• EnaOline

Hemligt bröllop??

Hej ni!

Ni som har hemliga bröllop? Får jag fråga varför ni har det? Vi har kanske planer på ett hemligt bröllop, jag är ärligt talat inte så sugen på det, men i slutändan kanske det blir så ändå, av olika anledningar.

Jag är lite skeptiskt till det, för att jag är rädd att det inte kommer bli lika speciellt som att ha vänner/ familj närvarande. Man vill ju också visa upp sig (jag i a f) visa sin fina klänning osv. Visa för alla nära o kära att man verkligen älskar varandra. Kommer det inte kännas ensamt med bara två vittnen? Varför valde (väljer) ni hemliga bröllop? Och ni som redan har gift er, var det lika speciellt som ett "vanligt" bröllop? Kändes det inte tomt/ ensamt på något vis?

Vi hade i sådana fall enbart ha våra vänner närvarande, p g a att varken jag eller blivande brudgummen har "normala" familjeförhållanden.

Jag vill ju så gärna ha kyrkbröllop, med en normal familj, som inte kan/vill förstöra ens lyckligaste dag.. förstår ni hur jag tänker?

Av de som jag har haft kontakt med som har haft hemliga bröllop, har ju ingen visat ånger precis, men jag vill ändå veta om någon har upplevt att de ångrat sig?
    Hur har era nära/ anhöriga upplevt detta när ni berättat att ni gift er hemligt?

• Svar på tråden Hemligt bröllop??
  • Kiwi08

jag & min sambo ska ha ett hemligt bröllop utomlands & för mig känns det så enormt privat att gifta sig att det passar oss utmärkt. vi är heller inte intresserade av att vara i centrum för en bröllopsfest + att vi mycket hellre vill resa upp pengarna.

men detta är ju så personligt & det viktigaste är ju att var & en har det bröllop / vigsel som passar & som gör en glad. jag tycker det låter som om du skulle bli lite besviken över ett hemligt bröllop & då kanske ni ska satsa på ett litet. bjud de vänner & den delen av familjen som ni känner er trygg med & se till att det blir ER dag. Stort lycka till!

• Rosenpetunia

Håller helt och hållet med om det som Kiwi08 skrivit!

Vi gifte oss hemligt, för att vi ville ha det så. Simple as that. Ingenting med komplicerade familjeförhållanden o liknande att göra i vårt fall. Det viktigaste för oss var att våra barn skulle vara med.

Senare i planeringen tyckte vi också att en fotograf skulle vara kul att ha med, för att ha bilder som minnen och även för att kunna visa/ge bilder till vänner o släktingar.

Även en solist bokade vi, och det var helt fantastiskt.

Vi har varit tillsammans jättejättelänge så vår kärlek har vi deklarerat inför andra, och fortsätter att göra det. Vår förlovning var ett sätt att visa att vi valt varandra, från första sekund har det varit klart att vi någon dag skulle gifta oss.

Vi har sagt många gånger under årens lopp till vänner o släkt att när vi slår till så gör vi det för oss själva.

Dagen blev hur speciell som helst. Det kändes verkligen inte "tomt", vi hade ju endast ögon för varandra...

Alla har reagerat positivt Inga sura miner någonstans, tvärtom! Våra syskon o närmaste vänner har gift sig "traditionellt" men ändå hade de stor förståelse för vårt val. På bröllopsdagens morgon meddelade vi de allra närmaste och de ordnade en fikastund tillsammans vid tidpunkten för vårt bröllop. Gulligt

Lycka till, hur ni än gör! Känn efter ordentligt så vet ni nog hur ni vill ha det. Är du t.ex. jättesugen på att "visa upp dig" (för fler än din blivande man) så kanske ett hemligt bröllop skulle göra dig besviken i slutändan?

• EnaOline

jo det är väl det jag är rädd för. Och det viktigaste är ju egentligen att jag o blivande brudgummen visar upp oss för varandra. Jag gifter mig hellre i hemlighet och vet säkert att vi kommer få njuta av VÅR dag än att veta att vissa personer kommer att vara sura/ lägga en massa onödiga kommentarer osv. om de blir bjudna. Det känns väl trist antar jag att det inte var annorlunda. Men det kan säkerligen bli riktigt fint/romantiskt och minnesvärt att gifta oss bara vi, med våra allra närmsta vänner. Hellre att ha få närvarande som verkligen älskar oss och är glada för vår skull än att ha hundra gäster, där ingen är glad för vår skull..

• JJES

Vi skall gifta oss i hemlighet den 24 maj. Vi har valt det för att vi inte vill hausa upp det hela. Det här vill jag o sambon dlea med varandra o våra barn enbart. Vi har tom valt att låta vaktmästarna vara vittnen vid ceremonin. Det känns helt rätt för oss och nästan lite mysigt.

• EnaOline

Tack för era svar! Ni får inte tro att jag tycker det är en dum idè att gifta sig hemligt, jag tror bara att jag är lite ledsen över att varken jag eller sambon har en "normal" familj..

tack för era svar! kom gärna med fler! :)

• Rosenpetunia

Precis. Egentligen vet du ju hur du/ni vill ha det, kan nästan läsa det mellan raderna Du vill känna dig bekväm och inte ha en massa "orosmoln" på himlen den dagen. Ett litet bröllop med de som du vet inte "ställer till det" är kanske er modell. För helt hemligt verkar du/ni inte vara inne på, då skulle det inte funnits så många frågetecken... tror jag.

Kanske är det din drömbild av ett vackert kyrkbröllop med den där "normala" (vad nu det är ) familjen det som du vill hålla fast vid och därför grubblar du nu. Men jag är övertygad om att hur nu än gör så blir dagen precis så speciell och vacker och stor som du drömt om. För det ni gör - gifter er - är stort nog i sig...

• Skonie

Vårt bröllop är hemligt så till vida att ingen i nuläget vet om det. Vi kommer bara berätta för våra familjer som vi vill ska närvara vid vigseln. De får veta om bröllopet ett par veckor innan iom att inbjudningarna går ut. I övrigt får ingen vet förrän efteråt.

• EnaOline

usch! om jag bara visste hur jag ville ha det! Jag vill nog ha det som så att vi faktiskt bjuder in hans familj, men ser till att hans morsa inte har / får en chans till att förstöra, men vågar man ta en sån risk? jag tror att jag skulle få dåligt samvetet av att inte bjuda henne/ de...

• Brud28

Jag och min sambo gifter oss delvis i hemlighet.
    Närmaste familjen har blivit informerad, men vänner och övrig släkt kommer inte få veta något.
    Vi ville bara ha de närmaste närvarande, i en liten mysig vigsel!
    efter som jag har en ganska stökig släkt så kändes de rätt för oss!

• EnaOline

en idè som vi har är: att vi har det hemligt, bjuder in familjen hans, de får inte veta något förren de står utanför kyrkan och möts av brudtärnorna utanför och får inbjudningskorten av dem där..? då kommer hon bli ganska överraskad att hon inte kommer kunna våga säga / göra något!

men om hon får veta i förväg, då brukar hon få lagom med tid i att spekulera och planera hur / vad hon ska säga eller göra för att såra..

• Bojji07

Vi ska också gifta oss i "hemlighet" kallar bara till ett möte med tidpunkt för tillfället och sedan firandet i samband med en annan högtidsdag för oss dagen efter.

Svar på tråden Hemligt bröllop??