Inlägg från: Sommargrönt |Visa alla inlägg
  • Sommargrönt

Barncancerfonden bidrag i present till brudtärnan?

Jag sitter här och funderar så det knakar över en present till min brudtärna. Vill inte ge henne bara en liten grej, eller ett minne från vårt bröllop...känns mer som present till mig än till henne. :)

Så tittade jag i gamla trådar och såg att man kunde ge bort ett Hope-halsband där halva intäkten går till Barncancerfonden. Saken är den att min brudtärna hade cancer när hon var barn. Jag tänkte att jag kunde ge henne halsbandet och starta autogiro till Barncancerfonden. Vi har ju lite pengar över så tänkte att man istället för att ge henne en pryl hon inte har något nytta av kan stötta en bra sak som borde ha lite speciell betydelse för henne. Tänkte att jag kunde skriva ett kort där det står "Glad att du finns kvar hos oss idag. Hoppas att vårt bidrag kan hjälpa fler att växa upp till underbara vänner"...

Är det olämpligt? Känsligt? Eller kommer hon tänka att det inte hjälper henne så det är en onödig present?

• Svar på tråden Barncancerfonden bidrag i present till brudtärnan?
  • Sommargrönt

Tack...jag tycker det känns som en bra present. Men vi pratar liksom aldrig om hennes cancer...det verkar ha varit en jobbig del av hennes liv...

Tänk om hon bara vill glömma den och inte förknippas med cancer längre? Då kanske det blir helt fel...

• Sommargrönt

Jag borde känna henne bra, men vet inte om jag gör det. Vi har bara känt varandra i ett par år och visst umgås vi massor och hon ställer upp för mig och jag för henne. Men jag är inte helt säker på att jag egentligen känner henne nog bra för att avgöra en sån sak...Tänk om jag trampar i klaveret med en sån present? Kanske bättre att spela säkert med en konsertbiljett eller nåt...?

• Sommargrönt

Jag har aldrig träffat hennes syskon/föräldrar. De bor flera hundra mil bort...Och hennes sambo är liksom inte så kärleksfull av sig...han kan inte svara...Åh...jag måste nog bara bestämma mig för om jag ska våga eller inte...

EnaOline skrev 2008-06-16 14:58:01 följande:
    men fråga någon anhörig till henne? sambo/mamma/pappa/syskon?
  • Sommargrönt

Jag vet inte hur jag ska förklara. Han är snäll och tycker om henne. Men när det gäller lite mer känslosamma saker så förvandlas han lite till en grottmänniska. Så han kommer inte kunna säga orden "det skulle hon tycka jättemycket om"...han skämtar bort det istället eller gruffar "det blir säkert bra". Och det är inte ens säkert att han vet...jag tror inte att de pratar med varandra om sånt på det sättet...just för att han är lite svår...Jag ska fråga min mamma och någon annan kompis så får vi se...Annars blir det gemensam humorkväll med Björn Gustavsson med toastmaster och solister istället...

EnaOline skrev 2008-06-16 15:01:32 följande:
    hur menar du med att han inte är kärleksfull? han borde ju veta tycker man.. annars får du nog ta ett beslut själv... fråga någon vän till dig och se vad de tycker/säger om det då?
  • Sommargrönt

Vad bra det är med så olika kommentarer. Det understryker verkligen dilemmat jag känner. Att det kan bli väldigt personligt och rätt. Eller väldigt väldigt fel...Inte för att det löser min fråga, men då vet jag i alla fall att det inte bara är jag som nojjar mig utan att det faktiskt är en svår fråga. Får fundera lite till...Tack för alla bra svar!

• Sommargrönt

Vad skönt med en insatt!
    Men vad tycker du om att göra månatligt bidrag av det hela...
    Eller om ett personligt kort? Hade du tyckt att det var jobbigt eller hade du blivit glad?

sommar 09 skrev 2008-06-16 15:56:59 följande:

Har själv haft cancer och blev väldigt rörd när jag läste vad du tänkt skriva på kortet.JÄTTEBRA present!! Har önskat mig det halsbandet i födelsedagspresent, det är ju inte så att det står cancer på själva halsbandet.. Jag tycker absolut att du ska köpa det!
  • Sommargrönt

Tack så mycket för hjälpen. Ska nog försöka ta mod till mig och köra på det då. Får kanske ha en liten present till som backup om jag skulle känna att det inte blir bra...

Svar på tråden Barncancerfonden bidrag i present till brudtärnan?