Efternamnet
Tänkte på en sak.....
När man har gift sig(kan inte fatta att det är på lördag!!!!)
måste man ändra till alla eller är det något som går automatiskt????
Lycka till, alla blivande brudpar.....
Tänkte på en sak.....
När man har gift sig(kan inte fatta att det är på lördag!!!!)
måste man ändra till alla eller är det något som går automatiskt????
Lycka till, alla blivande brudpar.....
Har du lämnat in namnändringsblanketten i förväg till skatteverket kommer namnet ändras i folkbokföringsregistret då de får ett intyg från er VF om att vigseln är genomförd.
De myndigheter och i vissa fall även företag och organisationer som får automatiska uppdateringar från folkbokföringsregistret kommer då alltså att få kännedom om namnändringen. Vägverket är tex en sådan, så papper om nytt körkort pga namnbyte kommer automatiskt hem i brevlådan.
De flesta privata företag får dock inte uppdateringar från folkbokföringsregistret, så där får man ändra själv. Alla plastkort man har kommer ju behöva bytas ut, så där är ju några exempel på ftg du troligtvis behöver kontakta. Arbetsplatsen, vänner o bekanta får man också uppdatera själv, tex.
Sen brukar jag alltid säga att man märker ju sedan på den post som kommer hem i breevlådan vilka som skickar i det nya namnet och inte. De som inte gör det får man väl då höra av sig till helt enkelt.
Tack för svaret.
då kan jag ändra det med namnet sen.......
(hinders prövningen är ju fixad)
Tack för hjälpen...
Menar du att lämna in namnändringsblanketten sen? Den skall enligt ju lämnas in senast i samband med vigsel står det på den!
Finns ju en namnändringsblankett att skriva ut på skatteverkets hemsida. Jag hade skickat den imorgon om jag var du. Sen är det ju EFTER vigseln...
Shit, nu kan du säga... jag gifter mig IMORGON!