det en jättebra gåva som e underbart god till på köpet!
  • Fröken förväntan

Är inte snus svenskt också? Fast ingen bra present förstås

• blivande fru carlsson

Nubbeglas med svenska flaggan på, tror jag att gästerna skulle uppskatta. Du kan köpa billiga glas på Ikea och klistar dit märken med sv-flaggan.

• 040409
    Husmusens skrev 2008-04-20 20:44:59 följande:
    Osthyvel!
    är en norsk uppfinning! så även om det känns svenskt så är det inte riktigt det iaf..
  • fdLadye

På odenplan eller ja en bakgata finns det en engelsk bokaffär.
    Där de har två böcker, på engelska givetvis, som heter so swedish eller nått som tar upp i små anektdoter om vad " riktiga svenskar gör" som är jätte rolig.
    När jag köpte de två böckerna tror jag de kostade 45 kr var.
    Jag skickade dem till Usa och de vart jätte uppskattade av min vän där.

Svar på tråden typiskt svenska grejer