• gustafmatilda

"Gammalt" papper till danskort?

Oh ja! Gultonat papper blir skitsnyggt! Ett billigt sätt att färga vita papper lite gula är att lägga dem i kaffe- eller tebad. Jag gjorde det med ett svart/vitt foto när jag studerade fotografi, använde mig av tebad och det blev sjukt snyggt. Jag använde ett svart te, för mesta möjliga färg. Prova dig fram tills du hittar tonen som passar dig! Ska bli kul att se resultatet!

• gustafmatilda

Det kan jag dessvärre inte svara på för jag har inte testat det själv, men jag tycker inte att det borde vara något problem. Låt pappret torka hängande, och efter ett par dagar (så att du är säker på att pappret är torrt och inte klistrar fast med andra) så kan du lägga det i bokpress under ett par dagar om det skulle behövas.

Ja vad kul, vill se framsidan! =)

• gustafmatilda

Åh var snygg bild! Du ska inte färga framsidan också? Har du redan skrivit ut kan du alltid testa att göra det efteråt också. Tror att bilden skulle göra sig jättebra mot en gultonad grund!

• gustafmatilda

En sak bara som kan vara bra att veta:

När du kolorerar med te/kaffe finns det en möjlighet att färgen lägger sig 'ojämnt', att det blir lite marmorerat. Jag tycker själv att det är skitsnyggt, men om du är ute efter effekten att det ska ha gulnat med åren, så kanske det är bättre att köpa färdiggulnade papper. Men prova dig fram!

Svar på tråden "Gammalt" papper till danskort?