• Nilsa in love

Avfärgning på salong - frisörer se hit!

Okej vänner. Nu behöver jag all hjälp jag kan få av och gärna av er som antingen själva har erfarenhet eller är frisörer. Spekulationer undanbedes då det bara gör mig ännu mer förskräckt.

Ska gifta mig om två veckor.
    Var på salong i onsdags för att göra mitt ganska ljusa hår ljusbrunt. Bad om en toning som gick åt det ljusa chokladbruna hållet med honungsslingor. Inga problem, sa hon.
    Men... Färgen tog inte och frisören tyckte själv att det var jättemystiskt och bad därför att få göra om det dagen därpå men med ett annat märke.
    Självklart.

På torsdagen frågade jag henne om det verkligen var säkert att det skulle gå bra, annars slingade jag hellre upp håret för att få en fräschare framtoning. Nejdå, detta skulle vara en enkel match.
    Hon lät mig sitta i läääänge med färgen och jag misstänker att hon även tog en mörkare nyans brunt för att få mer effekt. Detta utan att berätta det för mig. Resultatet blev mörkbrunt med kopparslingor!
    - Jaha, nu tog den i alla fall, var vad frisören sa.

Färgen i sig är absolut inte ful men den är mååånga nyanser mörkare än vad jag någonsin haft. Dessutom går det verkligen åt det röda hållet. INGEN tycker att det är snyggt på mig. Verkligen INGEN.
    Har sovit med bra hårinpackning inatt och det sög faktiskt ut en del av det röda men det är fortfarande mörkt och absolut inte alls jag.

Därför gick jag idag till stans bästa salong. Tre frisörer tittade på mitt hår och sa:
    - Det här fixar vi! Vi avfärgar det så mycket det bara går, sen lägger vi i en så ljus färg som möjligt och eventuellt lite slingor på det. Du kommer absolut få ett ljusare resultat och vi gör det här ganska ofta på salongen, med bra resultat.
    Så nu har jag en tid inbokad på måndag hos den mest vane frisören de hade och han bokade in hela eftermiddagen. 4-5 timmar för att vi skulle ha gott om tid på oss. Och de var övertygade om att "sämre blir det ju inte".

Jag vet att håret kommer bli slitet men på salongen tyckte de att jag hade jättefin struktur på håret och trodde därför att det ändå skulle klara av det utan för mycket frissighet. Dessutom gör det inget om det blir slitet i topparna eller nederdelen, ska ändå klippa av ca 10 cm efter bröllopet.

Men tjejer. Vad tror ni om detta?
    Har läst mig till mycket negativt om avfärgning men i nästan alla fall har det varit tjejer som gjort det själva hemma.
    Har någon misslyckats på salong?
    Någon som gjort detta och kan berätta? Både ni som har positiv erfarenhet och ni med negativ. Och pigga gärna upp mig för det är två veckor kvar till mitt livs bästa dag och just nu cirkulerar allt runt att jag inte ser klok ut i huvudet!

Snälla, snälla..... I need you!

• Svar på tråden Avfärgning på salong - frisörer se hit!
  • JuniBruden6

stackare,,,
    hoppas det löser sig
    när jag var hos frissan för ett par veckor sen sa jag flera ggr att jag vill ha ljust hår med lite mörkare slingor,, men det blev tvärtom

• EnaOline

men varför sa du inte till henne att du var missnöjd? du borde få pengarna tillbaka tycker jag! Jag var och klippte mig hos en frisör, hon total förstörde håret på mig, det var i höstas, jag som hade tänkt låta håret bli långt, jag sa att jag var missnöjd och att jag antingen vill ha pengarna tillbaka eller låta en av hennes kollegor fixa håret på mig, tills jag blev nöjd... Lycka till!

• Gela14

Vad tråkigt att det blivit sähär för dig. JAg grejar o fejar mycket med mitt hår och är mer eller mindre aldrig riktigt 100 nöjd. i dec förra året var jag hos frisören. Jag vill gör amig mörkare än vad jag då var..jag ble typ svarthårig. Till en början tyckte jag nog det var rätt fräckt..många tyckte det runt omkring..men nu i vår när färgen givitvis gått ur mer o mer så bestämde mig för att jag ville bli ljusare igen. Inte blond utan brunhårig..kanske lite guldfärgade slinger i. Jag gick till frissan. Fick förklarat för mig att det inte görs i en handvändnig..så projekt "bli ljusare" startade. Jag har varit där 3 ggr på ca 2 månader. De har gjot avfärgning, slingat upp, färgat in omvartannat känns det som...avfärgingen har fungerat helt kalrt...är inte supernöjd ännu men det går åt rätt håll. JAg tycker det låter vetigt att han avsätter så många timmer för dig...då kommer det bli bra! Lycka till!

• Ars amandi

hej jag tror du kan lite på frisören du ska till nu..

min frisör körde med avfärgning och ljusa slingor när jag tröttnat på att färga håret rött å ville få tillbaka min naturligt vakra blonda färg och det blev toppen... visst det tog ju några månader innan det va helt blont men du vill ju bara ljusa upp det så då ska det funka bra med ett besök..

jag har rätt tunt å fint hår med många tunna hårstrån men trots en massa elaka behandlingar så tog mitt hår inte nån skada...

se bara till att flitigt använda inpackning, jag använder inpackning istället för balsam...

Lycka till

• Brud28

Hej!
    Tråkigt att de blev fel!

Jag har gjort en avfärgning hemma, de slutade i katastrof tyvärr!
    Slutade med att jag fick klippa mig kort!
    Jag råder dig att gå till frisören och göra de.
    Men de sliter ganska mycket på håret.

Hoppas de löser sig för dig!

• Popcorn

För några år sedan var jag hårmodell med jämna mellanrum både för en del enskilda frisörer och för t.ex. Sebastian, TIGI osv. och då hände det vid ett tillfälle att jag fick väldigt mycket mörkare hår än vad jag egentligen ville (jag är naturligt mellanblond med fina hårstrån och blev färgad nästan svart). Jag väntade en vecka och sedan fixade de till det just med en avfärgning följd av en mild färgning och det funkade bra. Visst, det var lite torrt och kändes lite strävt de första dagarna, men det var mer en känsla än vad som syntes.

Lycka till!

• Nilsa in love

Känner mig lite lugnare nu.
    Precis som åmnga av er skriver har jag också tunna, fina hårstrån som frisörer brukar ycka är lätta att arbeta med. Och i dagsläget är det inte det minsta torrt.

Blir dock lite orolig när jag läser Ars amandi och Gela 14 som behövde gå dit så många gånger.... Gjorde ni slingor de andra gångerna då? Och ville inte frisören fixa allt på en och samma gång? Har läst att en del vill låta håret vila.

Nu kommer jag göra detta på måndag, sen har jag möjlighet att besöka frisören ytterligare en gång ifall det skulle behövas. Kosta vad det, bara det blir bra.

Och ja, jag fick pengarna tillbaka hos min första frisör. Det blev ju inte alls den färgen det skulle blivit och det såg hon ju själv. Erbjöd sig att avfärga det men hon fick INTE klabba mer med mitt hår. Never.

Fortsätt skriva, kommer hänga här på tråden och läsa hela helgen.
    Kram!

• Ars amandi

att det tog så lång tid för mig va ju för att jag var mörkt röd färgad och ville bli ljust blond igen hon avfärga och slinga på samma besök...

• kexxet

Jag va med min kompis som skulle göra slingor hos en "billigare" frisör och det slutatde i katastrof, färgen på håret blev verkligen inte som de skulle..
    Det slutade med att hon fick gå till en av dom bästa frisörena för en avfärgning och det blev jättebra!
    Skulle ja vart som du så skulle ja gjort de!

• FruRålin080808

Min syster är frisör och när vi pratade om avfärgning för ett tag sedan sa hon att det finns en syraavfärgning som inte sliter på håret. Kolla upp det när du går till frisören imorgon...

• zsandora

Förr i tiden hade jag dille på blåsvart hår. Å kom väl på att de e dax att förändra sig lite. Så jag å min mor gick till frissan å gjorde en avfärgning samt färga om håret till rödaktigt med slingor.
    Resultatet vart skit bra!!!!!

Jag har själv tunnt å fina hårstrån.

• Nilsa in love

Ahh, jättebra!
    Känns skönt att höra.

Nästa fundering är ifall det ALLTID blir ett orange-gult resultat, trots att man färgar över det? Eller tar t ex den ljusbruna färgen som den ska? Har hört att håret efter avfärgning ALLTID skiftar i orangea toner men vet inte om det stämmer.
    Min tanke är ju att avfärga, sn lägga ljusbrun bottenfärg, sen dra ljusa slinor. Vill ju dock inte att de ljusa slingorna ska bli gula?

• zsandora

Haha ja de blir en hel del toner efter en avfärgning. jag hade nog 5 olika färger. Men allt mitt försvann när jag färga om det.

• Kärleksmumsen

Det blir alltid oranget/gult efter en avfärgnging. Därför lägger man alltid en toning på. Är det oranget lägger man grönt över, är det gult lägger man lila över.
    Det kommer nog bli jättebra, men synd att du kommer få betala för frisörens misstag.

Kom ihåg att köra med massa med inpackning efter sen =)

• Vaxholm08

hur gick det?!!?

Jag funderar oxåpå att gå till frisör och frächa till kalufsen innan bröllopet men hur lång tid innan bör man gå? har ganska mörk utväxt men vill vara blond

• Snäckan4

Samma sak hände mig precis för ett par år sedan, färgen tog inte utan frisören behövde färga två gånger till och ta mörkare varje gång. Det var kul att vara mörk ett par veckor men sen tröttnade man, blond som man är. Jag avfärgade hos en frisör som jag känner i min hemstad och hon satt först 3-4 timmar med avfärgning och dan därpå nästan lika länge för att färga utväxten lite mörkare (den blev ju kritvit medan resten av håret mer orangeblont) och sen slingor på resten av håret för att få en mer naturlig färg. Hon gjorde ett jättebra jobb utifrån vad hon hade att arbeta med. Man såg ju att det var behandlat men det blev bättre än vad jag trodde det skulle bli.

Dock hade jag kvar svarta ögonbryn ett tag efter innan färgen i dessa hann gå ut. Inte lika snyggt!

Jag hoppas du blir bra!

• Nilsa in love

Hej!

Här kommer slutet på historien.

Jo. Gick till den väl valda salongen på måndagen kl 14.00 och hade SÅ ont i magen av oro. Dessutom hade jag börjat vänja mig vid den mörka färgen och frågade därför frisören om vi inte skulle nöja oss med att bara lägga i lite ljusare nyanser. Men det trodde han inte skulle bli särskilt bra.
    Så efter att han noggrannt känt på mitt hår så startade vi.

Först gick vi in i tvättrummet där jag fick sitta i en skön massagestol under tiden han masserade in avfärgningen. Han arbetade aktivt med håret i säkert 30 minuter innan han tyckte att han fått ur all färg.
    Så gick vi ut i salongen igen och fönade det torrt. Då var det ljust oranget med lite gulare nyans vid hårfästet. Han sa själv att själva avfärgningen hade blivit jättejämn och då hade han ändå bara lagt i en mild variant.

Sen började han att ytterst noggrannt lägga i blonda, sandfärgade slinor. Detta tog skitlång td eftersom han ville göra ett så bra jobb som möjligt. Sen la han en annan lite mörkblondare nyans i håret som inte var inpackat i folie.

Efter 30 minuter var det sen dags att tvätta ur.
    Då tyckte han sa en liiite för varm ton i det allra blondaste och la därför i en toning för att ta bort de pigmenten.Därefter följde tvätt och föning.

Resultatet blev SUUUUPERBRA och jag var så enormt lättad så at jag nästan grät. Håret är ljust och sandfärgat utan några somhelst tillstymmelser till gula nyanser. Ser riktigt fotomodellaktigt ut.
    Frisören själv var också jättenöjd och sa att dresultatet blev mycket bättre än han hade väntat sig. Helt perfekt.

Lämnade salongen kl 20.00 och då hade han hållt på med mig 6 timmar utan att avvika från min sida. Världens bästa kille och jag är hans kund för evigt.

Om jag skulle rekommendera detta till någon annan? Njae... I mitt fall blev det ju kanonbra men det berodde, enligt frisören, på att jag har så välbehållt hår + att han tog sig ordentligt med tid med mig och hade gått kurser i sådana här stora projekt.
    Han hade själv grämmt sig lite under helgen över att han hade tagit på sig att göra detta eftersom det tydligen är bland det allra svåraste i frisöryrket och då man aldrig riktigt kan förutspå resultatet.
    Så för er andra, ofrivilliga brunetter, välj den bästa frisören ni kan hitta! Låt det kosta pengar och se till att frisören avsätter i alla fall 5-6 timmar ifall ni har långt hår.

LYCKA TILL!!!!!!!

• Gela14

NU blir jag gör nyfiken..du har ingen bild att visa?? Stort grattis till att det blev så lyckat också!

• Snäckan4

Stort grattis till lyckat resultat!

• Princess Nightingale
    Glad att det gick vagen. Min mamma ar frisor (har dock inte jobbat som det pa over 10 ar pga problem med fingrar och rygg men iaf) Vad som gor mig mest forundrad ar den forsta frisoren som inte tanke pa att haret blivit behandlat over forsta besoket och att det da suger at sig mer pigment! Mkt, mkt markligt.

Jag gick som blond ett tag och gjorde slingor for att dolja den nya utvaxten men morsan glomde av sig i telefon och mitt har blev VITT! LOL, jag har chokladbrunthar annars. Sa, ivag till toning... Det var 25e december sa ska jag namna att det inte fanns butiker oppna som kunde radda katastrofen? Tja, i badrummet hittades toning som mamma hade hyffsat nyligen anvant pa sin kompis... For mkt roda toner for min smak men OK, jag var medveten om att jag behovde tva etapper och att det absolut inte fick vara vate/amoniak i preparaten- (jag hade sakert blivit flint annars) Resultatet? JO, det blev rott som forutspatt och aven den varsta forutspadden oxa, det blev gront! Jo, jag behovde bara ngr kulor for att se ut som en vandrande julgran... dagen efter kopte vi en bra farg som tog OK men ska jag namna att mitt nastan midjelanga har har varit axellangt i 3 ar pga incidenten???
Svar på tråden Avfärgning på salong - frisörer se hit!