Inlägg från: Det stora Blå |Visa alla inlägg
  • Det stora Blå

    Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

    Tack 'New York' med flera. Jo, vi återkommer med info, och berättar hur det går.
    På nätet står 1 vecka - 2 veckor - Annan reslängd, och vår resa stod under 1 vecka. Sedan missade transferguiden vårt hotell.

    En gång för lääääänge sedan, när vi var i Agios Nicolaus på Kreta, så hade vi sett fel, och hade verkligen missat tiden. Då kom guiden och bankande på dörren, och vi packade fort och tog en taxi till planet.

  • Det stora Blå

    Det är så MYCKET turister på Mallis, på flygplatsen fanns avgångar till Stockholm, Göteborg, Luleå, Åbo Helsingfors, osv, osv, osv, till de skandinaviska länderna, flera avgångar per dag, och flera dagar i sträck, så de har nog svårt att hålla koll på alla hotell, och alla olika resmål/orter på ön där. Vi fick t ex ett guidehäfte om vår plats på danska!

  • Det stora Blå

    Ja, man tycker det, men det var ju fel redan från början.
    6 nätter på hotell skulle ha stått under rubriken "Annan reslängd".

  • Det stora Blå

    Vi beställde per telefon. Biljett printades ut före resan av oss.
    Hade vi fått en upplysning och information om att det var 6 nätter hade vi köpt en resa av ett annat bolag. Alla begränsningar ska framgå i marknadsföringen.

  • Det stora Blå

    Jobbar du inom Fritidsresor?

    Om bolagen ska börja hämta och lämna resenärer olika veckodagar under en och samma vecka, så får de börja med att öppna upp ett datafält i bokningssystemen för angivande av namnet på veckodagen, som sedan printas ut på biljetten, gärna i fetstil och med versaler.

    ALLA uppgifter ska framgår tydligt FÖRE ett köp, oavsett vara eller tjänst.

  • Det stora Blå

    OM uppgifter hade framgått klart och tydligt att återresan (hämtning av gäster med transferbuss) var en FREDAG och inte en LÖRDAG (lämning av gäster på resmålet) dvs 6 nätter hade naturligtvis allt fungerat smidigt. Planen flyger vanligvis inte tomma i en riktning, iaf inte på de resmål vi tidigare har besökt (ca 25-30 st). Det är flygstolar och antalet hotellnätter man betalar för och inte antalet "dagar". Vi återkommer som sagt med resultatet.

  • Det stora Blå

    'Tooticki' Varför kolla datum? Åker man en lördag så åker man hem en lördag, så har det alltid varit för oss, dvs samma veckodag. Klockslaget kollar man kvällen innan.

    'Zozo' Vi vet att plan inte åker hem eller dit tomma. När man sitter i transithallen vid återresan brukar man avundsjukt titta på dem som anländer med det plan som vi ska åka hem med, efter städning och påfyllningen av mat och dryck.

    'matildaochniklas' Ja, vi återkommer och berättar här i forumet.

  • Det stora Blå

    'Tooticki'
    Vi reste en gång till Miami med samma charterbolag som tråden handlar om, och därifrån till Equador med ett lokalt latinskt flyg.
    Vid återresan från Quito så var det latinska bolaget flera timmar försenade, och något intyg över detta fick vi inte till försäkringen, och återflyget till Sthlm hade gått
    Då blev det istället 1 vecka x-tra sol & bad i Miami beach

  • Det stora Blå

    'Tooticki' kl 06.36.

    Nu läste du nog inte mitt inlägg rätt. Det var det latinska bolaget som var försenat.

    Den här tråden handlar om kravet på att bolagen UPPLYSER och INFORMERAR tydligt och klart, både muntligt och skriftligt, FÖRE köp om de faktiska omständigheterna för resor som de kallar för 1-vecka.

    Vid vissa resor, tydligen till så kallade "volymresemål" som t ex Mallorca, så kan bolagen ha turer flera dagar i sträck, vilket faktiskt tydligen betyder att en så kallad 1-veckas resa kan ha 5, 6 eller 7 eller kanske t.o.m. 8 hotellnätter.

  • Det stora Blå

    'Tooticki' och 'Zozo'

    Det är möjligt att ni båda jobbar i resebranschen, och därmed kanske inte står på konsumentens sida, men biljetten är något som man erhåller EFTER ett köp.

    Ämnet handlar om en paketresa till en destination inom Europa.
    Resan till sydamerika var en parentes i tråden. Charter till Miami går t ex 1 gång per vecka på samma veckodag ToR, åtminstone när vi åkte.
    Jag tycker vi kan avsluta denna diskussion tills ett resultat finns att berätta om för andra resekonsumenter.

  • Det stora Blå

    Här finns lagar och regler för reseföretagen:

    www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=2091#mdpraxis

    Konsumentens skyldighet är att betala för en vara eller en tjänst vars hela värde konsumenten blivit upplyst om före köp.

  • Det stora Blå

    Vi bokade en 1-veckas paketresa via telefon, utifrån uppgifter på nätet, lämnade Visa-nr, och printade ut biljetterna kvällen för avgång.

    Det blir litet jobbigt att upprapa det som jag svarat tidigare i tråden, så det vore tacksamt om samtliga inlägg läses före en ev. kommentarer.

  • Det stora Blå

    Som 'Deja' skriver så är 1 vecka 7 hotellnätter, och då reser man ut samma veckodag som man reser åter, dvs när planet hämtar och lämnar 1-veckors-resenärerna. Det är bara klockslagen man behöver kolla på biljetten. Man vet när man reser ut, och då är "hela biffen klar".
    Låt nu företaget och ARN få diskutera detta, det är inte någon här i tråden som har slutordet.

  • Det stora Blå

    *Grön*

    Alla skribenter och läsare här i just detta forum är resekonsumenter. Varningar är då självklart på plats.

    *Zozo*

    Du måste göra en tidslinje, och skilja på vad som framgått före ett köp och efter ett köp.

    Om det i marknadsföringen före ett köp inte framgår resans längd, dvs resana värde och innehåll, är det ett brott.

  • Det stora Blå

    'grön'

    Det finns kolumner på nätet för 1 vecka 2 veckor Annan reslängd.
    Vår resa stod under 1 vecka. Detta inträffade före köp.

    Vi var dessutom de enda 2 som klev av vid vårt hotell den lördagen, och då skulle bara vi två ha klivit på transferbussen den fredagen återresan uppenbarligen var. Detta hände efter köp.

    För andra gången nu skriver jag, att vi avslutar denna diskussion nu, och inväntar resultatet som beräknas komma efter ett par månader sammantaget.

  • Det stora Blå

    'Tooticki'

    Nej, de som gillar att resebolag luras i marknadsföringen, fel och sedan försummelser, kan ju fortsätta och prata med varandra.
    I övrigt var Mallis bättre än sist tyckte jag, när vi var i Alcudia med ett annat bolag.

  • Det stora Blå

    'Tooticki'

    Ärendet ska gå vidare till KV/KO/ARN. Det tar säkert längre tid nu under sommaren och semestertider.
    Partsbeskedet från reseföretaget svarade med vanligt "reseledar-tugg". Något annat var inte att förvänta.
    Missvisande information före ett köp är vilseledande marknadsföring. Företaget har sannolikt utnyttjat det faktum att de hade turer flera dagar i rad till resmålet (ett volymresemål), och därför kunnat anordna resor med endast 6 nätter, och sedan kallat det för 1 vecka.

  • Det stora Blå

    Det ligger hos KV/KO/ARN ännu.
    Verksamheten sätter väl igång nu där till 100 % efter sommar och semesterperioder.

Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?