• T hjärtar M

Thailand,ni som varit där

jag har hört att man måste ta sprutor innan man reser dit jag har inga problem med det men killen där emot.

han undrar om man på nåt sätt kan resa utan att ta dessa sprutor eller kollas det på ngt sätt? Hur i såfall.

Hur många sprutor blir det per person?

• Svar på tråden Thailand,ni som varit där
  • fiinen

Hej!

Är halvthai och har varit där massor med gånger samt med min m2b och småbarnen. Ingen av oss tog någon spruta och jag har aldrig själv gjort det tidigare. Bara man är försiktig med vad man stoppar i sig, då menar jag när man handlar mat på gatan inte på restauranger. Är nästan säker på att du inte ska behöva ta någon spruta!

Trevlig resa!

• fru Bruhn

Vi har ska dit och kommer att ta spruta en månad innan och dricka något en vecka innan resan. Tar hellre spruta än att bli dålig på semestern där nere.

• T hjärtar M

Är det jag menar,man vill inte riskera att bli dålig på sin semester. Dessutom är det våran första resa ihop under våra 6 år

• fru Bruhn

Nej herregud nej det vill man ju inte. tror nog det är bättre att ta sprutan, men jag förstår att det kan vara jobbigt om man e spruträdd.
    Men det är iaf bara en spruta som man behöver ta, sen dricka når medel, men det smakade tydligen inget speciellt.

• T hjärtar M

Blää hatar att dricka saker jag inte vet vad det är

• feministbrud

Du behöver ha skydd mot hepatit A. Tar man två sprutor med ett års mellanrum så har man skydd i 30 år. Det är klart att du KAN klara dig utan det, men det är bra att ha om man råkar ut för något. Dne rekomenderas även för tex Ryssland (dit har jag åkt innan jag vaccinerade mig, men det känns bättre nu när jag har skyddet).

Drickvaccin mot turistdiarré tycker jag att du ska strunta i, däremot. Var försiktig och ta med sprit att tvätta händerna med (köps på apotket). Drickvaccinet skyddar ändå inte mot all magsjuka (jag har tagit den och ändå blivit sjuk).

• T hjärtar M

Hmm menar du att man måste ta 2 sprutor inom ett år INNAN man reser? vi ska ju åka i år

• Marsaphir Marlean

Du vet väl vad det är, det är Ducoral, en medicin som smakar hallon blandat med samarin brustablett *udda smak*. Det är bra att ta både den och skydd mot Hep A.

• Marsaphir Marlean

Och du tar en Hep A spruta i år, innan ni åker. Sedan en till nästa år ifall ni åker utomlands igen, i så fall behöver ni inte ta en sådan spruta till på 10 år eller vad det är.

• T hjärtar M

aha då hänger jag med Vi ska till fritidsresor imorgon och prata med dom med

• Hofsan

Ta ett vaccin som heter Twinrix som skyddar både mot hepatit A+B när ni ändå ska vaccinera er.
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepatit-b/
    Det kommer vi att göra(särskillt jag som jobbar i vården)
    och så kommer vi att dricka Ducural mot kolera. Skyddet är 85% med Dukoral.
    Vaccinet har jag ringt runt till säkert 6 olika ställen och det billigaste för oss två landade på 3.000 kr! Men men det varar ju en herrans massa år.

• feministbrud

Nej, som andra skrivit så tar man en spruta först och sdan en om ett år. Och mitt råd är att ta en efter ett år, även om ni inte ska resa någonstans då. Skyddet efter den andra varar i 30 år.

Och som Hofsan skriver så ta Twinrix, inte Havrix. Jag har "bara" Havrix eftersom Twinrix inte hade komit ut på marknaden än.

Angående Dukoral så är det min mening att det är fullkomligt bortkastade pengar, i alla fall om ni ska till Thailand. Inte ens vaccinationscentrum rekomenderar det.

T hjärtar M skrev 2008-05-11 22:35:57 följande:

Hmm menar du att man måste ta 2 sprutor inom ett år INNAN man reser? vi ska ju åka i år
  • nennesjuttioåtta

vi skippade magmedlet. Då åt vi allt möjligt, bl a kött på spett tillagade på ett mopedflak (men hon som tillagade var väldigt noga med att det skulle vara genomstekt) och blev inte dåliga alls. Men om din man är väldigt spruträdd så går det ju att åka utan vaccination, men det känns ju skönt att ha det. Om han berättar det för sköterskan eller vem det nu är som ska sätta sprutan, så vet hon/han säkert hur man bäst hanterar det.

• Osvic

Har tagit reda på sprutornas mellanrum. Twinrix tar du senast 1 månad innan du åker,och fyller du på med en spruta till inom ett halvår, varar skyddet i 20 år.
    Dukoral (magmedicin), som du dricker, tar vuxna 2 doser, en i veckan, innan du åker.
    Barn ska ha tre doser,likadant en i veckan innan ni åker.

Ska själv åka till Thailand med familjen och vi kommer att ta både sprutor och dricka, för att minska risken för kolera (dukoraldrickan alltså).

• T hjärtar M

Nja vi åker till Cypern istället. Får bli Tahiland ngn annan gång

• Fru Diamant

T hjärtar M, om ni bor i Stockholm rekommenderar jag er att gå till Wasa vaccination. De är jättebra. Jag och min sambo är båda spruträdda och de tog jättebra hand om oss. De var väldigt förstående och hade en massa knep för att distrahera oss när vi fick våra sprutor. Lycka till!

Svar på tråden Thailand,ni som varit där