• Zozo

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Japp, i synnerhet när vissa nätter tillbringas pa flyg tex; de räknas da inte in i antalet resenätter. Har du 8 dagar betyder det i regel att du tillbringar en natt pa flyget om du har 6 nätter bara... Charter funkar sa.

• Zozo

Missade ni planet för att det var ert eget fel eller för att charterns transfer eller nat blivit fel? är det ni som är försenade star ni för extra kostnader själva, är det charterföretaget bör de sta för detta.

Har du kollat vad som stod i pappren när du bokade? Jag har aldrig haft nagot fall där det star en vecka, utan det star alltid specat antal nätter och helst antal dagar med.. Jobbar själv i resebranschen, dock inte för charter.

• Zozo

En vecka MASTE inte vara 7 hotellnätter. 7 dagar och 6 nätter kan ocksa räknas som en vecka. Visst kunde bolaget kanske varit tydligare här (jag har ju inte sett annons/katalog) men det är faktiskt upp till kunden att kolla bade avrese- och aterrese-tid och -datum. OM det inte är totalt olika regler som gäller hemma i Sverige sa ligger faktiskt hela "skulden" hur okul det än kan lata, pa kunden i detta fall. Man är skyldig att dubbelkolla att man fatt rätt resa bokad när man far resehandlingarna.

• Zozo

Ja men det är ocksa kundens uppgift att fraga och försäkra sig om att denne köpt vad han vill ha. Det hjälper inte att säga "man sa inte att vasen skulle vara röd" när man ville ha en bla och inte fragade om färgen. Kanske lite dum jämförelse men man har faktiskt skyldigheter som kund ocksa.

• Zozo

Nepp inte fritidsresor men jag jobbar i resebranschen, ja.

• Zozo

Att det handlar om en fredag och inte lördag betyder inte att flyget gar tomt pa ena hallet. Skulle förvana mig vâldigt om det gjorde det. Det gar troligen en annan sträcka emellan.

• Zozo

Kan inte mer än halla med Tooticki, hur otrevligt det än later när man rakat ut för ett missförstand.

I fall där man använder olika flygbolag innan o efter en mellanlandning hamnar man oftast i en san där otrevlig grazon, där man inte ens garanteras ny plats pa nästa flyg, utan oftast far köpa helt ny biljett. FAST man själv inte var skyldig till förseningen. Sedan kan man ofta förhandla själv pa flygplatsen genom att vara pastridig och framför allt veta vad som gäller.

• Zozo

Det har inget med att sta pa konsumentens sida eller inte att göra; det är ju en avvägning i varje fall. I vissa fall är jag konsument eftersom jag reser mycket och i vissa fall leverantör. Kunden har inte alltid fel men heller inte alltid rätt. Efter vad du berättat i ditt fall har du enligt min mening ansvaret fôr det som gick fel. Vad angar meningen ovan sa visste du ju varans värde/pris vid köpet. Vad som ingar maste du ta reda pa innan köpet. Sedan kanske jag missat nagot i historien...

Gör jag i resebranschen fel sa tar jag naturligtvis pa mig ansvaret för det och försöker reparera problemet pa plats, eller i värsta hand efterat. Jag sysslar personligen inte med flygresan utan med landarrangemangen (hotell, transfers etc) och da inte ör charters utan i en annan del av branschen.

• Zozo

Och jag kan bara upprepa (Ja jag har OCKSA lâst allt du säger TS och jag förstar om du är upprörd för att det blev fel, men för min del är det inte resebolagets fel. Dock beroende pa hur texten du läste pa nâtet ser ut.. ) att i reseförhallanden kan man mycket väl tala om en vecka som 7 dagar och 6 nätter, eftersom det är resan som sadan man talar om INTE bara hotellnätterna. Kommentaren om 3 nätter som en vecka var sa dum att jag later den vara..
    TS jag är ocksa intresserad av hur det gar och är definitivt inte här för att trycka ner vare sig dig eller nagon annan i skorna. Jag säger bara hur det atminstone KAN vara i resebranschen. En kund i ditt fall skulle INTE fatt nagot tillbaka av mig OM det inte star fel uppgifter mot det du fatt pa resehandlingarna/internetsidan.

• Zozo

Kunde inte sagt det bättre själv, Tooticki...

Vi är ju ALLA konsumenter i vissa fall och kan, hoppas jag, se bada sidor i en sak. Däremot har INTE konsumenten alltid rätt..

Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?