• bofinkarna

Dykcert i Sverige eller i Thailand??

Ja.. Det här blev svårt.. Vi hade tänkt att åka till Thailand och ta dykcert på Koh Tao (dykön) där det kostar ca 4000 för oss båda (inkl boende).. Nu tog vi ett "prova på dyk" i Sverige. Men nu blev vi veliga om vi ska ta dyket i Sverige eller i Thailand.. Tror det kan vara bättre kvalite på själva undervisningen här samt att man lär sig mer om "olika" sorters vatten. De som driver kursen i vår stad är riktiga entusiaster som inte gör det för pengar utan för att de tycker att det är roligt och kör tills vi verkligen kan. I thailand kanske de bara kör sitt race och gör det mer för pengarna. I sverige skulle dykcertet kosta oss 5000. Så på så sätt är det inte så stor skillnad.. Men om vi tar det i Sverige och sedan vill dyka i Thailand och bara "dyker" där så måste vi betala boende, hyra utrustning m.m. Vi hade också tänkt önska oss dykcertet från våra nära och kära som bröllopsgåva men det känns ju lite konstigt om vi redan tagit det.. Hmm..

Någon med tips? Är ju tajt med pengar nu bla för att vi får betala två hyror som vi inte räknat med innan bröllopet m.m.

Dykcert i Thailand: 4000
    Dykcert i Sverige + dykning i Thailand:
    Boende 1200 + dykcert 5000 + hyra av utrustning + själva dykningen 2000 = 8200

Vi vill ju kunna njuta av resan och kanske blir lite stressigt med dykning, teori m.m. på resan (har en 5 lugna dagar innan vi åker till dykön)... Tänkte försöka plugga teori innan vi åker och vi har ju dykt lite nu iaf, typ första lektionen i kursen så vi vet ju "lite" iaf vad det handlar om..

Åsikter? Idéer?

• Svar på tråden Dykcert i Sverige eller i Thailand??
  • missmussel

Jag hade tagit certifikatet i Sverige och bara nöjesdykt i Thailand. Som du säger är kvalitén troligtvis bättre på kurserna i Sverige. Framförallt dyker man under svårare förhållanden i Sverige (det är både kallare, mörkare och sämre sikt), så efter det kommer ni tycka att dykningen i Thailand är jättelätt. Jag tror att ni kan njuta mycket mer av dykningen i Thailand om kursen är avslutad så att ni inte behöver krångla med alla övningar när det finns så mycket att titta på. Dessutom är det ju skönt att vara klar med teorin så att man slipper plugga och göra prov på semestern (tycker jag i alla fall). Så mitt råd är: har ni möjlighet så ta certifikatet innan ni åker så kan ni också få ut mer av resan. Ni kan ju alltid önska er bidrag till era dykupplevelser i bröllopspresent.

• förhoppningsis

Håller helt med missmussel
    tog mitt cert i Sverige för massor med år sedan, jättebra att ta det i Sverige med dåliga förhållanden. Kan man dyka i 5 gradigt vatten och nästan utan sikt så klarar man det mesta inom dykningen. Tar man cert i paradisvatten så är dykning i Sverige något helt annat. Det säkerhetstänket man får i Sverige iomed att sikten är så dålig kan man inte få på så många andra ställen. Dessutom är det bra att ta all teori o göra alla övningar hemma, inte bara för at slippa plocka av sig masken i salt vatten unta även för att ni då kan njuta av dyken utan att behöva plaska runt och göra övningar. Dessutom kommer ni garanterat uppskatta dykningen så mycket mer om ni har provat svenska vatten innan. VEt inte var i Sverige ni ska ta certen, men säkert är att ni slipper fina fiskar o sköldpaddor mm som distraherar er när ni övar.

Sen kan man som jag och många andra gör bygga på med fler cert utomlands.

• Lina Haglund

Jag tycker du ska ta dykcertet i Thailand. Jag tog själv mitt dykcert på Kho Tao. hur bra som helst. Fick svensk instruktör, materialet på svenska och en helt klart mycket trevligare upplevelse än vad jag hade fått i svenska vatten. Dessutom är det såå mycket billigare i Thailand.

Lycka till!

• förhoppningsis

Glömde att säga att det lätt blir en viss industrikänsla över dykutbildningen i bla thailand. Dessutom kan det vissa säsonger vara fler dykare än fiskar i vattnet på vissa ställen i thailand

• 2augusti2008

Helt klart i Sverige. Där kan ni lita på både utrustning och utbildning! Du får även dyka med torrdräkt vilket du inte får i Thailand :)

• förhoppningsis

till stort nöje för omgivningen, då åtminstone jag kan tycka det är lite kul att se ett par fenor sprattla våldsamt ovanför vattenytan då någon fått ner luft i benen =)

• fiinen

Halvthai här som har lite koll på läget. Jag tycker du ska ta i Thailand då det är billigare och du får en svensk instruktör om du söker upp ett sådant ställe som erbjuder det. Det är bara en myt att om man inte tar certet här i Sverige så kommer man att bli rädd sen när man ska dyka i våra svenska vatten. Allt du lär dig det har du ju med dig oavsett vart du dyker. Lycka till!

• stenbruden

Jag tycker att du ska ta det i Sverige! Dels för att få en mer ingående utbildning, chans att ta även med torrdräkt, och oftast fler dyk som ingår = mer vana. OCH sen kan ni dessutom bara njuta när ni väl kommer till thailand!!!! Plugga på resan är ju ingen hit

• ingenjörsbruden
    2augusti2008 skrev 2008-04-21 20:04:07 följande:
    Helt klart i Sverige. Där kan ni lita på både utrustning och utbildning! Du får även dyka med torrdräkt vilket du inte får i Thailand :)
    [/citat]

Varför vilja ha torrdräkt i Thailand??!!
    Visst är det en bra erfarenhet när man ska dyka här hemma, men den behövs def inte i Thailand!

Jag tog dykcert i Thailand för 8 år sen, på engelska med en tysk dykinstruktör!! Engelsk video....Hur lätt som helst!!! Ett par ifrån Australien hade mkt mer problem med språket.

Övningsdyken görs på platser där du inte blir distraherad av fina fiskar o sköldpaddor mm.....det finns flest djurliv runt korallreven....gjorde mitt övningdyk med 15 m sikt, sandbotten o ingenting att titta på!

Gör du utbildningen via tex PADI så har de ett reglemente om vad som ska gås igenom under utbildningen o det upplevde jag att det efterföljdes i Thailand.
    fiinen skrev 2008-04-22 14:55:41 följande:
    [citat]
    Halvthai här som har lite koll på läget. Jag tycker du ska ta i Thailand då det är billigare och du får en svensk instruktör om du söker upp ett sådant ställe som erbjuder det. Det är bara en myt att om man inte tar certet här i Sverige så kommer man att bli rädd sen när man ska dyka i våra svenska vatten. Allt du lär dig det har du ju med dig oavsett vart du dyker. Lycka till!
    Håller med!!!
  • stenbruden

Det är jättebra att ha med torrdräkt i certet! Man kasnke inte alltid är i T o dyker, det finns faktiskt ganksa mycket att se även hemma... och in andra kallare vatten..

• ingenjörsbruden
    stenbruden skrev 2008-04-22 15:22:50 följande:
    Det är jättebra att ha med torrdräkt i certet! Man kasnke inte alltid är i T o dyker, det finns faktiskt ganksa mycket att se även hemma... och in andra kallare vatten..
    Visst, men allt beror på vad man vill ha ut av sitt dykcert...dyka ofta eller sällan, "avrostningsdyk" kan ju bli aktuellt, man kan kompl m torrdräkt här hemma om man vill!

Plugga, vad ska man annars läsa när man ligger på stranden?!
  • stenbruden

Mkt hellre någon bra bok enligt mig

Visst kan man komplettera men när man ändå håller på...
    Jag tror bara att man får ut mer av sin utbildning på hemmaplan, så resonerade jag när jag valde mellan T och sverige. Dessutom var det toltalt 8 dyk som ingick hemma men bara 4 st i T.

• bofinkarna

Vi överväger Sverige just nu. Mest min m2b men precis som stenbruden säger så får vi också 8 dyk i Sverige och bara 4 i Thailand.. Men fortsätt :) VI har inte bestämt oss än ;)

• förhoppningsis

Lägger hellre min dyktid i Thailand där jag kan dyka ordentligt och se massor och verkligen känna att jag har full koll. Har du certet kan du dyka 3 gånger om dagen hela resan om du vill... dessutom kan ni få massor med bra startdyk i boken vilket är bra om ni vill ta fler cert sen.

• Utomlands 2008

Vi tog dykcert (OW och Advanced) i Australien och det gick superbra att ta på engelska (vi hade både engelsk o svensk bok för att även lära oss termerna på svenska... kan alltid vara bra) - under förutsättning att man är någorlunda ok på det språket så klart!

Att ta det i Sverige är självklart bäst ifall man tänkt dyka på platser framöver där det krävs torrdräkt och med ytterst dålig sikt. Jag kommer sannolikt inte dyka här hemma utan i "paradisvatten" på resor (och med några år mellan gångerna så vi har gjort refresh-kurs) och då finns det som jag ser det ingen mening med att gå utbildningen här.
    Men jag irriterar mig lite på det typiskt självhävdande svenska tankesättet att det är säkert "BARA är här hemma i Sverige som utbildningarna är riktigt bra/bäst och man lär sig allt man måste kunna/lite extra, säkerhetsaspekten är bättre, instruktörerna är seriöstare/bättre" osv. Som om att detta med dyksäkerhet och dykutbildning rent allmänt skulle vara mycket bättre här - trots att PADI (om det nu är den ni ska gå) är likadan överallt i världen!

Men det jag undrar lite över är om det verkligen bara är 4 dyk under hela utbildningen? Det låter faktiskt lite lite... Vi hade två dagar "på land" där halva dagen var teori och andra halvan var övningar i poolen - sedan var vi ute på Stora barriärrevet i ca tre dygn och gjorde fyra (tror jag) dyk inom utbildningen och ett par fun dives. Eller räknar du inte övningarna som dyk?

• förhoppningsis

Jag har mer än en gång fått undermålig utrustning när jag har dykt utomlands, när inflatorslangen lossnade när jag provryckte lite i den var jag väldigt tacksam för att det hände på land och inte i vattnet. I sverige har jag inte haft sådana problem, någon gång har jag fått en lite otät packning så att det är en mycket liten ström av små bubblor som följer mig.

Svar på tråden Dykcert i Sverige eller i Thailand??