• Pippistrumpan

Så härligt det var! Men prästens mobil ringde under vigseln...

Vi hade ett enkelt vackert litet bröllop utan gäster. Men inte desto mindre viktigt. När vi gått in i kyrkan och vigseln startat hör vi en hög melodislinga. Prästens mobil!! "Den slutar snart" säger han och stänger inte av. Sen passar han på att gå åt sidan in i något litet skrymsle och knappra med den under en psalm eller nåt. Minns inte i all upprymdhet. Inte kom han ihåg våra namn heller, kallade oss för andranmnen och glömde en psalm. Tur att vi bara hade ögon för varandra. Jag och min älskade man.

• Svar på tråden Så härligt det var! Men prästens mobil ringde under vigseln...
  • Fjosok

Jo nog får man, men precis, det står ingenstans i kyrkohandboken som en punkt i vigselakten

• Kjell Präst

Klumpigt med mobilen, men kyssen glömde han alltså inte. Präster i Sverige utgår från att brudparet redan har kysst varandra och kommer att fortsätta göra det utan prästerligt påbud Det finns, som Duchess säger,inte med någon kyss i vigselritualet. Kyssen förväntas äga rum på kyrktrappan. Däremot är det förstås alldeles tillåtet att kyssas under vigseln ändå, utan prästens uppmaning...

• anirac1

Vår vigselförättare sa inte heller ngt - men under repetitionen sa hon "här finns det lte tid till er " mao ni kan kyssas då om ni vill men jag säger inte det
    Vi kysstes på trappan också - rejält och på hejade av alla att göra det flera gånger hehehe sen fick vi bada i ris....

Pippistrumpan skrev 2008-06-08 23:05:13 följande:
    Jag väntade en evighet på kyssen också men den glömde han visst den också. Sa inte ett ord om det och vi förstod aldrig när vi var gifta och "fick" kyssas.
  • Apan Apansson

Hehe, vår präst uppmanade oss att kyssas två (!) gånger under vigseln!

• Duchess

Hade ni bett honom/henne göra det? Jag skulle ha gett min präst en fetsmäll om han hittade på nåt sånt. Vi ville inte kyssas i kyrkan.

Apan Apansson skrev 2008-06-09 15:19:01 följande:

Hehe, vår präst uppmanade oss att kyssas två (!) gånger under vigseln!
  • Little Nikki

Alla e vi olika men de flesta av oss förväntar oss nog kyssen!
    Nu är jag så van så jag vet att den uppmaningen inte kommer så jag brukar fråga mina brudpar om dom talat med prästen om kyssen.

Det är bra om prästen åtminstone kunde tala om för folk att han eller hon inte kommer be dom kyssas eftersom de flesta tror att det ska komma men vet inte att det inte finns med!

• stenbruden

Varför inte kyssas i kyrkan, lite stelt... (?) Hur klarar man att INTE kyssa sin älskling när man har blivit förklarade man o hustru undrar jag????
    Kanske är vi som är överdrivet kärleksfulla??

Duchess skrev 2008-06-09 17:57:17 följande:
    Hade ni bett honom/henne göra det? Jag skulle ha gett min präst en fetsmäll om han hittade på nåt sånt. Vi ville inte kyssas i kyrkan. Apan Apansson skrev 2008-06-09 15:19:01 följande:
  • snippy 19juli

jag dör! e detta sant? sånt får bara inte hända..

• Sebastiána

Det brukar vara vanligare att prästen är noga att säga till gästerna om att stänga av mobilerna...inte att han själv glömmer stänga av! Mycket dåligt!!!

• Marsaphir Marlean

Kyssas är inget prästen MÅSTE säga åt en att göra, det är sådant man måste be om i så fall, det ska man inte ta för givet då det inte står i Svenska vigselprogrammet *läs bak i psalmboken har ni allt som "ingår".*

• sviiden

Jag frågade vår präst under repetitionen att när passar det att pussas. Han svarade att det ingår inte i gudstjänst-protokollet (vigsel/välsignelse är alltså en gudstjänst såsom alla andra) och därför åberopar de inte detta under precisionen. Men han underströk dock att det är fullt frivilligt om brudparet så tycker att pussas.

• Duchess

I vårt fall handlar det om att vi gillar Svenska Kyrkans vigselgudstjänst och seder. "You may kiss the bride" är alldels för mycket hollywood för vår smak.

stenbruden skrev 2008-06-30 18:34:44 följande:
    Varför inte kyssas i kyrkan, lite stelt... (?) Hur klarar man att INTE kyssa sin älskling när man har blivit förklarade man o hustru undrar jag???? Kanske är vi som är överdrivet kärleksfulla??
  • stenbruden

Jag menar inte att man måste göra det på kommando utan att man bara gör det... Vi kysstes flera gånger, kan ju inte låta bli.

Skit i om prästen säger det eller inte - klart man ska kyssa sin nyblivna i kyrkan. Tycker jag iaf

• Sommargrönt

Jag har bett min blivande att pussa mig om jag blir för stel och nervös. Jag är så hiiimla nervös inför vigseln men vill ju bara njuta av det. Så han har lovat att snappa ur mig ur nervositeten med en puss om det behövs. Och klart jag vill ha en puss när vi blivit man och hustru. Men inte behöver prästen säga det. Det ordnar vi själva. :)

• Semesterbruden

Samma här =)
    När vi vände på oss och alla skulle knäppa kort så passade jag på, det känns mer riktigt att avsluta med en kyss !

20080301 skrev 2008-06-08 23:15:23 följande:
    GrattisVår präst glömde kyssen oxå
Svar på tråden Så härligt det var! Men prästens mobil ringde under vigseln...