Det ligger mycket pengar, tid, träning och förberedelse bakom ett väl fungerande ekipage, 3000kr är billigt med tanke på vad allt kostar, det är inte direkt så att man gör vinster på det.
Jag har i dagarna investerat i en ny vagn med suflett från sekelskiftet för 25000kr. Den är körbar men jag har rejäla utgifter framför mig för att få den i toppskick, det får jag ta när ekonomin tillåter. Hästarna har jag själv fött upp och utbildat tack och lov för det. Sen ska man har bra utrustning för hästen, parselarna som jag har införskaffat kom jag billigt undan med för 13000kr. Nu är nästa moment att sy upp tidsenliga kläder som matchar vagnen.
När man ska göra en körning för bröllop så badar man hästarna, polerar vagnen och hästarnas utrustning, vagnen kanske ska vara lövad och det tar sin tid. Sen ska man förflytta sig dit man ska köra, det innebär två bilar med släp, ett ekipage med hästarna i och ett ekipage med vagnen. Man ska alltid har en medhjälpare när man kör om det mot förmodan skulle hända något med kusken eller hästarna.
Ville inte klaga bara förklara vad saker och ting kostar och vad som görs före en uppdragskörning, det kan vara en förklaring som gör att häst och vagn kostar 3000kr.
Jag och mina hästar är redo att köra brudpar 2009 för 3000kr i Skåne och Halland. Den enda helgen det inte går är 1/8 2009 då jag själv gifter mig. Välkomna att höra av er.