• frida79

efternamns funderingar - går det att göra så

Ber om ursäkt i förhand för ett rörigt inlägg Hoppas ni orkar läsa ändå.

Vi pratade länge idag om efternamn, om hur vi ska göra när vi gifter oss.

Tillslut kom vi fram till en lösning som kändes bra för oss. Jag behåller mitt efternamn, min sambo kommer som gift ta mitt efternamn och han vill dessutom ha sin mammas sambos efternamn som mellannamn. Krångligt?

Mammans sambo har funnits med i bilden länge, sen min sambo var 4-5 år. Det är mammans sambo som är hans förälder även om han har kontakt med sin riktiga pappa. För att hedra sin extra förälder vill han lägga till hans efternamn som mellannamn.

Namnet är ovanligt, 16 i Sverige heter så. Så vitt vi vet är alla släkt. Namnet är inte svenskt och vi har ingen aning om hur pass vanligt det är i hemlandet.

Självklart kommer alla med efternamnet tillfrågas och de ska få godkänna att min sambo tar namnet.
    Jag kommer inte att ta namnet.

Hur går vi till väga för att min sambo ska få sin "plastpappas" efternamn som mellannamn?

Har läst runt på skatteverketssida men hittar inte riktigt vad jag söker där. Hade mamman och sambon varit gifta hade det troligen varit enklare? De har ju inte öppet midsommarhelgen heller. Inte för att det brinner i knutarna direkt, men det vore bra att veta hur vi ska gå till väga.

• Svar på tråden efternamns funderingar - går det att göra så
  • frida79

Tack för alla svar

Var nog otydlig. Vi kommer som gifta ha samma efternamn (mitt gamla svenska soldatnamn) men min sambo har under de 11 åren vi varit tillsammans uttryckt en önskan om att ta sin "platspappas" efternamn. Han har väl helt enkelt bara inte fått baken ur den berömda vagnen... Nu när det ändå blir namnbyte iom vigseln så har vi tagit upp ämnet igen.

Nu blev lösningen istället mitt efternamn och "plastpappans" efternamn som mellannamn. Då får vi heta samma, och han får sin önskan igenom att lägga dit platspappans namn.
    Sambons nuvarande efternamn kommer slopas helt.

Personligen hade jag tyckt det var mkt enklare att bara ta mitt namn men självklart så stöttar jag min blivande make i sitt önskemål.

Jag kommer som sagt inte ta plastpappans namn och ev framtida barn kommer få vårt gemensamma efternamn. Plastpappans namn kommer stanna hos min sambo.

Mjo.. min sambo är över 18

Är absolut beredd att betala en slant för namnändringen. Inga problem.

Visst kan man föredra att en och samma familj har ett och samma nanmn... Min sambos familj har tre olika efternamn, de är inte mindre familj för det

Jag får nog ringa på måndag och höra mig för.
    Tack för hjälpen

Svar på tråden efternamns funderingar - går det att göra så