• Prins Variant

Svensexa!

Då min Blivande Hustru påpekade att det ofta förekommer möhippebeskrivningar här, men sällan eller aldrig referat från svensexor, så känner jag mig nödgad att skriva lite:

I söndags genomlevde jag svensexan. Blev helt överraskad med en andra frukost (jag vaknar tidigt) i övernattningslägenheten där jag tillbringar min tid när jag inte är hos familjen i Småland.
    Inte trodde väl jag att det skulle bli svensexa så här tidigt, det är ju långt kvar till bröllopet? Det måste det ju vara eftersom vi har så mycket kvar att planera? Hmm...

Nåväl, temat på denna dag var min upphöjelse till Brukspatron (eftersom jag flyttar till en liten bruksort i Småland osv). Jag började som nybörjare, "apprentice", och fick ganska värdelösa och fåniga kläder. Gradvis under dagen lyckades jag, på geekigt rollspelsmanér, höja mig nivå för nivå, och fick då byta ut diverse plagg mot mer ståndsmässiga sådana.

För att avancera en nivå behövde jag genomgå utbildning eller test i ämnen som ansågs vara lämpliga för en Brukspatron. Första aktiviteten var fäktning - jag blev helt sonika utmanad på duell av samtliga herrar i sällskapet.

Fäktinstruktören var en underhållande och pratsam amerikan (Paul Anthony, som även jobbat som Personal Shopper på NK, bisarrt nog). Efter en ganska intensiv uppvärmning och snabba instruktioner möttes samtliga deltagande i 3-poängsmatcher. Jag är mycket stolt över att säga att jag kom tvåa - endast besegrad av min bror som är 2.04 och har en extremt jobbig räckvidd med värjan. Mycket svettigt och mycket kul, rekommenderas!

Jag hade tilldelats en personlig betjänt under dagen. Denne Jeeves-liknande figur höll reda på attiraljer som solglasögon och plånbok samt försåg mig med förfriskningar när så krävdes. Mycket praktiskt och passande för en blivande Brukspatron. Jag hade även i uppdrag att komponera och arrangera en paradmarsch för Bruket, att framföras på kvällen. Detta fick jag hinna med under biltransporterna mellan aktiviterna.

Orden Småland och Bruk kan lätt leda tankarna till Glasriket, och nästa anhalt var glashyttan på Skansen där jag fick blåsa glas. Lika svettigt som fäktning men lugnare. Vad det blev får bli en överraskning för min BH, så nog om det. Vi hann även med lunch i solen på Skansen, pajer, sallad och folköl.

Vid det här laget hade jag ganska fina kläder, rutig kostym och skjorta, knästrumpor och en liten tysk Jagthut. I denna mundering kom jag till nästa aktivitet som var lerduveskytte med hagelgevär. Inte helt lätt, men mycket roligt. Återigen kom jag tvåa i tävlingsskyttet. Räckte precis för att avancera en nivå till! Kände faktiskt att jag hade viss fallenhet för skyttet, fast jag är väl inte så sugen på att skjuta riktiga fåglar eller djur. Det kanske man inte måste.

Kvällen vidtog sedan, med grillfest i någons trädgård. Utsökt mat och ganska rikligt med dryck. Mestadels kvalitetsgrejer men det fanns undantag - jag råkade hitta en gammal flaska "Mellow Corn" majswhisky, som var synnerligen obehaglig. Den fick Jeeves dricka upp.

Paradmarschen arrangerades febrilt och uppfördes på de instrument som fanns tillgängliga, av samtliga i sällskapet (som var 10-15 st). Lät lite speciellt men ganska bra för att ha komponerats under en dag i baksätet på diverse bilar.

Cigarrprovning var det sista provet och där gick jag tyvärr bet. Lyckades inte avgöra vilken av fyra cigarrer som var "klassikern" och vilken som var svensktillverkad. Lyckligt nog räckte mina experience points ändå och jag avslutade kvällen som färdig Brukspatron, nu även med scarf runt halsen och rejäl ytterjacka av jägartyp.

Och när jag, framåt tretiden, tog en taxi hem kunde jag betala med pengar från en autentisk Brukspatronsplånbok med gummiband runt. Det måste man ha på landet.

En suverän dag, helt befriad från förnedringsinslag och andra barnsligheter! Den kommer jag att minnas länge. Aningen jobbigt att gå till arbetet på måndagen dock; jag kände mig faktiskt inte normal förrän nu i morse. Men det var det värt!

/ Prins Variant, Brukspatron

PS Både fäktning och lerduveskytte rekommenderas varmt om ni är i färd med att ordna nån sexa eller hippa! Även glasblåsning var kul, men det är ju inget alla kan delta i. DS

• Svar på tråden Svensexa!
  • Marroe

Attans vilken trevlig svensexa! Nästan så man önskar man hade varit man!

• Aleta

Hihihi, det var ännu roligare att läsa än att höra det i telefon
    Vi ses i övermorgon!

• Lina_K

Har nu läst högt för min m2b som blev väldigt avis...

• Aleta

Jag berättar om min möhippa här, vi hör ju ihop

Min hippa var mycket väl anpassad till den ammande, trötta småbarnsmamman!
    Först kidnappning. Där kom jag med banjon för en spelning som jag hade övertalats att åka 20 mil för att vara med på. Plötsligt hörs musik från en park i närheten som känns väldigt bekant på något sätt. Lite närmare inspektion avslöjar en hoper välklädda tjejer med instrument! Inte alls den orkestern som jag skulle ha spelat med utan mitt kära tjejband som har hängt ihop i snart 15 år. De flesta av dem hade också rest 20 mil fast från andra hållet.
    Jag blev jätteglad och rörd, det är inte lätt för dessa tjejer att komma loss samtidigt, men det hade de lyckats med och det bara för min skull!
    I parken hade en härlig picknick dukats upp och vi mindes vår ungdoms turnéer i Tyskland medan vi delade på en flaska Weissherbst, min favorit. Jag fick också småskämmas när alla ordningsregler, som jag hittade på på den tiden, drogs upp...jag var verkligen som en übersträng morsa!
    Jag fick en liten engångskamera för att ta konstnärliga bilder på ett givet tema...de tog kameran på kvällen, vi får väl se vad det blir av det.
    Lite förvirrad frågesport om min m2b blev det också innan jag fick svida om till en av våra snyggaste scenuppsättningar (de hade tagit de sämsta själva, vilka gulliga tjejer!). Sedan fick jag uppträda med lite orientalisk dans för dem. Jag har inte dansat seriöst på 4 år pga barn och flytt, men det gick som en dans. Efter att jag återfått flåset begav vi oss till stadens spelhåla för att få en riktig kick...bingo!
    Jag fick dubbla brickor och undan gick det, tyvärr så vann ingen av oss någon av de svindlande summor som utlovades (ca 40:- ) men vi var lika glada för det!
    Efter en kort bilfärd ut på landet satte vi oss i en vacker berså och jag fick blanda personliga drinkar till alla samt svara på frågor om olika drinkrecept. Det gick ganska bra. Drinkarna blev förstås underbara skapelser med skulpterade (eller ihopknycklade) citronskal... och jag kunde svara rätt på många av de klassiska drinkarna.
    Tillslut serverades en underbar middag och frågesporten om m2b redovisades (fortfarande lika förvirrat).
    Sedan myste vi och avhandlade det mesta mellan himmel och jord som vanligt innan det var dags för de som skulle upp och jobba på måndagen att åka hem 20 mil...
    Jag fick förstås sova över och kunde trött och glad kura ihop mig med min bebis på en madrass och somna.
    Perfekt och precis vad jag orkade med efter två veckors mycket sporadisk nattsömn.

• Goldensea

Himlans kul att läsa om en svensexa för en gångs skull. Ni verkar ha haft otroligt kul bägge två. En extra stor eloge till grabbarna som ordnat svensexan, den var nog mer genomtänkt än många av de möhippor man läser om.

• Aleta

Ja, vi hade jättekul båda två!
    Du skulle sett vilka fina diplom Prins Variant hade med sig hem, dels ett för varje ny utmaning och sedan det slutliga där han hade uppnått nivån Brukspatron.
    De hade verkligen gjort ett fint jobb!

Svar på tråden Svensexa!