• Zavanna

Bra ekonomi eller kärlek?

Hej!

Jag och min kille har planer att flytta ihop.
    Älskar honom verkligen och det känns som om vi är ämnade för varandra. Vi träffades för ca 4 månader sedan.
    Vi bor 15 mil ifrån varandra och det är han som kommer att bosätta sig i min kommun i så fall.
    Nu till dilemmat:
    Han har en skuld hos kronofogden på ca 150.000:-
    Jag har också haft dålig ekonomi i mitt liv, men dom senaste två åren har jag kommit på fötter igen. (Jag är 36, han 38)
    Jag har fått veta att flyttar man ihop med någon som har skulder hos fogden drabbas man själv ekonomiskt pga att dom då tar fram existensminimum grundat på bådas inkomster.
    Han ska försöka att få ett lån med sin mamma som borgenär och på så vis bli av med kf-skulden, men om inte det går??
    Hur hade ni gjort? Hade ni gått i borgen / accepterat att få det fattigt igen?
    Jag är så förvirrad, snälla ge mig några goda råd...

• Svar på tråden Bra ekonomi eller kärlek?
  • Piggelinlover
    pojomo skrev 2008-05-17 22:28:06 följande:
    varför ska man inte kunna veta redan nu om man vill leva ihop med nån. Jag å sambon flyttade ihop efter 3 mdr och det är nu 12 år sen.
    Precis..
    vi flyttade ihop efter knappt 2 månader tillsammans...och det är snart 2 år sedan, ff kära och galna=)...
  • Zavanna

Hej på er alla! Jag är så glad för alla råd från er.
    Jag har bestämt mig för att han måste lösa detta på något sätt innan vi flyttar ihop. Såg reprisen av lyxfällan igår och fick mig en tankeställare... Det kommer att lägga grund för åtskilliga konflikter om jag ska "försörja" honom tills han skulder är borta och det är inte värt det. Då är det bättre att bo på varsitt håll tills han kommer på fötter igen. Har sagt till honom att jag kan vara med och stötta på så vis att jag kan ta reda på fakta var han kan vända sig för att få rådgivning och hjälp men att han måste lösa problemet innan vi kan gå vidare. Jobbigt och tufft men jag tror att det är det enda rätta... Vad anser ni?

• anne på grönkulla

Jag tror att det är ett klokt beslut. Risken är att kärlek (även gammal etablerad sådan) inte överlever ekonomiska bekymmer. Och att börja en relation med dåliga förutsättningar på den punkten är inte optimalt.

• Midnightezz

Jag har lite samma problem som "Zavanna", fast min pojkvän o ja har varit ihop i snart 1½år och haft 17 mil imellan oss, hans skullder ligger på ca 60.000:- och kommer förmodligen betalas av ganska snabbt nu när han väl fått ett jobb! Men, nu ska vi flytta ihop i min lägenhet (då han har fått jobb i min stad) osv. Jag undrar nu om någon hade ett svar till inlägget jag citerat här nedan?
    Och ja har även hört om att man kan skriva under ngt papper som visar att vi inte har delad ekonomi (vilket vi faktiskt inte har) har någon annan hört om detta?
    tacksam för svar.

fromheretoeternity skrev 2008-05-17 22:15:23 följande:
    Men om man delar lägenhet med en kompis då? Det är det ju många som gör. Hur gör man då?Eller om bara den som inte har skulder hos KF står på hyreskontraket, att den då låter den andra bo "gratis".Ni har säkert rätt, men det låter ju konstigt att man blir betalningsskyldiga för varandra när man bara är sambo... man har ju inga direkta "rättigheter" som sambo...hade förstått det om det var att man var gift men inte annars...
  • Zavanna

Midnightezz;
    Jag pratade med en jurist i lördags och hon sa att ett alternativ var att han skrev sig hos sin mamma ett tag.
    I och med att hon inte räknas som en sambo så slår dom inte ihop deras inkomster... knepiga regler men så fattade jag det i alla fall. Hon sa också att om man planerar att flytta långt bort så har man ett halvår på sig innan man behöver folkbokföra sig i den kommunen. Kf kanske också ger en frist under detta halvåret, men det vet jag inte säkert.
    men då kommer ju nästa "fälla".
    Om man lever på existensminimum (som min kille gör), så spelar det ju ingen roll om man får lägre hyra eller ingen hyra alls. KF drar ju då bara mer pengar från lönen om han får lägre utgifter. Bra på ett sätt; skulden sjunker snabbare, dåligt på ett sätt; med 4000 kvar efter att allt är draget kan han inte hjälpa mig särskilt mycket med hyra osv om vi ska ha gemensamt hushåll.
    Till saken hör också att han har tre barn, så vi kan inte bo i min etta och komma på fötter, utan i så fall måste vi ju ha en trea.
    Annars hade det ju varit lite lättare...

• Sommarbrud 2008

Sambolagen gäller väl först efter 2 år? Du kan skriva ett avtal som säger att sambolagen inte gäller för er och be honom skriva under. Det gjorde jag när jag flyttade ihop med min sambo. För övrigt litar jag på honom till 100%, men man vet aldrig vad som händer. Man ska inte vara blåögd. Lycka till med kärleken, men ta inte på dig någon annans skulder.

• angelsson

Sambolagen gäller från första dagen man flyttar ihop men vid bodelning kan man ta hänsyn till samboförhållandets längd.
    Vid utmätning så sänks beloppet man får behålla om man bor tillsammans med någon eftersom man då anses ha lägre kostnader än om man är ensamstående. Sen är det också så att om KFM skulle komma hem och göra utmätning av s.k lös egendom så antar dem att allt som finns i lägenheten tillhör den som ska utmätas och sambon, i detta fallet du, måste bevisa att det är du som är ägare till en sak för att de inte ska ta den. Du skulle med andra ord kunna bli av med någon av dina saker för hans skulder.

Så mycket har jag lärt mig av mina juridikstudier i alla fall, vet inte om det kan vara till någon hjälp men...

• allehanda
    Zavanna skrev 2008-05-18 18:49:22 följande:
    Hej på er alla! Jag är så glad för alla råd från er. Jag har bestämt mig för att han måste lösa detta på något sätt innan vi flyttar ihop. Såg reprisen av lyxfällan igår och fick mig en tankeställare... Det kommer att lägga grund för åtskilliga konflikter om jag ska "försörja" honom tills han skulder är borta och det är inte värt det. Då är det bättre att bo på varsitt håll tills han kommer på fötter igen. Har sagt till honom att jag kan vara med och stötta på så vis att jag kan ta reda på fakta var han kan vända sig för att få rådgivning och hjälp men att han måste lösa problemet innan vi kan gå vidare. Jobbigt och tufft men jag tror att det är det enda rätta... Vad anser ni?
    KLOKT!!
  • anna 1976
    Zavanna skrev 2008-05-18 18:49:22 följande:
    Hej på er alla! Jag är så glad för alla råd från er. Jag har bestämt mig för att han måste lösa detta på något sätt innan vi flyttar ihop. Såg reprisen av lyxfällan igår och fick mig en tankeställare... Det kommer att lägga grund för åtskilliga konflikter om jag ska "försörja" honom tills han skulder är borta och det är inte värt det. Då är det bättre att bo på varsitt håll tills han kommer på fötter igen. Har sagt till honom att jag kan vara med och stötta på så vis att jag kan ta reda på fakta var han kan vända sig för att få rådgivning och hjälp men att han måste lösa problemet innan vi kan gå vidare. Jobbigt och tufft men jag tror att det är det enda rätta... Vad anser ni?
    Med tanke på hur nytt ert förhållande är, så är det helt rätt. Har väninnor som hamnat i din sits som efter ett tag flyttat ihop och när killen varit skuldfri har han dragit. Så se upp!
  • Balinda
    pojomo skrev 2008-05-17 22:28:06 följande:
    varför ska man inte kunna veta redan nu om man vill leva ihop med nån. Jag å sambon flyttade ihop efter 3 mdr och det är nu 12 år sen.
    ja jag håller med.. vi flyttade i hop efter tre veckor :)
  • 080628

Utan att veta något om detta - borde inte betalningsansvaret kunna regleras i ett samboavtal?

Svar på tråden Bra ekonomi eller kärlek?