Inlägg från: Kärlek08 |Visa alla inlägg
  • Kärlek08

SEPTEMBER!!!!! Nu är det nära!!! *wii* :-)

Jag är såååå nöjd med mig själv. Är ju lärare och nu har en av mina kollegor (världens bästa måste jag säga) avsatt nästan två hela dagar för att lära mig och en kompis Photoshop och InDesign! Jag kunde verkligen ingenting innan och nu känner jag att jag fixar en hel del och kan läsa/leka mig till mer kunskap! Mitt festhäfte kommer bli såååååå snyggt nu . För att inte tala om att jag kan justera mina foton lite... Det gav mig sådan inspiration till festhäftet att jag gått igenom en massa trådar om festhäften och skrivit en lista på det jag vill ha med... nu ska här fixas!!

• Kärlek08

jobbar hårt på tärnklänning och festprogram just nu. det som högst upp på att-göra-listan är att boka klart med alla människor runt omkring; ansiktsbehandling, vaxning, manikyr, naglar, präst, kantor, kolla festlokal osv. men det ska jag ta tag i på tisdag.Andra prioritet är trycksakerna.

• Kärlek08

Tack fröken förväntan! Det kan nog behövas en del ledtrådar på vägen. Men montering blir det sista när alla bitar är skrivna och alla bilder valda.

Lanovia: påminn mig inte om dans stööön den har vi inte ens diskuterat än

• Kärlek08

Nu får du inte bli arg på mig... jag är lärare i svenska med bakgrund som korrekturläsare och kan liksom inte låta bli... Du kanske bara varit lite slarvig i ditt inlägg men jag kunde inte låta bli att notera att du har en del stavfel och vill bara ge dig tipset att låta någon annan läsa igenom ditt festhäfte innan du kopierar upp det (om du ska skriva det alltså). Det finns många som har svårt att stava och säkert många som inte skulle märka lite felstavningar men i mina ögon dras en i övrigt välarbetad trycksak ner av felstavningar och det är så lätt att åtgärda. Jag kommer låta min tärna titta på mitt festhäfte eftersom hjärnan automatiskt fyller i rätt ord/stavning då man själv skrivit fel, vilket gör att man inte ser sina egna fel så lätt... Hoppas du inte tar detta som kritik mot din person utan tar det för vad det är; ett tips och en tanke i all välmening
    Tutik och Prasart skrev 2008-07-19 15:59:57 följande:

Måste bara få bertättna en sak som jag var med om i går. Det var nämligen så att jag var på Panduro i går och skulle titta på lite papper som jag ville ha till bordsplaneringen.När man går där och funderar vilken grön nyans som är den bästa kommer det in två tjejer.Den ena av den ska oxå gifta sig och har med sig sin kompis. De pratar rätt högt om vilka färger som de skulle ha (och ingen ibutiken kunde missa att det skulle vara rosa och vit,silver)efter som inte alla papper fans till den här tjejens bröllop började hon diskutera festprogramen med sin kompis. Vilket slutade med att hon som skulle ha bröllopet sa något i still med. Men jag kan ju inte ha vilken rosa som hälst, och dess utom ska det ju vara till ett festporgram med alla sånger och så. vad trodde du?! Hur det gick sen vet jag inte för de gick mot kassan.Det var även fler där... en tjej och en kille och de skulle oxå köpa papper till bordsplaering. Ävrn dom började att bråka. Hon ga honom en dödande blick, och sa med skitt i det då för fasen.Så kan det gå när man ska köpa papper till bröllopet. Jag själv gick och köpte mina egna papper men jag hittade inte det jag ville ha.vad jag har kvar att årdna till bröllopet.festprogrambordspalceringrispåsaratt öva i kyrkan 2 dagar innan vigslen.och att duka borden till bröllopet.
  • Kärlek08

Ja, det är ju så det ofta blir, att man upptäcker sina misstag när det redan är försent liksom . Du kan alltid inboxa mig om du vill att jag läser igenom det åt dig. Men, jag gifter mig ju på samma dag så du får inte var ute alltför sent med festhäftet om du vill ha hjälp

• Kärlek08

Ja i vårt festhäfte kommer det vara mest personliga saker. Jag vet inte om alla dessa saker kommer att få plats men på min lista för saker som kan komma med står följande (antagligen inte i just den här ordningen):

Välkomsttext
    Meny
    "Så träffades vi" (min version och min blivandes version)
    Tidslinje över våra år tillsammans (vad vi har för milstolpar)
    Bordsplacering
    Gästpresentationer
    Berättelse om möhippan/svensexan
    Vad vi lärt oss av varandra genom åren
    Test - vem är du mest lik bruden eller brudgummen
    Saker du inte visste om brudparet/Onödigt vetande om brudparet
    Gäststatistik
    6/9 genom tiderna
    Korsord om brudparet
    Bildcollage på gästerna
    Bildcollage på brudparet genom tiderna
    Tack till hjälpande händer
    ett kärleksordspråk på sista sidan

Jag måste nog sätta igång att skriva allt nu tror jag...

• Kärlek08

wennerström: det var en väldigt, väldigt vääääääldigt bra fråga, jag har ingen aning men det måste väl gå att googla... annars tar jag resolut bort den idén. Din idé var väl mysig och det är absolut en konversationsstarter. Vi kommer försöka skriva lite klurigt om varje gäst så att de måste förklara varför det står som det står. Men, nä vi har inte börjat med det än...

• Kärlek08

www.brainyhistory.com/days/september_6.html

sv.wikipedia.org/wiki/Dagens_h%C3%A4ndelser/september#6_september

det har uppenbarligen inte hänt ngt kul i världen den 6/9 någonsin, bara tråkiga saker, och ingen riktigt riktigt stor kändis verkar fylla år heller! Nu funderar jag på att ändra den rubriken till: "Det här kunde ni ha gjort istället" för om man bara googlar på 6 september så får man upp en massa konstiga saker som går av stapeln just 6/9

• Kärlek08

Wennerström: Här finns det mycket citat www.livet.se/ord/kategorier
    och här hem.passagen.se/blurk/citat.htm och här helenas-web.nu/DikterODyl/CitatOmKarlekOAktenskap.htm

Hmmm kärlekscitat längst ner på varje sida... det var en trevlig idé! Den kanske jag snor

Jag tycker inte du har missat ngt men jag tror att du och jag kommer att ha helt olika festhäften... Jag tycker att det känns viktigt att personifiera häftet. Många av de sakerna som du räknat upp är sånt som förekommer ganska ofta både i "vanliga" festhäften och i bröllopsfesthäften. Man kanske inte tycker det är så kul längre om man varit på en del fester... men om du blandar upp det med lite personliga saker tror jag att det blir kanon alt personifierar det du ska ha. Jag glömde skriva att vi också ska ha med bröllopsskrock, men vi kommer då att personifiera det genom att lägga till hur vi ser på/har gjort med det skrocket. T.ex. skrocket om ngt nytt, ngt gammalt osv så kommer vi tala om vad jag har som är nytt, gammalt osv...

• Kärlek08

Det har jag inte tänkt på!! inte på ngt av de bröllop jag varit på (ok, det är ju bara två ) har ngn berättat om svensexa/möhippa men det kanske är vanligt. Näääää, isåfall blir det ju lite tårta på tårta att ha det i festhäftet... hmmm men det vet jag ju inte innan! Och jag hade tyckt att det var kul att läsa om och kanske se ngn bild om jag inte varit med på det... hmmm tål att tänkas på. I övrigt har jag mycke tmed i festhäftet för att jag tycker det är så himla kul att pilla med så jag behöver nog bli stoppad snart

Jag har ingen aning vilken bibeltext vi ska ha, är det prellen som läser den eller ngn annan?
    lanovia 08 skrev 2008-07-22 08:06:20 följande:

Kärlek 08 en tanke som slog mig bara. Blir det inte konstigt om ni skriver om möhippan/svensexan i festhäftet? Jag menar oftast brukar ju de som ordnat möhippan/svensexan gå upp under middagen och berätta om den. Det kanske blir lite dubbelt?? Oj vad mycket ni båda skall ha med i erat festhäfte. Vi skall bara ha gästpresentation, intervjuv av brudpar och svärföräldrar, sånger och ev en berättelse om vad vi båda gjorde den dag vi träffades (jag har en historia som brukar få de flesta att skratta och säga "nämen Herregud"). Förövrigt håller vi annars på med festhäftet själva, fixa layouten och pilla lite. Skall också försöka sätta oss med vigselprogrammet ikväll. Skall träffa prästen nästa helg och då tänkte vi att vi skulle ha det klart så hon kan få ge synpunkter.Har ni bestämt vad ni skall ha för bibletxt ännu? Vi behöver idéer.
  • Kärlek08

somm jag förstått det läser man två olika bibeltexter Matteus 19:4-6 är obilgatorisk och sedan väljer man en till, fast de läses upp efter varandra. Eller? Jag tycker hela vigselcermonin är en djungel! Jag hoppas det klarnar när vi träffat prästen. Vi ska ha två solosånger, men när passar det bäst att ha dem då tycker ni?

Jag är lite nyfiken på aprilsolens fråga; är det ngn som blivit hippad? Det är ju så många på listan... har ngn blivit hippad?

• Kärlek08

Här är en till med konflikträdd partener, han skulle aldrig tagit tag i en sådan situation, men jag tycker inte ni överreagerar, klart man vill bestämma över vilka som ska komma när man ska ha fest??!!!

Vi hade middag med toastmaster och tärna plus deras respektive igår... det var trevligt och de har fått listor på vad jag förväntar mig från dem (ja, kontrollfreak, nääääää inte då ). då berättade vi att eftersom vi "bara" får vara i vår lokal till 01.00-01.30 så tänkte vi att vi skulle åka till en närbelägen mc-klubb på efterfest, då de har sin årliga kräftskiva samma dag som bröllopet. Det tyckte de var en skitkul idé och toastmastern kommer därför informera om deti sitt välkomsttal. Och vet, då säger tärnans sambo att "Då måste vi fixa transport dit till alla" "Nä de får ta taxi" säger jag. Då säger han att han ska fixa en buss åt oss (han jobbar med trafikledning) och programmera ngt kul i frontdisplayen typ nygifta eller till partyt lr nåt. Kul va?!! och ingenting behöver vi betala heller...

Vi fick även lite gliringar om eventuella möhippor/svensexor men de vägrade ju avslöja ngt så jsg vet ingenting om någonting!

• Kärlek08

Välkomna alla nya! Ja, det börja rpirra så smått i magen och folk runt omkring pratar mer om bröllopet nuförtiden. det är ju trevligt. Men ingen hippa eller svenssexa så långt ögat kan nå.

• Kärlek08

Ujujujuj, det var många sidor att läsa ikapp! Har varit på n undrbart skön minisemester till sthlm med min lilla familj. Hälsat på mina föräldrar och gjort dagsutflykter i det otroligt, fantastiskt vackra, varma sommarvädret!

Nu, är jag glad att det regnar så jag kan pyssla med trycksakerna till bröllopet med gott samvete!

Fröken Förväntan: Jag har n InDesign-fråga. Jag är osäkr på hur jag får rätt ordning på sidorna i festhäftet. Jag har skapat ett dokument med sidor i A5-format. Måste jag tänka ut själv i vilken ordning jag ska montera texten för att det ska bli rätt ordning sedan när jag skriver ut det? Jag vill ju ha det utskivet dubbelsidigt på A4 som kopiatorn kommer att vika och häfta... Fattar du överhuvudtaget vad jag menar? Om jag monterar i den sidordning jag vill ha blir det väl himla tokigt när det viks och blir subbelsidigt sedan? Jag har liksom trott att InDesign fixar det där åt mig, men blir osäker... HJÄLP!

Dekorationer var det också ja. Vi kommer ha en enkel bordsdekoration, dels för att lokalen är vacker och dels för att jag är stark anhängare av less is more. Det blir vita dukar, små genomskinliga glasskålar med lite glaskross i botten, vatten och en vit ros och ett vitt flytljus. runt det lindar jag en reva hjärtan på tråd och låter slingan gå ut över bordet. Detta arrangemang varvas med 3-5 genomskinliga ljuskoppar i glas med ett varsitt värmeljus i, tanken är att revan med hjärtan på tråd ska nå till ljuskopparna. Möjligen lite ljuskross på bordet...

• Kärlek08

Välkommen i klubben "vi som har män som inte är så engagerade"

• Kärlek08

Jag har CS. Men jag måste ju säga att det var framförallt för att slippa det pillet med att komma på i vilken ordning det ska vara som jag lärde mig InDesign!!! Puckat monteringsprogram om man inte kan förinställa och dokumentet ska göras dubbelsidigt och i bok-format!! Nu blir jag ARG! Jag fattar precis vad du menar med att numrera själv och det jag vet är att när jag gjorde en broschyr till jobbet så tog det mig nästan en halv arbetsdag att få till det i rätt ordning när man hade fyra broschyrsidor på varje utskriven A4 (dubbelsidigt med en A5-sida t. höger och en till vänster på varje sida av pappret)! piss och skit vilket jobb det kommer bli AAAARRRRGGGHHH

Tack för hjälpen iaf, nu slipper jag ju fundera på hur det ska vara, jag är ju inte arg på dig

• Kärlek08

fru W: nu har ju du ditt festpgm i A4 och då funkar det ju att göra så men jag har så att mitt skrivs ut på A4 men sedan viks till A5 vilket gör att det är fyra sidor/A4 att roda så de hamnar rätt... hmmm tycker nog att all ska ha ett varsitt festpgm även om jag inte skulle se det som snålt om det "bara" fanns ett/par. Jag ska förresten till jobbet och skriva ut lite saker imorgon, ska skriva ut och korrläsa ditt pgm då. Det är lättare på papper att se om det är några tokerier. Du kan nog få tillbaka det med kommentarer på tisdag.

• Kärlek08

fru w: gör det du! jag skriver ut det senast uppdaterade imorgon som sagt

• Kärlek08

Ankan80: Jag hade helst ätit ettan, rakt av

Fröken förväntan: plugin lät jobbigt och dyrt, tryckeri lät jobbigt och dyrt. Det blir nog den gamla hederliga manuella varianten

vi ska ha

skagencanapé
    hjortfilé m potatisgratäng, rostade rotsaker, kantarellsås och ugnsbakade tomathalvor
    bröllopstårta (chokladbotten, jordgubbsmousse, njölkchokladmousse och vanlijmousse, med vit SP)

Svar på tråden SEPTEMBER!!!!! Nu är det nära!!! *wii* :-)