• Majsis2008

Svar från moderator

Hur kan man få en varning om man tipsar om en fotograf i dalarna och själv bor i gbg? visserligen heter man samma namn men man tjänar ju inget själv på att länka till denna fotograf. Vad jag vet så får man länka till företag om man själv inte har koppling till det eller kan tjäna på det...så hur hänger detta ihop?

• Svar på tråden Svar från moderator
  • DanKat

Jag vet ju inte på vilket sätt du har tipsat, men man får inte starta en tråd för att tipsa om ett företag (alltså du får inte tipsa i trådstarten utan bara om någon annan frågar efter tips på t.ex. fotograf). Sen har jag också läst att man inte får tipsa om samma företag mer än tre gånger på ett halvår.

• Anettan73
    DanKat skrev 2008-05-22 13:10:56 följande:
    Jag vet ju inte på vilket sätt du har tipsat, men man får inte starta en tråd för att tipsa om ett företag (alltså du får inte tipsa i trådstarten utan bara om någon annan frågar efter tips på t.ex. fotograf). Sen har jag också läst att man inte får tipsa om samma företag mer än tre gånger på ett halvår.
    Oj då... Vem är det som håller räkningen då???
  • DanKat

Det är väl oftast att någon annan medlem anmäler det för granskning tror jag... dom kan ju inte själva hålla reda på så mycket som det skrivs här

• Aleta

Är det verkligen 3 ggr på ett halvår? Det låter lite med tanke på hur ofta folk frågar om samma saker. (Sökfunktionen fungerar ju dåligt, så de flesta startar en ny tråd istf att leta bland de gamla.)

• DanKat

Det står så i reglerna, men å andra sidan så skulle jag själv aldrig anmäla någon annan för granskning om jag inte tyckte att en viss person tipsade EXTREMT många gånger om samma företag! Kan inte tänka mig att någon skulle vara så petig att den reagerade direkt man överstiger tre gånger (man tänker ju inte så ofta på vem som tipsar om vilket företag), men det är som sagt vad som står i reglerna...

• Pumpkin

Det stämmer att det är 3ggr/halvår, det står i reglerna. Samtidigt är det ju också en bedömningsfråga där vi måste se till hur ofta medlemmen tipsar om samma företag, om medlemmen startar trådar om företaget, om medlemmen bara skriver sitt tips och inget mer i sitt inlägg osv.

Majsis: Vet inte exakt vilket ärende det handlar om, men tycker du inte att du gjort reklam så är ju inget skrivet i sten, överklaga till redaktionen så får de också kika på det.

• Majsis2008

det är inte jag, det är en av mina vänner här...hon kan inte själv skriva om det då hon är avstängd i 2 dar och ni har hänvisat till nån paragraf 7..har letat och hittar ingen paragraf 7...

• Pumpkin

7. Förbud mot reklam och annonser.
    Din medverkan får inte syfta till att göra reklam för produkter och tjänster. Man får till exempel inte:

* posta referenser, företagsnamn eller kontaktuppgifter som kan kopplas till tjänst/produkt i inlägget eller signatur.
    * skriva under inlägget med någon referens bara för att man bidragit till dessa fakta.
    * efterfråga, begära eller uppmana andra att lämna kontaktuppgifter i forumet.
    * uppge sin egen kontaktinfo för vidare information.
    * skicka reklam till adresser eller kontaktuppgifter som erhållits från webbplatsen.
    * förmedla produkter eller tjänster som baseras på pyramidmetoder, nätverk eller andra oetiska försäljningssätt.

Reklam definieras i dessa regler som främjande av tjänster eller produkter (i viss mån även varumärken) eller där man har någon koppling till det som skrivs. Det kan exempelvis vara en musiktjänst, transport eller en produkt man själv eller någon i ens närhet erbjuder/säljer. Kring reklamförbudet gäller även det som inte uttryckligen är tips enligt punkt 6. Uppsåtliga eller upprepade överträdelser ger ett vitesföreläggande om 590:- (exkl. moms/inlägg).

• Majsis2008

det är det jag säger, hon har ju ingen koppling alls till denna fotograf hon tipsat om, hon skrev det till en tjej i leksand och sen en i nån annan stad i dalarna...hon själv bor ju i gbg...så ingen vinning för henne...

• Aleta

Jag trodde det var tre ggr på tre månader av någon anledning...ja,ja.

• Pumpkin

Då tror jag att jag vet vilka ärenden det gäller. Hon slängde bara in länken i sitt inlägg, utan någon motivering alls och dessutom två stycken ganska tätt inpå varandra. Vill hon så kan hon överklaga till redaktionen.

• Majsis2008

hon har överklagat och då fick hon som svar att kolla paragraf 7, vilket hon vet att man inte får tipsa för egen vinning...enda anledning till att hon tipsade om denna fotograf är för att en kompis från dalarna tipsade om den hemsidan för att det var fina bilder där, och då hade hon kvar adressen när frågan om nån bra fotograf i dalarna kom upp...

• Majsis2008

jag skriver detta bara för att hon själv följer det för att få ett bättre hum om vad det är hon har gjort för fel

• Aleta

Jag brukar googla jättemycket åt folk som frågar om var man kan skaffa ditt och datt för att hjälpa till. Jag måste erkänna att jag inte har järnkoll på hur många ggr vissa ställen dyker upp. Om de letar efter en viss sorts pryl så länkar jag till den prylen liksom och tänker aldrig på vilket företag som har den. Jag får väl sluta hjälpa till eller göra som m2b berättade att de gjorde i ett forum han är med i (nästan bara män) skriva "Googla gubbe!"

• Bluebride

lånar tråden då jag inte får något svar i min tråd.

Jag skulle vilja göra ett signaturbyte, alltså bara lägga in vårt prel. bröllopsdatum, men det får jag tydligen inte, varför?

Svar på tråden Svar från moderator