Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Hur billigt?

Det finns ju mycket att dra in på. T ex plocka vilda blommor och göra en bukett, skippa övernattning och göra fint hemma istället, göra hår och make up själv (eller en vän), strunta i transport, ha festen någonstans nära kyrkan, be en vän fotografera, ha betalbar. Ha festen i någons trädgård, i ett församlingshem eller pic-nic i en vacker park. Ha buffé, kaffe och tårta eller pic-nic som sagt var istället för trerätters middag. Vad det gäller trycksaker så är det enda "måste" som jag ser det inbjudningar, vigselprogram och festprogram är inte särskilt nödvändigt. Ringar kan man ha i stål eller titan och sen köpa diamanter när man firar bröllopsdag och sätta i efteråt.

• Tooticki

Det är inte gratis att vigas i rådhuset.

• Tooticki

Då skiljer det sig mellan kommuner för i Göteborg är det det inte, vet inte hur mycket det kostar men mer än i svenska kyrkan som tar 200 kr (tror jag).

• Tooticki
    Sanfor skrev 2008-05-19 16:50:51 följande:
    Det är i göteborg jag bor, och det var från göteborgs kommuns hemsida som jag hämtade infon. www4.goteborg.se/prod/sk/goteborg.nsf/1/tjans...Däremot kan det kosta om man vill gifta sig någon annanstans än i stadshuset, resekostnader m.m.
    Mina vänner gifte sig i rådhuset i lördags och de fick betala. Vi gifte oss i kyrkan för 1 månad sedan och fick betala.
  • Tooticki
    FruRålin080808 skrev 2008-05-19 17:28:05 följande:
    Man ska inte behöva betala för att gifta sig i kyrkan...Vad var det ni betalade för och varför?www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Jag minns inte exakt vad det var hon sade men har för mig att det var blommor samt vaktmästaren man betalade för. Har inte kvar räkningsunderlaget eftersom det var en så liten summa.
  • Tooticki

P.S. Vi önskade inte några dekorationer utan det "ingick"

• Tooticki
    allehanda skrev 2008-05-19 18:05:32 följande:
    Jobbar själv som vaktmästare,församlingen får inte ta betalt för blommor eller vaktmästare.Vid ALLA gudstjänster ingår präst musiker och vaktmästare+blommor på altaret.Enda gången man får ta ut en avgift är "om vigsel sker i någon annan församling,får denna ta ut avgift".Med detta menas att ingen av makarna tillhör just den församling som man har vigseln i.Förresten 200:- ,bara altarblommorna kostar mer.
    Då är det för att vi inte bor i den församlingen längre.

Att blommorna kostar mer vet nog alla vi här inne, men det kan ju ändå vara ett bidrag.
  • Tooticki

Jo, fast vi tillhör båda två.

• Tooticki
    slävik skrev 2008-05-20 11:23:37 följande:
    jag frågade om det skulle kosta något att gifta mig i gunnareds församling i och med att jag bor i brämaregårdens församling, men dom i gunnared sa att det gör dom upp med varandra, alltså jag betalar kyrkoskatt och då är min vigsel betald i den församlingen jag bor, och om jag då gifter mig i en annan församling så skickar dom bara räkningen till min församling, för kostnad av vaktmästare, kantor, präst och dyl. gud vad rörigt det blev
    Vi bor också i brämaregårdens församling!
  • Tooticki

Vi betalade, that´s it! För oss är det inget problem, vad det nu än var för så betalar vi med glädje då vi stöttar svenska kyrkans verksamhet.

• Tooticki
    20080802 skrev 2008-05-20 11:46:56 följande:
    Men hörrni!! Har ni inte knyckt Skumtomtens tråd lite väl mycke tnu?? Det lär knappast vara några hundralappar i ev. vigselavgift som stjälper hennes budget!!
    Du har alldeles rätt!

Sorry skumtomte!
  • Tooticki

Jag håller också med Sanfor.

Innan vi började planera så hade ingen av oss någon koll på bröllop så vi bröjade hänga här, som tur var valde vi aktivt bort de flesta måstena, men då var vi ju medvetna om dem i alla fall. Det är ju faktiskt så att färgtema, bordsplacering och tiara bara är världsliga ting...

Jag budgeterade 1600 för min brudbukett, den kostade 650 kr

Svar på tråden Hur billigt?