Inlägg från: Sommargrönt |Visa alla inlägg
  • Sommargrönt

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Förstår att ni är besvikna för att ni inte fick en HEL vecka. Men tror att ni får problem med reklamationen eftersom en vecka är 7 dagar och ni fick ju 7 dagar, även om jag tycker det är snålt. Jag brukar alltid få 8 dagar när jag åker, dvs 7 nätter...

Sen förstår jag att ni är besvikna för att ni missade planet och fick en massa extra utgifter. Men hemresan står ju med datum och tid på biljetten, så även om det är logiskt att inte titta på hemresetiden förrän kvällen innan man tror att man ska åka hem så ligger det ju på ert ansvar...

Vad tråkigt att det blev så för er! Kram kram

• Sommargrönt

Jag har ganska bra koll på konsumentköplagen och vet att konsumenten har rätt till mycket mer än man kan tro. Visst måste man informera konsumenten om vad den köper. Och man ska ha kunskap om vad konsumenten behöver, även i fall när den säger att den vill ha något annat. Tex har jag jobbat i ett snickeri där kunden kommer in med en detaljerad ritning och vill köpa en bänskiva eller ett bord. Då kan man inte göra efter kundens ritning och sen skylla på den om bordet inte skulle hålla. Trots att kunden VILL ha det bordet. Man är skyldig att ge kunden ett bord som håller...

Men i detta fallet så gäller detta inte. Anledningen är att du inte kryssat i en ruta med avfärd ett datum och en veckas resa. Innan man bekräftar bokningen (om man bokar över nätet) så kommer ju en sida med datum och tider. Då anses kunden vara informerad...

• Sommargrönt

Jag HAR läst hela tråden. Och du HAR alltså tittat på uppgifterna på nätet. Förstår att du blir irriterad på oss här eftersom ingen håller med dig i att ni har rätt.

Det stora Blå skrev 2008-06-10 15:26:32 följande:

Vi bokade en 1-veckas paketresa via telefon, utifrån uppgifter på nätet, lämnade Visa-nr, och printade ut biljetterna kvällen för avgång.Det blir litet jobbigt att upprapa det som jag svarat tidigare i tråden, så det vore tacksamt om samtliga inlägg läses före en ev. kommentarer.
  • Sommargrönt

Och som alltid så skriver du så bra saker!

Pumpkin skrev 2008-06-10 19:20:30 följande:
    Fast 7 nätter leder ofta till 8 dagar (inte ofta man landar/lyfter exakt samma tid 7 dygn senare liksom), så varför är det mer en vecka än 6 nätter och 7 dagar? Rent krasst alltså.Äh, jag lägger ingen värdering i det här faktiskt, det enda jag tycker är konstigt är att man inte kollar på biljetten så man har koll på när man åker och när man kommer hem. Följer tråden för att jag är så nyfiken på hur det går för TS
  • Sommargrönt

Varför ha en tråd om det då?

Det stora Blå skrev 2008-06-10 23:16:42 följande:

Låt nu företaget och ARN få diskutera detta, det är inte någon här i tråden som har slutordet.
  • Sommargrönt

Men samtidigt om man startar en tråd så blir det lite konstigt när man mellan raderna tycker att vissa ska hålla sig utanför och bara vänta på ARNs utlåtande.

Och jag har faktiskt svårt att tro att det finns någon researrangör som inte har information om ut och hemresedatum...tittar jag på Fritidsresors hemsida där ni hämtade informationen så finns det ju...

Det stora Blå skrev 2008-06-11 14:59:07 följande:

*Grön*Alla skribenter och läsare här i just detta forum är resekonsumenter. Varningar är då självklart på plats.*Zozo*Du måste göra en tidslinje, och skilja på vad som framgått före ett köp och efter ett köp.Om det i marknadsföringen före ett köp inte framgår resans längd, dvs resana värde och innehåll, är det ett brott.
  • Sommargrönt

Jag tycker bara att det är skillnad på att "inte tillhandahålla information före köp" och att som konsument välja att inte titta på tillhandahållen information. Om ni gick in på nätet och tittade på första sidan och såg ett resmål med en veckas resa och pris och ringde och bokade den, så kollade ni alltså inte ens vilket hotell det var? För gör man det så står ju resedatumen på samma sida...Visst har man som företag skyldighet att tydligt ange viktig information för kunderna, men jag tror nästan du är ensam om att boka utan att ta dig tid att läsa resemålsdatumen...sorry...Tycker fortfarande att det var jättetråkigt att ni missade planet hem...Och angående at bussen bara skulle plockat upp er spelar ju inte så stor roll. De springer ju inte runt och letar efter er om ni inte finns på plats...då blir ju alla andra sena!

Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?