nytt körkort etc...
Hur gör man med körkort och andra viktiga kort när man byter efternamn. Hur gör man med skatteverket, sköter det sig själv eftersom jag ansökt om nytt efternamn i hindersprövningen eller ska jag ordna det? Hur gör man då?
Hur gör man med körkort och andra viktiga kort när man byter efternamn. Hur gör man med skatteverket, sköter det sig själv eftersom jag ansökt om nytt efternamn i hindersprövningen eller ska jag ordna det? Hur gör man då?
Jätte bra fråga för detta har jag med undrat länge??
Jag har för mig att man får ansöka om nytt körkort och andra viktiga kort själv. Men jag är inte 100 på det. Vet iaf att en bekant sa att det blev ganska dyrt med alla nya kort.
Nytt körkort får du hem en lapp i brevlådan om som du bara skickar tillbaka med nytt foto. Har inte orkat göra det ännu fastän det är en månad sedan jag bytte namn. Andra kort som ICA, VISA, HM och sådana är ju gratis att förnya.
Hur lång tid tar det för namnbytet att gå igenom hos skatteverket egentligen?
De sa till mig att det tar ca 2 veckor och efter det kan man ansöka om nytt körkort i det nya namnet (frågade både på skatteverket och på vägverket)
bara jag skrev 2008-05-01 13:20:47 följande:
tack alla för svar. Då väntar jag bara få att få hemen lapp om nytt körkort. För det kommer atomatiskt då?
Jag fick hem den före jag fick hem personbeviset från skatteverket. ;)
Strålande info, nu slapp jag leta reda på detta själv eller starta en egen tråd.
Jag fick papper på mitt nya namn inom en vecka efter vigseln och körkortspappret kom i samma veva.