• Gottegrisen 1

Ni som gift er och vet, se över vår planering av dagen/kvällen och kolla om vi är helt ute och cyklar...

Hej!

Enligt rubriken.. Kolla gärna om jag kanske missat något, vi kommer inte öppna presenter under festen..
    Vi har tänkt oss vigseln klockan 1400, men vet inte om det blir för tidigt eller sent.. Vi kommer inte ha en tre rätters middag utan vi ska ha en sommarbuffe. Tänker mig dagen så här (i stort)

* 1400 vigsel (tror att det kanske tar ca 1 h??)
    * 1500 gästerna åker till festplatsen, vi fotograferas.
    * 1530 gästerna får bubbel och jordgubbar och annat tilltugg
    * 1600 vi kommer till festplatsen och skålar. Sen har jag tänkt mig lite mingel i kanske 1 h.
    * 1700 buffén är uppdukad och vi går till bords
    * 17-19 det äts god mat och kanske (förhoppningsvis )är det några tal eller spex.
    * ca 1900-2000 e v lekar (om vädret tillåter det), baren öppnar.
    * ca 2030 fika med avec och bröllopstårta, därefter lite mingel
    * ca 2200 bröllopsdansen
    * sen är det dans och bar tills folk droppar av.

Vi har tänkt att vi ska spendera bröllopsnatten i en svit på ett hotell, men jag vet inte, man vill ju faktiskt vara med på festen lite och inte dra vid 23-tiden..? Hur gjorde ni??

Så vad tror ni, är vi ute och cyklar??

Ytterst tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som gift er och vet, se över vår planering av dagen/kvällen och kolla om vi är helt ute och cyklar...
  • gusjma

Har ni bestämt/bokat med fotografen att fotograferingen bara skall ta 1 timme? Annars låter det lite kort. Man skall ta sig till patsen, fotograferas från olika håll i ev lite olika miljöer och sedan ta sig till festplatsen. Är själv inte gift än ( ), så jag har ingen egen praktisk erfarenhet av hur lång tid det tar, men på andra brudar här låter det som att fotograferinge kan ta upp mot två timmar!

• stråvalla08

Är inte heller gift ännu, men min bror är präst (o ska viga oss:)) och har ju därmed varit på ganska många bröllop. Vi ska vigas kl. 16 och ska fotas efter vigseln. Enligt honom kommer maten därför inte kunna serveras förrän tidigast kl. 19... Vilket känns lite sent, men inte går att ändra på nu...

• gusjma

Min dag är annars ganska lik din... Min än så länge rejält höftade planering ser ut som följer:

Vigsel 14.00 (fotografering innan med början kl 12.00)

Vigsel klar ca 14.45

Kyrkbacks mingel och gratulationer till ca 15.30
    Alla gäster och brudparet vid festplatsen senast 16.00-Brudskål!

Mingel med snittar och bubbel. Mamma har en överraskning på g för att skjuta på middagen lite...

Sitter vid bordet senast 17.30. Förrätt och buffé-huvudrätt fram till ca 19.30

Bruddans (ingen vals för vår del)

Sist, ca 20.00 (?) tårta och kaffe med avec vid bordet.

21.00 Alla borden bortdukade, baren öppnad och dansen startad!

Det är första gången jag satt detta på pränt, men det känns ju hyfsat än så länge!

• Embo81

* 1400 vigsel (tror att det kanske tar ca 1 h??)
    * 1600 vi kommer till festplatsen och skålar. Sen har jag tänkt mig lite mingel i kanske 1 h. MINGLET ÄR PÅ TOK FÖR LÅNGT! TÄNK PÅ ATT GÄSTERNA HA MINGLAT MEDEN NI VARIT OCH FOTAT ER. TRO FÖRRESTEN ATT FOTO-TIDEN ÄR LITE KORT, HÖR MED FOTOGRAFEN. NI KANSKE KAN FOTAS INNAN SÅ SLIPPER GÄSTERNA VÄNTA PÅ ER?
    * 17-19 det äts god mat och kanske (förhoppningsvis )är det några tal eller spex.
    * ca 2200 bröllopsdansen

• eleja

Håller med Embo. En och en halv timme är lite mycket, speciellt sådär i början innan festen kommit igång. Se i så fall till att någon håller tag om minglet, säger några ord och kanske har någon lättare mingelaktivitet förberedd.

• Nibla

Kom ihåg att gästerna hemskt gärna vill gratta och kramas efter kyrkan, kasta ris, blåsa bubblor etc.
    Sätt av lite tid för detta istället för långt mingel....

• 20080802

Tror att, enligt vad jag har hört och erfarit av andras bröllop, 2 timmar kan vara snålt för middagen, men det beror förstås på hur många ni är och om det är många som ska hålla tal. (har själv ingen aning om hur den biten blir på vårt eget bröllop så jag förstår svårigheten)
    Undrar också varför ni inte drar igång med dansen förrän så sent.

• Ab fab

*1400 vigsel (tror att det kanske tar ca 1 h??)
    -vigsel tar väl ca 45 minuter.
    -gratulationer, riskastning etc tar nog ca 30 mintuer beroende på hur många gäster det är
    * 1600 vi kommer till festplatsen och skålar. Sen har jag tänkt mig lite mingel i kanske 1 h.
    -två timmar för middag är alldeles för kort
    öppna inte baren före tårtan. Det är lätt att tårtan hamnar i skymundan
    * ca 2200 bröllopsdansen

Svar på tråden Ni som gift er och vet, se över vår planering av dagen/kvällen och kolla om vi är helt ute och cyklar...