nytt körkort etc...
Hur gör man med körkort och andra viktiga kort när man byter efternamn. Hur gör man med skatteverket, sköter det sig själv eftersom jag ansökt om nytt efternamn i hindersprövningen eller ska jag ordna det? Hur gör man då?
Hur gör man med körkort och andra viktiga kort när man byter efternamn. Hur gör man med skatteverket, sköter det sig själv eftersom jag ansökt om nytt efternamn i hindersprövningen eller ska jag ordna det? Hur gör man då?
Jag har inte fått några papper än, men hoppas att det gör det snart då.
Då är det bara att ta fram plånboken och fixa med namnändring på alla kort då.... Jag trodde bankkort och sånt fixades automatiskt... hihi men såklart att i papperssverige så ska det väl fyllas i en blankett
Det verkar som att namnändringen gått igenom iallafall för jag kunde byta VISA kortet nu. Ringde min bank och då kollade de upp det. Kan man kolla det själv på nätet?
ICA kortet behövde man inte ändra själv stod det. Så nu är det bara att vänta på körkortsändring då. *Suck* jag som bytte i September förra året... känns som en lite onödig utgift.
ska man betala för få ny körkort för man gifter sig?
vad kostar det då??
jag pluggar nu till körkort o ska gifta nästa år....
kanske onödig om jag pluggar nu????
ok skönt det är bara 150kr inte typ 1500kr eller så...
Nu så har jag fått brev från skatteverket idag, och igår kom förnyelse av körkortet, 120.- ville de ha av mig. Hade för mig att det var dyrare. Bra minne man har... förnyade det i september-07.
Det med e-leg. var ju bra, det har jag ju
Jag har en dum fråga kring det här med namnbytet. Hur gör man med Posten? Dvs mitt gamla namn kommer inte längre att stå på dörren/brevlådan efter att vi gift oss, men det kommer ju ta ett tag att namnändra hos alla som skickar post och reklam till mig. Levererar Posten, Citymail m.fl. all post till en ändå eller behöver man göra någon namnändring/etersändning hos dem med?
Bara jag som funderat på det här med posten?
MrsC:
Låt ditt gamla namn stå kvar på dörren/brevlådan ett tag tills det på alla brev står ditt nuvarande/kommande namn. Så borde du kunna göra?
Förhoppningsvis slipper jag allt det där, för det blir nog m2b som byter
Jag har ansökt om att byta namn, men det går väl inte igenom förrens vi är gifta och prästen har skickat intyget till skatteverket? Så man kan väl inte byta namn på alla kort förrens efter bröllopet?
Precis så!
Jag har inte ringt någonstans sen mitt efternamn ändrades, det kommer automatiskt och det som inte ändras efter ett tag ringer jag till själv. Körkortet behöver man inte heller ändra, det går via Skatteverket. Kostade 120 kr för nytt körkort + foto.
Alltså, körkortet måste man självklart ändra om man byter namn men man behöver inte ringa och säga till att de ska skicka papper, det sköts automatiskt via Skatteverket.