• Zavanna

Bra ekonomi eller kärlek?

Hej!

Jag och min kille har planer att flytta ihop.
    Älskar honom verkligen och det känns som om vi är ämnade för varandra. Vi träffades för ca 4 månader sedan.
    Vi bor 15 mil ifrån varandra och det är han som kommer att bosätta sig i min kommun i så fall.
    Nu till dilemmat:
    Han har en skuld hos kronofogden på ca 150.000:-
    Jag har också haft dålig ekonomi i mitt liv, men dom senaste två åren har jag kommit på fötter igen. (Jag är 36, han 38)
    Jag har fått veta att flyttar man ihop med någon som har skulder hos fogden drabbas man själv ekonomiskt pga att dom då tar fram existensminimum grundat på bådas inkomster.
    Han ska försöka att få ett lån med sin mamma som borgenär och på så vis bli av med kf-skulden, men om inte det går??
    Hur hade ni gjort? Hade ni gått i borgen / accepterat att få det fattigt igen?
    Jag är så förvirrad, snälla ge mig några goda råd...

• Svar på tråden Bra ekonomi eller kärlek?
  • weinlove

svårt det där. kan du inte ta kontakt med nån som är mer proffesionell. eller prata med dina föräldrar. vågar inte direkt ge dig råd. så svårt ämne. hur som helst: stort lycka till

• Klöver dam

Så länge ni inte är gifta så har ni inte gemensam ekonomi, dvs du har inget ansvar för hans i det här fallet tidigare handlingar och skulder. Skulle det komma så långt som en utmätning måste du dock bevisa att möblerna och sådant hemma hos er är dina, annars kan de ta dom. Detta var vad jag lärde mig hos Lyxfällan igår.

• Zavanna

Tack till er som svarar.
    Klöver Dam; Sa dom något om att kronofogden grundar sina fordringar på bådas inkomster när man blir sambo?
    För är det inte så, dvs att han kommer ha samma belopp att betala in när vi bor ihop är det ju lugnt... men han kommer ju tex att få en lägre månadshyra etc, och då innebär väl det att KF drar mer pengar från hans lön...?

• Klöver dam

Det som sades igår var att de drar allt som överstiger ca 8500 från hans inkomst, dvs jag fick för mig att det inte spelade någon roll att han bara betalade halv hyra.

• Piggelinlover

Men han hade ju oxå sagt att alla saker i deras lägenhet tillhörde hans flickvän, och det var ju då charlie lr mattias sa att det behövdes skriftligt på det...

men kolla för säkerhetsskull upp det ordenligt så att det inte blir några tråkigheter...

kolla även på reprisen av lyxfällen imorron lördag kl 18 på 3an..

• pallesj

Bor man ihop och han ska ha utmätning på sin inkomt är du betalnings skyldig för han, alltså din inkomt ska räknas med i hans uträknin för utmätning, Har själv vart i den situationen o KF vill ha reda på hela hushållets inkomst, det gäller ju även om man ska ha bidrag eller annat, bor man ihop är man betalningsskyldiga för varandra.

• swordfish

Jag tycker personligen att ni kan vänta ett tag tills du/ni verkligen är 100 % på att ni vill leva ihop! ni har bara träffats i 4 månader och det känns lite kort tid. Inte för att det rörde frågan...

• Humlan66

Det spelar ingen roll om ni är gifta eller inte , bor ni på samma adress räknas era inkomster ihop men det är på hans inkomster dom drar tills skulden är betald ni har dock rätt att göra avdrag för tex medeciner

men jag håller med även om det inte hör hit, 4 mån låter som lite kort tid specielt om du ska drabas ekonominskt

• fromheretoeternity

Men om man delar lägenhet med en kompis då? Det är det ju många som gör. Hur gör man då?
    Eller om bara den som inte har skulder hos KF står på hyreskontraket, att den då låter den andra bo "gratis".

Ni har säkert rätt, men det låter ju konstigt att man blir betalningsskyldiga för varandra när man bara är sambo... man har ju inga direkta "rättigheter" som sambo...
    hade förstått det om det var att man var gift men inte annars...

• pojomo

varför ska man inte kunna veta redan nu om man vill leva ihop med nån. Jag å sambon flyttade ihop efter 3 mdr och det är nu 12 år sen.

swordfish skrev 2008-05-17 22:05:52 följande:
    Jag tycker personligen att ni kan vänta ett tag tills du/ni verkligen är 100 % på att ni vill leva ihop! ni har bara träffats i 4 månader och det känns lite kort tid. Inte för att det rörde frågan...
Svar på tråden Bra ekonomi eller kärlek?