Inlägg från: ingenjörsbruden |Visa alla inlägg
  • ingenjörsbruden

Dykcert i Sverige eller i Thailand??

2augusti2008 skrev 2008-04-21 20:04:07 följande:
    Helt klart i Sverige. Där kan ni lita på både utrustning och utbildning! Du får även dyka med torrdräkt vilket du inte får i Thailand :)
    [/citat]

Varför vilja ha torrdräkt i Thailand??!!
    Visst är det en bra erfarenhet när man ska dyka här hemma, men den behövs def inte i Thailand!

Jag tog dykcert i Thailand för 8 år sen, på engelska med en tysk dykinstruktör!! Engelsk video....Hur lätt som helst!!! Ett par ifrån Australien hade mkt mer problem med språket.

Övningsdyken görs på platser där du inte blir distraherad av fina fiskar o sköldpaddor mm.....det finns flest djurliv runt korallreven....gjorde mitt övningdyk med 15 m sikt, sandbotten o ingenting att titta på!

Gör du utbildningen via tex PADI så har de ett reglemente om vad som ska gås igenom under utbildningen o det upplevde jag att det efterföljdes i Thailand.
    fiinen skrev 2008-04-22 14:55:41 följande:
    [citat]
    Halvthai här som har lite koll på läget. Jag tycker du ska ta i Thailand då det är billigare och du får en svensk instruktör om du söker upp ett sådant ställe som erbjuder det. Det är bara en myt att om man inte tar certet här i Sverige så kommer man att bli rädd sen när man ska dyka i våra svenska vatten. Allt du lär dig det har du ju med dig oavsett vart du dyker. Lycka till!
    Håller med!!!
  • ingenjörsbruden
    stenbruden skrev 2008-04-22 15:22:50 följande:
    Det är jättebra att ha med torrdräkt i certet! Man kasnke inte alltid är i T o dyker, det finns faktiskt ganksa mycket att se även hemma... och in andra kallare vatten..
    Visst, men allt beror på vad man vill ha ut av sitt dykcert...dyka ofta eller sällan, "avrostningsdyk" kan ju bli aktuellt, man kan kompl m torrdräkt här hemma om man vill!

Plugga, vad ska man annars läsa när man ligger på stranden?!
Svar på tråden Dykcert i Sverige eller i Thailand??