Inlägg från: konichiwa girl |Visa alla inlägg
  • konichiwa girl

OT: Hälsprickor

En annan orsak till att man får hälsprickor är att man får för tjocka och torra förhårdnader (dvs när hornlagret blir får hårt). Så ett bra sätt att förebygga det är att fila (i sprickans längdriktning). Klarar du inte av det, borde du gå regelbundet till en fotvårdare. Fotbad ett par gånger i veckan med fotsalt som löser upp förhårdnaderna och så fotsalva varje kväll. Salyvase innehåller salicylsyra som löser upp förhårdnader, men jag tror att Sholls fotsalva också gör det (den använder jag själv och den är väldigt skön).

Det finns speciella plåster på Apoteket man kan använda mot hälsprickor också.

• konichiwa girl

Barfota = big nono. Jag ser att du använder Crocs, men du borde använda en sko med bakkappa.

Klippt från Apoteket:
    Orsaken till hälsprickor är ofta att man gått länge i olämpliga skor - träskor eller skor utan bakkappa. Om fettkudden i hälen inte får stöd från skorna "flyter den ut" när foten belastas, i synnerhet hos en tung person. Till slut är fettkudden nersliten, och då blir huden grov och torr och spricker sönder.

Svar på tråden OT: Hälsprickor