Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Thailand,ni som varit där

Du behöver ha skydd mot hepatit A. Tar man två sprutor med ett års mellanrum så har man skydd i 30 år. Det är klart att du KAN klara dig utan det, men det är bra att ha om man råkar ut för något. Dne rekomenderas även för tex Ryssland (dit har jag åkt innan jag vaccinerade mig, men det känns bättre nu när jag har skyddet).

Drickvaccin mot turistdiarré tycker jag att du ska strunta i, däremot. Var försiktig och ta med sprit att tvätta händerna med (köps på apotket). Drickvaccinet skyddar ändå inte mot all magsjuka (jag har tagit den och ändå blivit sjuk).

• feministbrud

Nej, som andra skrivit så tar man en spruta först och sdan en om ett år. Och mitt råd är att ta en efter ett år, även om ni inte ska resa någonstans då. Skyddet efter den andra varar i 30 år.

Och som Hofsan skriver så ta Twinrix, inte Havrix. Jag har "bara" Havrix eftersom Twinrix inte hade komit ut på marknaden än.

Angående Dukoral så är det min mening att det är fullkomligt bortkastade pengar, i alla fall om ni ska till Thailand. Inte ens vaccinationscentrum rekomenderar det.

T hjärtar M skrev 2008-05-11 22:35:57 följande:

Hmm menar du att man måste ta 2 sprutor inom ett år INNAN man reser? vi ska ju åka i år
Svar på tråden Thailand,ni som varit där