Inlägg från: 090208 |Visa alla inlägg
  • 090208

"Importera" sin man, hur gor man???

Nagon som gift sig med en icke-europe och sedan tagit med sig honom till Sverige?
    Undrar bara hur man gor nar man val kommer till Sverige... Vi har inga problem med visumet, jag undrar mer om saker som Forsakringskassan, vard, PERSONNUMMER, bank-konto, om han far jobba och bla bla bla
    Ska han "registreras" nanstans?

• Svar på tråden "Importera" sin man, hur gor man???
  • 090208

Ja, har last en massa bra pa migrationsverkets hemsida. Men allt det andra da?? Om han borjar jobba ett tag, ska man strunta i att betala a-kassa om han kanske inte har ratt att fa nagra pengar sen? Massa sana grejer jag tanker pa...

Far man personnumret automatiskt..?

• 090208

Vi bor i London och maste forst ansoka om visum har. Som tar 6 manader, nar vi vill till Sverige i sommar och ha brollopsfest sa har det gatt 5 manader. Hoppas hoppas...

Sen nar vi kommer tillbaka ska vi resa lite och vill inte skicka ivag passen, men sa fort vi har lugn och ro ska han ansoka om visum i Sverige. Sa det ar avklarat nar vi val aker dit.

Min man kommer fran Pakistan, han har bott har och pluggat sen augusti- 04. Hans visum har har alltid varit pa mer an 1 ar, sen plotsligt fick han bara 4 manader!! Men vi gifte oss absolut inte darfor, sa var det INTE.

Vi jobbar ihop och har chefer som kan intyga att vi ar akta, gemensamt bankkonto, bor ihop, en hel del gamla flygbiljetter osv osv, sa jag ar inte orolig for det.

Sa, ar du mojligtvis gift med en icke-svensk EnaOline..?

• 090208

Jo, vi visste redan att han maste ansoka om uppehallstillstand innan vi flyttar. Jag tanker mycket pa annat pappersjobb och tjafs nar man val kommer till Sverige, men det hjalpte ju Ystad och 20080301 till med. Tack!

Men behaller dom passen medan vi vantar pa uppehallstillstand? Och det kan ta over 1 ar???

• 090208

Jo, de behaller passen for dom ska ju klistra dit en san lapp dari. Men mitt kan jag fa tillbax nu om jag ringer dom.

Ingen av oss har varit pa intervju an... :(

• 090208

Vi ar bada bosatta i London, och vi mottes har. Har bott ihop 1 ar nu (vi gift oss himla tidigt...), har haft gemensamt bank-konto, plus att vi har ett antal seriosa managers som kan intyga att vi traffades da och dar. Sa har vi oxa flygbiljetter, hyr-bilkvitto m.m. Sa jag ar inte orolig over att inte kunna bevisa.

Vi ska alltsa ansoka om uppehallstillstandet sa snart vi kan, och det blir minst 1,5 ar innan vi flyttar till Sverige.

• 090208

Men det ar val bus-enkelt, bara att skicka in vigselbeviset till Skatteverket..? Eller maste man dit personligen? Orka...

• 090208

Var pa ambassaden idag, dom sa att 6 manader racker att ansoka om uppehallstillstand, men vi ansoker garna ett par manader tidigare. Och vi behover inte flytta till Sverige med en gang, men kan anda inte vanta hur lange som helst. Och nope, han kan inte resa till Sverige under tiden. Undrar bara om han kan resa nan annanstans om vi vill semestra... Han har ju sitt visum i England och da borde han fa tillstand att besoka andra lander.

Goda nyheter!! Vi ska ju till Gotland 2 veckor, och da ska vi ha brollopsfest. Min Farfar ska gravsattas oxa, och jag vill verkligen att min man ar dar. Mest for att alla fran fastlandet ska vara dar och han kommer fa traffa alla, skulle vara sa roligt.
    Var orolig att vi skulle behova vanta pa hans pass (som ju ligger hos engelska migrationsverket i vantan pa visum-utredning) innan vi kan ansoka om besoksvisum till Sverige. Men! Vi kan boka tid och fixa det innan passet kommit tillbax, sen bara ga till ambassaden och fa lappen iklistrad nar passet kommit. Och om det anda skulle ta en jakla tid, sa snabbar Farfar pa det... Eftersom min man ju ska till Sverige bl.a for en san viktig familjeanlagehet.

Oj vad jag skriver... Ar bara sa lattad...

Svar på tråden "Importera" sin man, hur gor man???