• Lunia

Efternamns problem! *beslutsångest*

Har fyllt i blanketten om efternamn och tänkte skicka in den nu samtidigt som hindersprövnings blanketten. Men gisses fick plötsligt besluts ångest!

Det är ju inte så att jag på något fint efternamn direkt, Nilsson som så många andra! M2b har ju ett efternamn som det inte finns så många av, men jag har ju alltid hetat Nilsson, så konstigt att inte gör det mer! Vill heta samma som m2b men samtidigt ha kvar nilsson och det går ju inte (jo som mellan namn). Lita ha kakan, äta den problem.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*
  • Lunia

Om jag förstår det rätt så kommer det inte skrivas ut på brev eller så eftersom det är ett mellan namn! Det brukar ju bara vara tilltalss namnet som skrivs ut och efternamnet.

• EmilOchCia

Vi har hittat ett långt bak i släkten som vi båda tar....Tycker det ska bli skönt att slippa signera journaler med CP och kan efter bröllopet signera med CW.....Men klart det gamla namnet sitter i och det kommer nog ta ett tag innan man vänjer sig. Men det är väl som med allt annat, man VÄNJER sig. Lycka till!!

• angelsson

Mellannamnet kommer skrivas ut och användas ihop med efternamnet på massa brev etc, på allt där du inte själv gett dem ditt namn skulle man kunna säga... Det är ingen förutom Skatteverket som vet att det finns något som heter mellannamn så alla tror och säger att man har dubbla efternamn. Har mellannamn själv...

Man får ta bort mellannamnet när som som någon sa, och man får byta tillbaka till sitt efternamn (om man tagit den andras) under äktenskapet, det är bara familjen som inte kan byta efternamn. Man kan alltså inte ta ett efternamn hela familjen vid vigsel och sen ändra sig utan bara den som tog den andres kan byta tillbaka.

• SeTa

Jag kommer ha kvar mitt namn som mellannamn. Och det blir använt i så stor utsträckning så det känns som man aldrig blev utan det.
    Alla barnen har mitt namn som mellannamn, så då känns det rätt att jag också har det.
    Tycker det är himla tråkigt att mannen inte kan få mitt namn som mellannamn också!

• Skrea 08

Jag tycker oxå att det länns konstigt att kalla sig nåt annat än det man är van vid och funderar på att behålla det som mellannamn. Vill samtidigt heta som min blivande man och son, som heter pappans namn...just för att vi planerade giftemål och att jag skulle ta hans namn...men nu när det väl kommer till kritan är det inte lika lätt. Fast när jag tänker på mina vänner som bytt namn är det inte alls konstigt att kalla dem de nya namnet efter ett tag, så visst vänjer man sig!

• nyfiken87

jag var den enda i sverige som hette som jag hette men nu heter jag anna-lena nilsson...de kändes ju kul att va unik men sammtidigt kände ja mig lite för oanonym hehe...de känns konstigt i början men man väljer sig!=)

• jennyfer

Jag komer att behålla mitt namn som mellannamn. Barnen har redan mitt efternamn som mellannamn och sambons som efternamn. Sambon däremot kommer att lägga till mitt namn som mellannamn innan jag byter till hans efternamn. Alltså kommer hela familjen ha samma namn (förutom förnamnet... ). Det är det närmaste dubbelnamn man kan komma - och det gör man genom att kringgå de stela namneglerna:

Först lägger sambon till mitt efternamn som mellannamn så att han heter Joakim XXX YYY.
    Sedan byter jag till hans efternamn, men behåller mitt som mellannamn så att jag heter Jenny XXX YYY. Barnen heter redan XXX YYY.

Mitt namn är väldigt ovanligt men har ingen lång historia som sambons namn har, därför blir det hans efternamn. Jag vill inte bli av med mitt efternamn helt eftersom det är en del av min identitet, sambon vill dessutom ha mitt som mellannamn så det här är en perfekt lösning för oss.

• jennyfer

Jo, men det kan han om ni gör som jag beskrev i inlägget innan.

SeTa skrev 2008-04-28 08:11:06 följande:
    Jag kommer ha kvar mitt namn som mellannamn. Och det blir använt i så stor utsträckning så det känns som man aldrig blev utan det. Alla barnen har mitt namn som mellannamn, så då känns det rätt att jag också har det.Tycker det är himla tråkigt att mannen inte kan få mitt namn som mellannamn också!
  • Nienna
    weinlove skrev 2008-04-27 22:25:48 följande:
    man kan aldrig byta tillbaka till ens efternamn om man inte skiljer sig
    Förstår inte denna mening? Man kan visst ta tillbaka sitt flicknamn även om man inte skiljer sig.
  • Tutik och Prasart

Jag hade tänkt att ta min samos efternamn för jag tycker det är rätt fint.
    Men mitt efternamn är oxå rätt ovanligt. Men jag tycker det blir så långt om man tex. har då Tutik Andersson håkansson det blir så mycket.
    Men tror ni att man kan bara ta det första bokstaven i efter namnet typ Tutik A Håkansson eller blir det krångligt då?
    har inte sätt någon stans hur man kan göra.
    Någon som vet?

Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*