• Timba

Hur stora presenter kan man önska av kompisar etc?

Jag undrar hur en presentlista kan se ut? Ska man välja lite smått/billigt och lite större saker så att allas plånböcker har råd eller ska man önska det man vill ha även om det kanske är för dyrt? Hur mycket pengar lägger folk på bröllopspresenter egentligen (var så längesen jag gick på bröllop)? Vill inte skinna mina vänner men har ju allt och lite därtill och vill inte ha mer ljustakar, kaffekoppar etc! Och upplevelser, tja då ska tre kidz ha barnvakt så det känns inte heller aktuellt.

Hur ser era önskelistor ut?

• Svar på tråden Hur stora presenter kan man önska av kompisar etc?
  • CeciliaA

Runt 1000kr är väl rimligt att önska sig presenter för av vänner lite beroende på hur nära man är..

• äckling

Sist vi var på bröllop köpte vi för 500 kr. Vet att flera gick ihop och la mindre än så per par. Är nog väldigt olika.

• Hofsan

Du kommer få många olika svar men 1000 kr är ganska mycket pengar för oss som bor i nybyggt hus och har dyra hobbies båda två så vi brukar lägga runt 500 kr i bröllopspresenter till folk(oavsett hur nära vi står)Allt beror på de ekonomiska förutsättningarna man har.

• 26maj2007

beror ju på vad de har för ekonomi men skulle nog säga runt 500:- per par. lite mer när det är familjemedlem.

Är man studerande har man kanske bara råd med 300:-

men även om ni önskar er lite dyrare saker kan ju kompisarna gå ihop och köpa något tillsammans av det ni vill ha.

• 040409

Det är säkert bra med lite blandade önskelistor, dvs både lite dyrare saker och endel billigare, så kan alla hitta nått de har råd med! För mig som student så tycker jag 1000 kr är mkt för present, skulle nog lägga max 500 kr, beroende på hur nära kompis man är förståss! sen kan man ju alltid slå sig samman med andra om nått dyrare. Om ni vill ha upplevelser så kan ni ju önska er barnvakt! En barnfri kväll med resturang/bio eller liknande kan ju va himla skönt och behöver inte bli så dyrt för givaren!

• brudensara

Jättbra att ha med både dyrare och billigare presenter, så att gästerna kan välja efter ekonomi. Det är bara bra att ha med större och dyrare presenter också, tycker jag, så att man kan välja att lägga ihop pengar och dela flera på en present om man vill.

• Aleta

Man kan låta bli att önska sig något alls...eller be gästera att skänka till välgörande ändamål istället.

1000:- är alldeles för mycket tycker jag...500:- också.

• Fenixx

jag tycker 1000kr är lite högt faktiskt. är ju så mycket andra saker som kläder, resa osv för gästerna med.

jag hade inte förväntat mig såna saker av vänner(om dem nu inte slår sig ihop då)
    men 500kr känns mer rimligt.

• stinakina

Vi var på bröllop i fjol, vi samlade ( de önskade sig bla ett vasalopp var) tror vi samlade 100:- per skalle, blev då 400 från vår familj...

jag tycker det låter bra att önska sig lite i olika prisklass, alla har inte en massa pengar över, de kostar ju på sig att köpa nya kläder osv för att närvara..vi har önskat oss allt mellan himmel och jord...från gratis (barnvakt, hundvakt)och uppåt...

• Semesterbruden

Menar du per person ? Jag tycker det låter väldigt mycket.
    Jag skulle kunna önska mig något dyrare, men då att dom får gå ihop !!!

CeciliaA skrev 2008-06-02 21:04:52 följande:
    Runt 1000kr är väl rimligt att önska sig presenter för av vänner lite beroende på hur nära man är..
Svar på tråden Hur stora presenter kan man önska av kompisar etc?