efternamns funderingar - går det att göra så
Ber om ursäkt i förhand för ett rörigt inlägg Hoppas ni orkar läsa ändå.
Vi pratade länge idag om efternamn, om hur vi ska göra när vi gifter oss.
Tillslut kom vi fram till en lösning som kändes bra för oss. Jag behåller mitt efternamn, min sambo kommer som gift ta mitt efternamn och han vill dessutom ha sin mammas sambos efternamn som mellannamn. Krångligt?
Mammans sambo har funnits med i bilden länge, sen min sambo var 4-5 år. Det är mammans sambo som är hans förälder även om han har kontakt med sin riktiga pappa. För att hedra sin extra förälder vill han lägga till hans efternamn som mellannamn.
Namnet är ovanligt, 16 i Sverige heter så. Så vitt vi vet är alla släkt. Namnet är inte svenskt och vi har ingen aning om hur pass vanligt det är i hemlandet.
Självklart kommer alla med efternamnet tillfrågas och de ska få godkänna att min sambo tar namnet.
Jag kommer inte att ta namnet.
Hur går vi till väga för att min sambo ska få sin "plastpappas" efternamn som mellannamn?
Har läst runt på skatteverketssida men hittar inte riktigt vad jag söker där. Hade mamman och sambon varit gifta hade det troligen varit enklare? De har ju inte öppet midsommarhelgen heller. Inte för att det brinner i knutarna direkt, men det vore bra att veta hur vi ska gå till väga.