• Lunia

Efternamns problem! *beslutsångest*

Har fyllt i blanketten om efternamn och tänkte skicka in den nu samtidigt som hindersprövnings blanketten. Men gisses fick plötsligt besluts ångest!

Det är ju inte så att jag på något fint efternamn direkt, Nilsson som så många andra! M2b har ju ett efternamn som det inte finns så många av, men jag har ju alltid hetat Nilsson, så konstigt att inte gör det mer! Vill heta samma som m2b men samtidigt ha kvar nilsson och det går ju inte (jo som mellan namn). Lita ha kakan, äta den problem.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*
  • madeleneodaniel

Känner precis som du!!!

Jag har ett jättevanligt efternamn, bylund.
    Men det har jag alltid hetat...det är en del av mig känner jag.
    Precis som du har min m2b ett ganska ovanligt efternamn....
    Just nu tror jag att det lutar åt dubbelnamn med mitt namn som mellan namn. Vår son som tidigare har haft mitt efternamn får nog heta som min m2b eftersom framtida syskon inte skulle kunna få dubbelnamn.

Usch vad svårt det är!!

• Pumpkin

Jag har kvar mitt och ska ha det som mellannamn och tar hans som efternamn.

• MissKay

Min sambo heter åxå Nilsson han behåller sitt efternamn men som mellannamn och tar mitt som efternamn. Barnen har mitt efternamn sen födseln iaf :)

• Celeste97

Vad har man för nytta av ett mellannnamn egentligen? Blir det ungefär som ett extra förnamn i sin funktion eller?

• Pumpkin

Man har ingen nytta av det alls Men det känns bra på något vis...

• Lunia

Tror jag också kommer göra det, man har det kvar även om man inte kommer använda det direkt!

• weinlove

känner likdant. skrev under och skickade iväg hinderprövning och namnbyte ikväll. dock efter mkt om och men. det är som du säger. man kan aldrig byta tillbaka till ens efternamn om man inte skiljer sig - och det vill man ju så klart inte. (om man inte tar mellannamn men det är ju inte riktigt samma sak. Tycker jag)

vill absolut heta likadant som min älskling. Hans efternamn är jätteovanligt och det är bara hans släkt typ 15 personer i hela sverige som heter det. så vi kommer att ta det.

men det är som du säger. det känns jättekonstigt att byta. man har ju alltid hetat så.

• Lunia

Nej du har rätt det är inte samma sak men som Pumpkin sa så känns det bra att ha det ändån trots man inte använder det! Tror jag!

Måste verkligen bestämma så jag kan skicka iväg de förbenade papperna!

• Pumpkin

Man kan ju dessutom välja att ta bort mellannamnet senare om man av någon anledning ledsnar på det. Men som sagt, man kan inte ta tillbaka det hur som helst.

• FruRålin080808

Jag kommer att ha mitt sonnamn i mellannamn...Svårt att slita mig...Vet ni hur det fungerar med mellannamnet...kommer det alltid att stå förts på brev och dyl? Vill ju ha mitt efternamn kvar men kalla mig hans...

Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*