• Mirri

Namnändring, måste man...

... skicka in de blanketterna i samband med hindersprövningen? Vi ska åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet och tänkte att det vore skönt att slippa byta pass och visa-kort och allt sånt innan resan. Går det byta namn efter resan istället eller kostar det då? Jag trodde det gick men på skatteverkets hemsida står det att man måste ansöka om namnändring senast i samband hindersprövning. Någon med bättre koll här på BT som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Namnändring, måste man...
  • 080628

Vi skickade in allt på en gång, men det ska ta några veckor innan namnbytet går igenom tror jag. Vi ska också åka på resa någon dag efter bröllopet så jag hoppas att mitt pass och mina kort gäller ;)

• impala58

Ska ni åka direkt efter bröllopet så hinner namnändringen inte gå igenom. Det tar ca 1,5 månad innan ändringen är helt klar om jag minns rätt (rätta mig om jag har fel). Det viktigaste är bara att det står samma namn på passet och biljetten så kan du åka i ditt gamla namn.

• New York 2008

Som jag har förstått det så går inte namnändringen igenom direkt på bröllopsdagen, utan först då bröllopet blivit registrerat. Samtidigt har jag hört att man har 6 månader på sig att ändra namnet på kort, pass mm. så jag tror inte att det ska vara några problem för er att skicka in papperna nu, och sedan åka på det gamla passet etc. (tänk bara på att resan måste vara bokad i det namn som står på passet, alltså det gamla om ni inte byter pass ju..) Hoppas du blev lite klokare

• 080628

Perfekt, då var det som jag trodde. Tack!

• anne på grönkulla

Precis. Skickar man in namnändringen före bröllopet så går den igenom i samband med vigseln men registreras i praktiken först några dagar senare. Först då har man möjlighet att börja processen med att byta id-handlingar.

Du kan mycket väl låta den processen börja men ändå åka på resan i ditt gamla namn. Du kommer inte hinna "byta färdigt" så du kan åka i det nya namnet dock. Boka och res i det gamla namnet, åk på det gamla passet och byt i lugn och ro när du kommer hem. Detta påverkas inte (om det är inom ca 6 månader dvs) av om du valt att påbörja namnbytet innan eller ej - det är upp till dig.

• Mirri

Tack snälla för hjälpen! Nu känner jag mig lite lättad (och mindre förvirrad ) Ha en underbar dag!

• bridesilly

Men namnändring måste vara inskickad senast i samband med vigsel så iaf veckan före ni gifter er måste papprena in.

• crello

Dom sa till mig på skattekontoret att jag skulle ta kopia på hindersprövningen och ja papperna man får tillbaka så man kan visa upp det om de skulle va något problem!

• Sommargrönt

Namnbytet sker ju inte förrän vigselbeviset skickas in av prästen. Det tar ett par veckor innan det går igenom, så man KAN alltså INTE åka på bröllopsresa direkt efter vigseln i sitt nya namn.

Vad jag vet så har man sex månader på sig att byta identitetshandlingar. Alltså är det fritt fram att skicka in blanketten med hindersprövningen för att få det gjort och åka på resan i sitt gamla namn, se bara till att biljetterna är bokade i det gamla namnet.

• jlsj

Ville bara tillägga att man alltid i efterhand kan byta till sin make/makas namn när man kommit hem efter resan eller dylikt enda skillnaden är datumet för namnbytet (och beslutsgrunden). Om man lämnar in pappren senast i samband med vigsel får man namnbytet från vigseldagen även om det registreras senare. Lämnar man in namnbytet senare får man ankomstdagen som bytesdag.

(Jobbar med folkbokföring på Skatteverket)

Svar på tråden Namnändring, måste man...