Inlägg från: jennyfer |Visa alla inlägg
  • jennyfer

Efternamns problem! *beslutsångest*

Jag komer att behålla mitt namn som mellannamn. Barnen har redan mitt efternamn som mellannamn och sambons som efternamn. Sambon däremot kommer att lägga till mitt namn som mellannamn innan jag byter till hans efternamn. Alltså kommer hela familjen ha samma namn (förutom förnamnet... ). Det är det närmaste dubbelnamn man kan komma - och det gör man genom att kringgå de stela namneglerna:

Först lägger sambon till mitt efternamn som mellannamn så att han heter Joakim XXX YYY.
    Sedan byter jag till hans efternamn, men behåller mitt som mellannamn så att jag heter Jenny XXX YYY. Barnen heter redan XXX YYY.

Mitt namn är väldigt ovanligt men har ingen lång historia som sambons namn har, därför blir det hans efternamn. Jag vill inte bli av med mitt efternamn helt eftersom det är en del av min identitet, sambon vill dessutom ha mitt som mellannamn så det här är en perfekt lösning för oss.

• jennyfer

Jo, men det kan han om ni gör som jag beskrev i inlägget innan.

SeTa skrev 2008-04-28 08:11:06 följande:
    Jag kommer ha kvar mitt namn som mellannamn. Och det blir använt i så stor utsträckning så det känns som man aldrig blev utan det. Alla barnen har mitt namn som mellannamn, så då känns det rätt att jag också har det.Tycker det är himla tråkigt att mannen inte kan få mitt namn som mellannamn också!
  • jennyfer

Tutik, eftersom mellannamnet är att jämställa med ett extra förnamn så behöver du inte skriva ut det om du inte vill och du kan säkert förkorta det med begynnelsebokstaven när du vill. Jag skriver t ex aldrig ut fler förnamn än mitt tilltalsnamn.

• jennyfer

Exakt! Det är viktigt att man gör det i den ordningen. När ni gifter er har din sambo rätt att ta ditt namn som mellannamn, det är inga konstigheter. När den namnändringen har gått igenom (vilket blir efter bröllopet) så kan du ta hans efternamn och fortfarande behålla ditt eget som mellannamn. Däremot kan man inte göra det här två ändringarna samtidigt. Det är urlöjligt!

Här kommer en förklaring hur det går till i detalj:
    brollopsplaner.blogspot.com/2007/05/namnbyte-jippi.html
    ... och här kommer ett inlägg från samma tjej när deras ändringar hade gått igenom:
    brollopsplaner.blogspot.com/2008/01/namnndringarna-har-gtt-igenom.html

SeTa skrev 2008-04-28 21:05:45 följande:
    Kan du förklara mer ingående? Ska vi först skicka in en namnändring där sambon tar mitt namn som mellannamn, och sedan skicka in ytterligare en ändring där jag tar sambons efternamn?
  • jennyfer

Det låter mer komplicerat än det är. Det handlar bara om att man måste göra namnbytet i två steg (d v s med två blanketter) istället för ett.

• jennyfer

Det löjliga är inte att man inte vill att folk ska ha dubbelnamn utan att om man nu inte vill tillåta dubbelnamn ändå lämnar kvar hyfsat enkla kryphål för att komma runt namnreglerna. Antingen eller, liksom.

Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*