• misstrixie

"Gammalt" papper till danskort?

Det finns så många här som är duktiga på pyssel så jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Vi har vintagetema på många detaljer och jag har gjort danskort som damerna ska få. (Ni vet sådana där som de hade förr och skrev upp vilka danser de skulle dansa med vem!)

Danskortet blir ett dubbelvikt blad med svartvitt tryck, på utsidan står det "Danskort" med en bild på ett dansande par och under bilden plats för att fylla i namn. På insidan finns det en numrerad lista på 6 st danser, fast i stället för olika valser och så vidare så ska vi ha namnen på låtar som går att dansa i par till, mest tryckare. Under varje dans finns en linjerad rad där man kan skriva upp vem man ska dansa med, eller så kan någon knycka kortet en stund och skriva upp sig själv.

Bladet blir alltså dubbelvikt och sedan ska jag sätta en snodd med pärlor i ena hörnet som dekoration. Men frågan är, vilket papper ska jag skriva ut på? Jag vill gärna ha vintagekänsla på danskortet. Tror ni det blir fint med papper som är lite lätt gultonat, eller finns det något annat man kan göra för att ge ett papper lite "gammal" känsla?

Tacksam för idéer!

• Svar på tråden "Gammalt" papper till danskort?
  • misstrixie

Tack för tipset! Går det bra att skriva ut sedan på pappret tror du eller blir det lite buckligt/skrynkligt?

Ska se om jag kan lägga in en bild i galleriet och visa hur framsidan ser ut...

• misstrixie

Nu ligger bild i galleriet. Ska lägga ut insidan också sen när den är klar, måste bara komma på alla låtar vi ska ha med först.

Kanske blir det pysselkväll med pappersfärgning då!

• misstrixie

Tusen tack, det kommer säkert bli kanonfint om jag väl lyckas.

• misstrixie
    gustafmatilda skrev 2008-04-23 16:03:07 följande:
    Åh var snygg bild! Du ska inte färga framsidan också? Har du redan skrivit ut kan du alltid testa att göra det efteråt också. Tror att bilden skulle göra sig jättebra mot en gultonad grund!
    Jodå, allt ska vara färgat eftersom det blir ett och samma papper. Sen gör jag ett hål i vänstra övre hörnet och trär i ett band, fäster en pärla i varje ände och knyter en rosett. Så är planen i alla fall, oj vad jag är bra på att ta mig ännu mer vatten över huvudet. Fick den här idén idag av en vän från USA, de hade haft danskort på en kostymbal hon var på, och jag visste direkt att jag ville ha det på bröllopet. Tycker det är en kul detalj, och vem vet, det kanske kan leda till oväntad romantik bland gästerna....
  • misstrixie
    gustafmatilda skrev 2008-04-23 16:07:52 följande:
    En sak bara som kan vara bra att veta: När du kolorerar med te/kaffe finns det en möjlighet att färgen lägger sig 'ojämnt', att det blir lite marmorerat. Jag tycker själv att det är skitsnyggt, men om du är ute efter effekten att det ska ha gulnat med åren, så kanske det är bättre att köpa färdiggulnade papper. Men prova dig fram!
    Det tror jag inte gör så mycket, men jag får väl testa mig fram och se om det blir fint. Annars har jag redan vaniljfärgade papper som jag tror skulle bli bra också, som jag kan använda som nödlösning!
  • misstrixie

bara jag skrev 2008-04-23 18:04:49 följande:

Jättefint! Glöm dock inte att ändra så att bilden ligger på andra sidan av A4-bladet. Annars blir det nog fel!
    Haha tack, det har du ju rätt i... vad snurrig jag är.
  • misstrixie
    Yrvädret skrev 2008-04-23 18:35:13 följande:
    Tänkte bara tillägga att vi badade en del av våran inbjudan i tebad och lite soja (finns bilder i mitt galleri om man kan se dem) Vi gorde så att vi skrev ut först och badade sedan så man inte får något smuts i skrivaren för det fastnar endel på papperet. Det funkade bra!
    Kan inte se ditt galleri tyvärr men skulle gärna se. Minns inte exakt hur man ställer in det men det finns flera trådar om det... Aha, så man kan göra så också! Bra att veta att det går. Får nog prova mig fram.
  • misstrixie

Yrvädret, jättefina kort! Gissar att ni har fått många komplimanger för dem!

Celeste97 skrev 2008-04-23 20:28:50 följande:
    Jag skulle ev. använda en mycket mörkt brun färg istället för ren svart på texten om jag skrev ut danskorten på egen skrivare. Då ser det lite "äldre" och solblekt ut.
    Det var inte alls någon dum idé, tack! Ska prova!
  • misstrixie

Peaches n cream skrev 2008-04-23 18:46:07 följande:

Vilken kul idé med danskort!Om du vill köpa färdigt papper, tycker jag att linnepressat är fint. Det är vanligen lite lätt gultonat också har det en lätt struktur som känns lyxig. Annars är tupset att gå och titta och bli inspirerad.MAP i Stockholm (vet inte var du bor), har ett jättestort sortiment asv papper. Matton är billigare, men har inte riktigt lika fint sortiment, i båda butikerna ska personalen kunna tala om vilka papper som passar för utskrift.
    Jag bor inte i Sthlm men jag har gott om vänner som jag kan skicka ut och handla åt mig där. Tack för tipsen, blir inte färgningen bra så ska jag be någon kika!
Svar på tråden "Gammalt" papper till danskort?