• Jag o du alltid

arg, ledsen.chockad och besviken!

För att göra en lång och rätt trist historia kort så.. har jag en gammal vän ifrån gymnasiet som jag på den tiden hade en väldigt tät relation med. vi umgicks i stort sett jämt och bodde tom ett halvår efter skolan. Vi förlorade sedan kontakt pga olika omständigheter, jag betedde mig fel inte emot henne egentligen men emot andra, vilket hon i det stora hela också gjorde på sitt sätt, men det är inget att lägga vikt vid nu-vi har förändrats!

När jag och M bestämde oss för bröllop så funderar man ju över vilka man vill ska vara med vid en sån stor dag. Jag hade fått tillbaka en viss, liten kontakt med henne och var glad för detta. Det var ingen större relation och jag la aldrig någon vikt i att gradera hur viktig hon var för mig, utan jag tyckte det skull evara roligt om han var med då vi har haft mycket i hop förr. Därför bjöd jag henne och hennes respektive. Hon tackade ja, och allt var frid och fröjd. I förrgår pratade jag med henne i telefon ochnämnde att jag tycte att det skulle vara roligt att ses, ja sa hon, vi hinner inte innan bröllopet men efter. Inget mer vid detta, jag hade verkligen inte baktanke med att bjuda henne, det var ingen muta för att vi skulle bli "bästisar" igen för jag är inte ute efter en sådan relation med någon, jag har det bra som jag har det!

Iaf så fick jag ett samtal från henne igår där hon öppnar med att säga: du, jag har tänkt på det du sa igår om att umgås och vi kommer inte kunna göra det. Nähä sa jag, vaddå vad menar du. Nej jag har så många andra relationer som jag vill stärka och jag har faktiskt ingen tid eller lust för den delen att lära känna den du är idag. Du verkar jättebra och Martin verkar jättebra men jag har helt enkelt inte tiden, tyvärr. Jaha, jag blev såklart ledsenoch sa att jag får återkomma. Sen reflekterade jag en stund och ringde upp. Jag frågade varför hon hade tackat ja, och det kunde hon inte svara på. Kan inte ta upp allt här med tillslut frågade hon iaf, eller mer anklagade mig för att jag hade bjudit henne "hur kan ni bjuda så ytliga gäster, jag hade aldrig bjudit dig och ni är dem enda i hela världen som skulle bjuda nån man inte har så stark relation till idag osv. OJOJ ursäkta att jag tycker om henne och värdesätter den relation vi har haft förr väldigt högt. Jag känner massor av folk som skulle bjudna tex barndomskamrater på sitt bröllop. & varför bli sur och börja anklaga mig, lägga värdering i vem jag bjuder eller ej. JAg har aldrig varit med om maken. Jag blev väldigt sårad och är fortfarande chockad att man kan göra på detta sätt emot en medmänniska, helt befängt!

Till saken hör också att jag har aldrig ställt några krav på henne, jag tyckte bara att det var roligt om hon var närvarande. Heeregud man ska inte vara så snäll märker jag.

Om man nu ska göra slut med en fd vän kan man väl ändå sköta det snyggt, en gnutta empati har vi väl alla ikroppen, vissa väldigt långt inne tydligen, hemskt!

Ps
    Jag har pratat med en hel del om detta och det visar sig att min man och jag är inte alls så udda som hon fick oss att känna oss. Det finns dem som har bjudit mer "ytliga" kontakter än då, känns bra att man inte är så "konstig trots allt.... ds

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-15 22:08
    Tack för svar känns bättre nu

och nej jag vill inte ha henne där nu och hon vill uppenbarligen inte komma heller så ...

• Svar på tråden arg, ledsen.chockad och besviken!
  • Äntligen är det min tur

Näääää ni e inte konstiga!!!! Då e vi lika konstiga i så fall...

Va trist med sånt där. Hoppas du inte är allt för ledsen.

• Brudgummarna

Skönt iaf att hon inte ville bli vänner igen för hon verkar ju inte tillföra något av värde.

• Jag o du alltid

Brudgummarna: jag vet men att bli bortvald gör alltid ont oavsett vem det kommer ifrån..tyvärr! Men tack!! Lycka till med era planering!

• Timba

Usch vad tråkigt för dig när du verkligen försökte "bjuda till" med din gamla väninna! I mina ögon låter hon, om du ursäktar, kanska naiv.

Om jag vore som dig skulle jag ta kontakt med henne och säga att jag respekterar att hon inte vill ha någon relation och att jag inte vill att hon kommer på bröllopet. Punkt. Inga anklagelser, tårar eller känslor utan helt enkelt ett avslut. Hon var ärlig, fast lite för sent (hon skulle givetvis ha sagt det innan hon tackade ja) men nu har hon INGENTING på ditt bröllop att göra! Det kommer bara att bli konstlat och jobbigt för er båda om hon kommer! Och nu när du vet vad hon tycker så antar jag att du inte längre vill ha henne där? Var snäll mot dig själv och tala om det för henne!

Berätta gärna hur det går!

Styrkekram!

• MåM

Jag tycker inte alls att du är konstig...vissa människor gillar man och vill ha på sitt bröllop, det handlar väl inte om hur många gånger i veckan man ses...det enda misstag du har gjort är att uppskatta henne som vän...tycker snarare att det är hon som är konstig som tackar nej till en vänskap för att hon inte har tid...Även om det är surt just nu så är det bättre än att hon gått på ditt bröllop och sedan gjort detta efteråt...

• Garonne

Jag har bjudit ett par vänner osm jag endast har haft sporadisk kontakt med de senaste åren, men jag tycker om dom och vill att vi ska fortsätta vara vänner, inget konstigt med det!

Förstår inte vad det är för konstigt tjafs om att inte ha tid med vänner? Även om man inte har tid att springa på stan och fika en gång i veckan så kan man väl vara vänner? Det finns de vänner man umgås stadigt med och de som man träffar en gång vart femte år, men de är likväl vänner. Det behöver väl inte vara så svartvitt som att antingen umgås vi varje dag eller så känner vi inte varann? Konstigt...

• Hammerman

Om jag ska dra upp mitt ex igen så betedde hon sig på liknande sätt som din så kallade vän. Hon hade en gymnasiekompis boende bara ett par hus bredvid som hon plötsligt blev tvärkall inför. Svarade inte på sms, vägrade svara på mail. Tjejens fästman åkte senare hem till Grekland utan förvarning och hon var förstås alldeles förtvivlad, men mitt ex brydde sig inte om henne alls. Orsaken var att hon EN ENDA GÅNG kom över till oss och vädrade sin oro inför framtiden (skulle flytta till ny stad för att jobba och var lite orolig över det) varpå mitt ex tyckte att hon var jobbig och dryg och gnällig och bestämde sig ett huj för att frysa ut henne, trots att hon var världens trevligaste och en av dom få vänner hon faktiskt hade (vilket med närmare eftertanke inte är så konstigt med den människosynen).

Jag vet inte, vissa tjejer tycks bara bete sig så här, och man mår nog bäst av att undvika dom som är sådana.

• kalaskarin2

Herregud, det låter ju helt sjukt, som om du var "the bad guy" som bjudit in henne till ditt bröllop, självklart kände du att hon var så pass viktig. Jag har också bjudit några som jag inte träffat på flera år, mest för att jag kan och det hade varit roligt, man kanske vill ta upp relationen igen och någon anlidning finns det ju till att man varit vänner. Har aldrig tänkt på att någon skulle kunna se det som en förolämpning! Du har helt rätt i att vara arg och ledsen!!

Hon verkar ju helt knäpp som säger att hon inte har tid för dig, (snacka om förolämpning!), det har man väl alltid, man måste inte höras varje vecka, vi har massa vänner vi träffar någon gång per år, men man har jättetrevligt när man väl ses!

• starchick

Fy vad trist! Inför mitt bröllop så tog jag kontakt med en tjej som jag umgick med när vi var barn, vi har inte pratat på många många år men jag kom ihåg hur kul vi hade som barn/tonåringar så jag kände att jag ville ha med henne! Bröllopet är 31 maj och vi har blivit jättebra vänner igen och hon kommer på bröllopet! HUr kul som helst och jag känner mej ibte ett dugg konstig som har bjudit henne!
    Vi fann varandra direkt igen, som om vi inte hade vart åtskilda alls!
    Tycker din kompis verkar lite konstig om jag ska va ärlig...

• Sommaren2008

Jag har råkat ut för nästan samma sak i förrigår. Jag bjöd en kompis som jag lärt känna (läs: vi var väldigt nära vänner när vi pluggade, bodde grannar, festade osv..)när jag pluggade. Vi har inte haft direkt kontakt de senaste åren men jag var och hälsade på henne för ca 2 månader sedan och jag tyckte att vi hade roligt ihop. Hon tackade ja till inbjudan, bokade resan hit, frågade om det fanns någon möjlighet för henne att sova hos någon jag känner (jag fixade så hon kan sova hos min pappa och hans fru), min tärna skickade ett mail till henne om möhippan för ca 1½ vecka sedan. Min tärna fick svaret (ungefär så här): "Jag har tyvärr bara tid och pengar att åka ner en gång och prioriterar naturligtvis bröllopet, så vi ses då!!!"

Sen i förrigår fick jag ett mail då hon skrev att hon inte kommer på bröllopet för att hon inte tycker att vi har något gemensamt längre. Och att hon inte har tid och energi att lägga på alla relationer hon någonsin haft. Jag bara skrev tillbaka att i min värld kan man inte ha för många vänner men att jag defintivt inte kommer att tränga mig på och önskade henne ett bra liv.

Jag förstår inte varför vissa människor går in för att såra andra. Jag tycker att det hade varit smidigast att från början säga att man inte har möjlighet att komma till bröllopet men att man önskar lycka till på den stora dagen. Och sen låta det vara.

Din sk kompis verkar lika konstig som min sån jag tycker att vi struntar i dem och fokuserar på våra underbara m2bs istället!

• Dreamnilam

jag förlorade en "vän" pga att jag inte bjöd henne på bröllopet, vi har bara bjudit släkt och familj, inga vänner, så man slutar aldrig att förvånas

• konichiwa girl

Alltså, vad är det med folk? Är det så svårt att bara tacka NEJ?

• Zozo

Konstig människa.. Vill man inte ga sa är det väl bara att tacka nej??!

• Celeste97

Jag tror att det är jättesvårt att "göra slut" med en kompis för båda parter. Den ena kommer känna sig sårad och den andra kommer ha svåra skuldkänslor. Det är aldrig roligt, men ibland kan det kännas nödvändigt att avsluta en kompisrelation mer tydligt än att bara låta den rinna ut i sanden. Precis som vanliga förhållanden.

Jag tror i detta fallet att din gymnasiekompis kände sig väldigt dum, skyldig och stressad över att säga till dig som det var. Hon var säkert medveten om att det var ett misstag att tacka ja till er inbjudan. Kanske vågade hon inte tacka nej då, men fick ångest i efterhand. När du sedan (försåeligt) påpekade detta hamnade hon i försvarsställning och anklagade istället dig för första bästa sak hon kunde komma på. Dumt, men ganska mänskligt.

Mitt råd är att du försöker gå vidare, du och din M2B har betett er oklanderligt och ni kommer få en underbar fest tillsammans med vänner och bekanta som verkligen vill vara där. Din f.d. kompis är ingen du längre behöver lägga energi på, däremot behöver du ju inte förneka att ni en viss tid av livet faktiskt hade roligt ihop.

• feministbrud

Herregud vad trött jag blir när jag läser sånt här. Varför kan folki inte bara vara civiliserade och tack nej när de inte känner för att komma? Måste man vara så förbannat ärlig att man alltis säger vad man känner? Vad är det för fel på att låta saker rinna ut i sanden när man inte vill umgås.

Jag o du alltid: Jag förstår att du är ledsen, men du gjorde inget fel.

• beccis80

Har aldrig hört talas om någon som näst intill blir arg av att bli bjuden!?
    Jag har en vän med liknande relation till och vet inte riktigt om vi ska bjuda henne... Hennes kille är ett riktigt stolpskott, ochjag tror inte han skulle följa med hur som helst, men hon lät inte speciellt glad när jag släppte den stora nyheten... Tyvärr...

• dfk

Usch vad ledsen man blir när man läser sånt här..
    Det var riktigt taskigt gjort och jag förstår att du blev omtumlad, ett mycket märkligt sätt att bete sig på...

Svar på tråden arg, ledsen.chockad och besviken!