Inlägg från: Nilsa in love |Visa alla inlägg
  • Nilsa in love

Avfärgning på salong - frisörer se hit!

Okej vänner. Nu behöver jag all hjälp jag kan få av och gärna av er som antingen själva har erfarenhet eller är frisörer. Spekulationer undanbedes då det bara gör mig ännu mer förskräckt.

Ska gifta mig om två veckor.
    Var på salong i onsdags för att göra mitt ganska ljusa hår ljusbrunt. Bad om en toning som gick åt det ljusa chokladbruna hållet med honungsslingor. Inga problem, sa hon.
    Men... Färgen tog inte och frisören tyckte själv att det var jättemystiskt och bad därför att få göra om det dagen därpå men med ett annat märke.
    Självklart.

På torsdagen frågade jag henne om det verkligen var säkert att det skulle gå bra, annars slingade jag hellre upp håret för att få en fräschare framtoning. Nejdå, detta skulle vara en enkel match.
    Hon lät mig sitta i läääänge med färgen och jag misstänker att hon även tog en mörkare nyans brunt för att få mer effekt. Detta utan att berätta det för mig. Resultatet blev mörkbrunt med kopparslingor!
    - Jaha, nu tog den i alla fall, var vad frisören sa.

Färgen i sig är absolut inte ful men den är mååånga nyanser mörkare än vad jag någonsin haft. Dessutom går det verkligen åt det röda hållet. INGEN tycker att det är snyggt på mig. Verkligen INGEN.
    Har sovit med bra hårinpackning inatt och det sög faktiskt ut en del av det röda men det är fortfarande mörkt och absolut inte alls jag.

Därför gick jag idag till stans bästa salong. Tre frisörer tittade på mitt hår och sa:
    - Det här fixar vi! Vi avfärgar det så mycket det bara går, sen lägger vi i en så ljus färg som möjligt och eventuellt lite slingor på det. Du kommer absolut få ett ljusare resultat och vi gör det här ganska ofta på salongen, med bra resultat.
    Så nu har jag en tid inbokad på måndag hos den mest vane frisören de hade och han bokade in hela eftermiddagen. 4-5 timmar för att vi skulle ha gott om tid på oss. Och de var övertygade om att "sämre blir det ju inte".

Jag vet att håret kommer bli slitet men på salongen tyckte de att jag hade jättefin struktur på håret och trodde därför att det ändå skulle klara av det utan för mycket frissighet. Dessutom gör det inget om det blir slitet i topparna eller nederdelen, ska ändå klippa av ca 10 cm efter bröllopet.

Men tjejer. Vad tror ni om detta?
    Har läst mig till mycket negativt om avfärgning men i nästan alla fall har det varit tjejer som gjort det själva hemma.
    Har någon misslyckats på salong?
    Någon som gjort detta och kan berätta? Både ni som har positiv erfarenhet och ni med negativ. Och pigga gärna upp mig för det är två veckor kvar till mitt livs bästa dag och just nu cirkulerar allt runt att jag inte ser klok ut i huvudet!

Snälla, snälla..... I need you!

• Svar på tråden Avfärgning på salong - frisörer se hit!
  • Nilsa in love

Känner mig lite lugnare nu.
    Precis som åmnga av er skriver har jag också tunna, fina hårstrån som frisörer brukar ycka är lätta att arbeta med. Och i dagsläget är det inte det minsta torrt.

Blir dock lite orolig när jag läser Ars amandi och Gela 14 som behövde gå dit så många gånger.... Gjorde ni slingor de andra gångerna då? Och ville inte frisören fixa allt på en och samma gång? Har läst att en del vill låta håret vila.

Nu kommer jag göra detta på måndag, sen har jag möjlighet att besöka frisören ytterligare en gång ifall det skulle behövas. Kosta vad det, bara det blir bra.

Och ja, jag fick pengarna tillbaka hos min första frisör. Det blev ju inte alls den färgen det skulle blivit och det såg hon ju själv. Erbjöd sig att avfärga det men hon fick INTE klabba mer med mitt hår. Never.

Fortsätt skriva, kommer hänga här på tråden och läsa hela helgen.
    Kram!

• Nilsa in love

Ahh, jättebra!
    Känns skönt att höra.

Nästa fundering är ifall det ALLTID blir ett orange-gult resultat, trots att man färgar över det? Eller tar t ex den ljusbruna färgen som den ska? Har hört att håret efter avfärgning ALLTID skiftar i orangea toner men vet inte om det stämmer.
    Min tanke är ju att avfärga, sn lägga ljusbrun bottenfärg, sen dra ljusa slinor. Vill ju dock inte att de ljusa slingorna ska bli gula?

• Nilsa in love

Hej!

Här kommer slutet på historien.

Jo. Gick till den väl valda salongen på måndagen kl 14.00 och hade SÅ ont i magen av oro. Dessutom hade jag börjat vänja mig vid den mörka färgen och frågade därför frisören om vi inte skulle nöja oss med att bara lägga i lite ljusare nyanser. Men det trodde han inte skulle bli särskilt bra.
    Så efter att han noggrannt känt på mitt hår så startade vi.

Först gick vi in i tvättrummet där jag fick sitta i en skön massagestol under tiden han masserade in avfärgningen. Han arbetade aktivt med håret i säkert 30 minuter innan han tyckte att han fått ur all färg.
    Så gick vi ut i salongen igen och fönade det torrt. Då var det ljust oranget med lite gulare nyans vid hårfästet. Han sa själv att själva avfärgningen hade blivit jättejämn och då hade han ändå bara lagt i en mild variant.

Sen började han att ytterst noggrannt lägga i blonda, sandfärgade slinor. Detta tog skitlång td eftersom han ville göra ett så bra jobb som möjligt. Sen la han en annan lite mörkblondare nyans i håret som inte var inpackat i folie.

Efter 30 minuter var det sen dags att tvätta ur.
    Då tyckte han sa en liiite för varm ton i det allra blondaste och la därför i en toning för att ta bort de pigmenten.Därefter följde tvätt och föning.

Resultatet blev SUUUUPERBRA och jag var så enormt lättad så at jag nästan grät. Håret är ljust och sandfärgat utan några somhelst tillstymmelser till gula nyanser. Ser riktigt fotomodellaktigt ut.
    Frisören själv var också jättenöjd och sa att dresultatet blev mycket bättre än han hade väntat sig. Helt perfekt.

Lämnade salongen kl 20.00 och då hade han hållt på med mig 6 timmar utan att avvika från min sida. Världens bästa kille och jag är hans kund för evigt.

Om jag skulle rekommendera detta till någon annan? Njae... I mitt fall blev det ju kanonbra men det berodde, enligt frisören, på att jag har så välbehållt hår + att han tog sig ordentligt med tid med mig och hade gått kurser i sådana här stora projekt.
    Han hade själv grämmt sig lite under helgen över att han hade tagit på sig att göra detta eftersom det tydligen är bland det allra svåraste i frisöryrket och då man aldrig riktigt kan förutspå resultatet.
    Så för er andra, ofrivilliga brunetter, välj den bästa frisören ni kan hitta! Låt det kosta pengar och se till att frisören avsätter i alla fall 5-6 timmar ifall ni har långt hår.

LYCKA TILL!!!!!!!

Svar på tråden Avfärgning på salong - frisörer se hit!