• gift stormvind

Häst & vagn

Behöver HJÄLP!

Jag har stora planer på att starta en verksamhet med häst & vagn där jag kör bröllop, student m.m. Vad tror ni om det? Finns det underlag?
    Hur många av er funderar på häst & vagn till ert bröllop?
    Vad tycker ni att det skulle vara värt att betala? (Ej inkluderat resekostnader)
    Jag har naturligtvis egna tankar och funderingar men vill ha era också. Framförallt vill min "investerare" se att det finns ett underlag.

Sugen på att göra ert bröllop till något mycket speciellt!

MVH Kicki

• Svar på tråden Häst & vagn
  • 27juni2009

priset beror kanske lite på vart i vårt avlånga land?

• gift stormvind

Jo jag vet. Jag tänkte bara få höra vad man är beredd att lägga på en sån sak oavsett var man bor. Jag kommer att finnas i Uppland men jag vill ha svar från andra platser iaf

• ingeberg

vi ska ha häst och vagn och vi betalar 4200 för en timme...2 nordsvenskar och en jätte fin vagn...vart bor du?? har oxå tänkt åppna nåt sånt...har häst själv

• gift stormvind

Hej ingeborg

Jag bor i Håbo kommun.
    Var bor du och vad har du för häst?

• Sommarbrud 2008

Vi ska hyra från Skokloster turridning och där kostar det 2500 kr i grundpris (bra pris tror jag) + transportkostnader ca 1000 kr för oss som håller till nån mil bort. Vagnen är bröllopspyntad med blommor som matchar min brudbukett och den dras av en häst.

• DanKat

Jag åkte häst & vagn på studentbalen, då betalade vi 500kr. Det är ingen sån där urtjusig svart vagn som man går in i som har tak utan det är en enklare, men det är mysigt ändå! Vi funderar på att höra med samme kusk när vi ska gifta oss, han bor i samma by som vi ska gifta oss och jag gissar att han i så fall kommer ta ungefär lika mycket betalt, det vi maximalt skulle vara villiga att betala är väl runt 1000kr eller nåt. Då är det som sagt ingen sån där urtjusig vagn och det är väldigt kort sträcka vi kommer åka. Vi skulle knappast vara villiga att betala så väldigt mycket mer även om det var finare vagn faktiskt, tycker det är onödigt att lägga så vansinnigt mycket pengar på en sak som man nyttjar så kort tid. Det är vad jag tycker

• gift stormvind

Tack ni som tyck till om ämnet häst & vagn!
    Finns det fler som har erfarenheter eller tycker något?

Kicki

• Hedebris

vi betalar 3000 kr för en heldag inkl champanje och bröllopsutsmyckadvagn.

• C H Lucia 2008

Hej, 3000:- är inte så farligt. Vart hittade ni det någon stans?

• DanKat

Nu har vi kontaktat kusken vi funderade på att anlita, och vi behöver inte betala mer än 900kr Då ingår det att vi får åka till vigseln om vi vill, ha med ekipaget vid fotograferingen och åka från vigseln (om vi åker ända till festlokalen med häst & vagn går det ca 50 min på bara det). Dessutom hade han fått tag i en täckt vagn nu, så det känns tjusigare än vad vi först hade trott (tidigare har han bara haft en öppen vagn). Vi är supernöjda!

• sommarbrud 080802

Jag hade velat haft Häst & Vagn när vi gifte oss. Men de var väldigt svårt att få tag i här nere. Bor utanför Norrköping. Så här sprack den drömmen,tyvär!

• Lajsan

Vi ska åka häst och vagn, betalar 4000:- då ska vi först fotas en stund med vagnen och sen åka till lokalen, champagne ingår. Det är en riktigt fin vagn, gammaldags, en häst. Tycker klar det är värt dom pengarna.

• a wife to be

HEj.

Såg på eran vagn och den var ju super fin. Jag bor i S Sandby ca 5 km från Dalby. Fick ni boka i god tid? Hur kan man komma i kontakt med dom? Hur hade ni gjort om det regnat?

Hedebris skrev 2008-06-15 12:14:17 följande:
    vi betalar 3000 kr för en heldag inkl champanje och bröllopsutsmyckadvagn.
  • öland2008

hej!
    Vi hade häst å vagn på vårat bröllop på Öland. Det kostade 3700kr för ca en timmes resväg, en häst samt utsmyckad vagn.

• Liten liten kanin

Hej!
    I Uppsala är det svårt att hitta häst och vagn, trots att jag är hästtjej och har en del kontakter. Till vårt bröllop hittade vi en tjej med en jaktvagn och en nordsvensk och vi betalade 2500kr för ca en timme.
    Tror absolut att det finns underlag i Uppland, tricket är nog att skaffa en hemsida så det går att googla er. Jag mailade till Upplandskuskarna och fick svar av den här tjejen till slut. Andra hade kanske gett upp innan, jag vet inte.
    Lycka till!

• Hedebris

det regnade nästan hela tiden vi satt i vagnen, det fukade bra!

vi hade två paraply och två filtar. supermysigt.

de heter annikas häst och vagn

• 20090801

Vi kommer åka häst och vagn, har egna hästar och egen vagn. Veterinären och Hovslagaren kommer att köra oss.

• NUoALLTID

Vi skulle ha velat åka häst och vagn på vårt bröllop men vi har gett upp. Jag vet inte riktigt vad vi skulle velat betala. Kanske 1000, vår budget hade nog inte täckt mer än det. Man kanske kan ha olika prisklasser, olika paketpriser. Då kan man ju välja själv om man tex vill ha vagnen utsmyckad.
    Lycka till!!

• 20090801

Det ligger mycket pengar, tid, träning och förberedelse bakom ett väl fungerande ekipage, 3000kr är billigt med tanke på vad allt kostar, det är inte direkt så att man gör vinster på det.

Jag har i dagarna investerat i en ny vagn med suflett från sekelskiftet för 25000kr. Den är körbar men jag har rejäla utgifter framför mig för att få den i toppskick, det får jag ta när ekonomin tillåter. Hästarna har jag själv fött upp och utbildat tack och lov för det. Sen ska man har bra utrustning för hästen, parselarna som jag har införskaffat kom jag billigt undan med för 13000kr. Nu är nästa moment att sy upp tidsenliga kläder som matchar vagnen.

När man ska göra en körning för bröllop så badar man hästarna, polerar vagnen och hästarnas utrustning, vagnen kanske ska vara lövad och det tar sin tid. Sen ska man förflytta sig dit man ska köra, det innebär två bilar med släp, ett ekipage med hästarna i och ett ekipage med vagnen. Man ska alltid har en medhjälpare när man kör om det mot förmodan skulle hända något med kusken eller hästarna.

Ville inte klaga bara förklara vad saker och ting kostar och vad som görs före en uppdragskörning, det kan vara en förklaring som gör att häst och vagn kostar 3000kr.

Jag och mina hästar är redo att köra brudpar 2009 för 3000kr i Skåne och Halland. Den enda helgen det inte går är 1/8 2009 då jag själv gifter mig. Välkomna att höra av er.

Svar på tråden Häst & vagn