• lollan82

nytt körkot + pass? när ska man skicka in papper etc? hur fungerar det?

vi gifter oss 9 aug 08. jag ska byta till hans efternamn.. behöver ju nytt pas då samt nytt körkot etc.. hur går man till väga? om man vill kunna sticka utonlands ev efter bröllopet

• Svar på tråden nytt körkot + pass? när ska man skicka in papper etc? hur fungerar det?
  • SeTa

Körkort kommer automatiskt en nyansökan om.
    Pass måste du fixa efter bröllop, på egen hand.

• Boxerbruden

Bankkort då? och andra kort då. Typ ica kort?

• SeTa

Icakort får du fixa själv. Bankkort kommer jag faktiskt inte ihåg hur det funkade.

• anne på grönkulla

Om ni ska åka mindre än en månad efter bröllopet/namnbytet tycker jag inte du ska chansa på att hinna få nytt pass. Boka biljetter i ditt gamla namn och byt pass efter att du kommit hem.

• Pippistrumpan

Så det är helt ok att fara iväg på mitt gamla namn om jag gifter mig i helgen och reser i juli? Biljetterna bokade i mitt gamla.......

• helene306

Det mesta sker automatiskt efter namnbyte. Skatteverket får namnändring som företag får uppdaterat. Körkort, kort ändras automatiskt och kommer hemskickat. Jag börjar få nya kort efter min nanmnändring. De som inte ändras automatiskt kommer jag ringa upp om ett tag. Min bank har tex ändrat mitt namn på internetsidan men jag har än inte fått nytt kort. Ska man resa efter bröllopet är det smidigare att boka biljett i sitt "gamla" namn och använda sitt pass. Namnbytet tar tid och det blir knas i kontrollen.

• 040409

har du bokat i ditt gamla namn så måste du åka med det passet oxå, står ofta när man bokar att namn på biljetter ska stämma EXAKT med namnet i passet.

Pippistrumpan skrev 2008-06-02 22:16:02 följande:
    Så det är helt ok att fara iväg på mitt gamla namn om jag gifter mig i helgen och reser i juli? Biljetterna bokade i mitt gamla.......
Svar på tråden nytt körkot + pass? när ska man skicka in papper etc? hur fungerar det?