Inlägg från: SNOTCROW |Visa alla inlägg
  • SNOTCROW

Brudar i Lund - sommaren 2008 del 5

Häpp, så får man göra denna tråd till favorit!

Om man vill skippa valsen, ska man ersätta den med något eller ber man typ toastmastern att annonsera att det är fri dans som gäller?
    Vi är inte såå särskilt sugna på att följa alla festregler som finns. Det blir en enkel vigsel, ingen efterrätt (bara tårta), ingen brudvals... Jag hoppas de allra flesta känner till att vi till vardags är hårdrockare som inte riktigt håller på traditionerna.

• SNOTCROW

Här händer det grejer!
    Några har hippats, några har gift sig! Grattis till alla!

Igår fick jag ett litet styng av möhippenervositet. Ungefär samtidigt igår kväll hände följande saker: min kollega på jobbet sa att jag kunde gå om jag ville, min kompis ringde och lät förvirrad och undrade om jag ville ut och käka, och så fick jag ett mystiskt mms av en annan kompis och på bilden var ytterligare en annan av mina vänner och de två känner inte varandra alls. Men allt var bara sammanträffanden... :)

Vi sitter och biter på naglarna över budgeten. Jag har trott att det är lugnt med pengarna, men nu har vi adderat alla utgifter och inser att ungefär nu är det dags att strypa utgifterna! :D Tur att upptäcka det i tid i alla fall...
    Är det någon som vet vad praxis är kring betalning av mat och catering? Eftersom vi har serveringspersonal, mat och dukning/porslin genom samma ställe gissar jag på att man inte vet vad summan blir förrän efteråt och då får en faktura. Kan det stämma?

• SNOTCROW

Hej Sebastianna!
    Jag tänkte besvara några av dina frågor, både för att hjälpa till och för att påminna mig själv om vad jag inte ordnat och sånt där.. :)

? Frisör som gör bra och fina brud/festuppsättningar till rimligt pris i Lund?
    Jag har bara bokat en styling på Skult. Har kort hår och varken vill eller kan göra en riktig uppsättning. Tiara is the shit!

? Var/vem som gör bra bröllopssminkning till rimligt pris i Lund?
    Som så många andra: Make-Up Store. 495 för en sminkning, produkter som du väljer ut för samma summa ingår.

? Var/vem som gör manikyr till rimligt pris i Lund?
    Jag har förstärkt mina egna med gelé hos nagel"teknologen" på Bli Fin på Bankgatan. 400 kr tog hon för det, med permanent fransk manikyr.

? Vad kostar kläderna som er m2b ska ha på sig och vad ska han ha på sig?
    Jag vill inte veta :) Har inte tagit tag i det där ännu, tyvärr. Jag har budgeterat 5000 kr (exkl skor) och det hoppas jag är i överkant.

? Vem och var ska ni fotografera er?
    Heidi Wellstad, hon kommer ta 6400 (men säger att hon ska avrunda neråt) för fotografering under vigseln, mingel/gruppbilder efter vigseln och fotografering med brudparet i en timme.

? Vad ska ni ge som morgongåva? Har ni några tips?
    Har inte tänkt på den biten, är rätt osäker på att vi ens bryr oss om det.

? Till slut skulle jag gärna ha lite tips på do and don?ts?
    Jag tänker göra en mycket stor ansträngning att inte bli på dåligt humör när tiden tryter eller saker inte är som jag tänkt mig. På bröllopsdagen finns det inget (eller mycket lite) man kan göra åt saken, utan man får rycka på axlarna eller be någon annan.
    Det andra jag tänker tänka på är mat och dryck. Äta lagom innan (inte för lite i alla fall), dricka vatten och tänka på alkoholintaget (efter middagen är det dock champagneflaskan som gäller! :D ).

Lycka till, och välkommen hit!

• SNOTCROW

Sebastianna:
    det är precis där vi är också, budgeten är det dags att hålla hårt i.
    Catering och servering blev en riktigt stor bit dyrare än vi räknat med, så det där med 5000 kr på kläder bara måste sänkas. och spriten får inte bli så dyr som vi tänkte heller.

Hörni som varit och köpt alkohol i Tysklan! Vad kan det kosta med mingelbubbel, öl till maten (plus lite vin till de som absolut inte dricker öl), bar med lite olika spritsorter om man köper allt i Tyskland, till 70 personer?

• SNOTCROW

Hallå där alla!
    En efter en blir ni gifta. Grattis Jen82 och Flamora, ni är asfina och det är roligt att höra att allt gått bra!

Jag börjar verkligen se fram emot mitt bröllop, men jag har kvar att fixa skor och underkläder. Skorna jag beställt avbokade jag, de är helt enkelt för dyra. jag tänkte åka till Malmö och prova torsolette och/eller axelbandslösa bh:ar plus strumpebandshållare med passande strumpor. Vart ska jag gå tycker ni?

• SNOTCROW

Anja:
    Gaaaah, jag känner igen typen! Har en killkompis vars fd flickvän helt och hållet ägde honom i flera år. Nu har de gjort slut (för sjuttielfte gången) och jag gör allt jag kan för att han inte ska gå tillbaks till henne.
    Det är helt otroligt, såna tjejer ger ingen kärlek alls. Det är bara makt... Visa honom stöd, så han vågar säga ifrån och gå på ert bröllop ändå!

• SNOTCROW

Embo: Det ska jag sannerligen! På lördag lovade min kille mig att vi ska till Malmö. han ska träna och jag får springa runt bland underklädesaffärerna (har skrivit en lista).

• SNOTCROW

Anja:

jag förstår verkligen. Känner igen det precis. Men jag tror det är jätteviktigt att han känner att han har stöd från ert håll. Jag tror det är jättelätt att slingra sig ur grejer om man har press på sig både hemifrån och från vännerna.
    Om ni berättar för honom att ni ska stödja honom vad han än gör, och kanske erbjuder er att prata (sansat!) med hans flickvän (och tom bjuder in henne??) kanske han känner att det är lättare att komma... Hoppas verkligen inte han väljer att stanna hemma den viktiga dagen.

• SNOTCROW

That sucks big time! Såna här grejer blir ju större också när det kommer till kritan, och bröllop är ju verkligen en "krita", så att säga. Gud vad tråkigt om han inte kommer, det verkar verkligen betyda massor. Ni kan inte göra annat än att få honom att känna sig välkommen, sedan kan man inte anklaga sig själv om han inte kommer.

• SNOTCROW

Jen:
    Vad knäppt att inte toastmadame dök upp, verkligen konstigt beteende. Men ja, ni hade ju haft det på känn så...
    Och tio personer som inte dök upp, det verkar ju jättekonstigt? Hade de osa:t och tackat ja innan? Isf är det väl plikt på att komma, eller i alla fall höra av sig om man ändå inte dyker upp... Men det verkar inte som att det mörkade din dag allt för mycket - grattis!

• SNOTCROW

Riktigt sorgligt.
    Nånstans kanske det ändå visar sig att kompisen inte hade något val. Eller i alla fall att han ångrar sig i efterhand. Vem vet? Men det är ju nu det gäller, det är ju nu som Daniel skulle behöva honom där.

En av mina allra närmsta tjejkompisar är osäker på om hon kan komma. Det trodde jag inte skulle hända, för hon var en av de första som bad att få veta datumet så hon kunde ta ledigt. Men det är sjuksköterskebrist i Stockholm och de kanske inte kan släppa henne ändå. Men det är inte hennes fel.

Den som krånglar mest är min morsa... Hon ger mig dåligt samvete över saker hon inte ens vet något om, och pratar om mig med mina syskon. Hon låter aldrig bli att kritisera mig, det kan vara ack så litet, men det framgår alltid att hon tycker jag borde tänka mig för eller ifrågasätter mina val. Suck!

• SNOTCROW

Embo: Ajajaj, det är bara att hoppas att det blir bra. Vilken guldsmed var det?

Jen: Blir spännande för dig nästa gång ni hörs av, att få veta varför de inte kom.

a wife to be: Min kille gömde min så fort vi hämtat den, så jag har bara provat den som hastigast. :)

• SNOTCROW

Mina bubblor ska nog delas ut till ungefär hälften av gästerna (blir ca 75 gäster, köper 36 såpbubbelförpackningar) och mina två toastmasters ska dela ut dem under vigseln (medan vår kompis spelar gitarr). Vi har ju ingen kyrkvigsel, så vi har inget "utträde" ur kyrkan, utan att tacka ja till att bli hustru och bubblorna kommer att ske på precis samma plats :)
    Funderar på att köpa/låna ett par korgar, men ärligt talat spelar det mig ingen större roll. Kommer de i en hyfsad kartong delas de nog ut som de är.

• SNOTCROW

Anja:
    Duktig du är, massor med grejer att göra, men du verkar ha koll på läget. Och kontroll är bra! Men imorgon ska du släppa kontrollen, tänk på det!

• SNOTCROW

Hedebris:

Jag funderar på att erbjuda mig att hjälpa till, men med tanke på att det är helgen innan mitt eget bröllop är jag verkligen osäker på om jag har tid till det.
    Jag återkommer om det känns säkert att tacka ja.

• SNOTCROW

Anja:
    gud vad roligt att se bilderna! Jag tänkte på dig under dagen, hoppas verkligen du hade roligt :)
    Grattis!

• SNOTCROW

Jen:
    Det där var en bra beskrivning, jag börjar känna av nerverna bara av att läsa det ;)
    Lät som ni hade det jättebra, inga större missöden alls? Grattis igen!

• SNOTCROW

Hedebris:
    Det låter som kanske den bästa möhippan ever :)
    Jag tror fortfarande att det inte blir någon möhippa för mig, men för några dagar sen såg jag faktiskt min kompis inbox som han hade glömt att logga ut från, där en rubrik var "Jakobs svensexa/Maries möhippa"... Så man kanske inte ska utesluta något :)

Hursomhelst, angående att hjälpa till på ditt bröllop så är det så att jag jobbar till klockan 15.00 på fredagen. På lördagen ska jag vara vara hos frisören 11.30 och ska jobba igen 14.00-21.00. På söndag jobbar jag dessutom 06.00-14.00. Det är alltså en sjukt upptagen helg till att börja med, men det ser ut att vara lugnt veckan därpå och med en liten lön blir det lättare att betala mitt eget bröllop när fakturorna anländer :) Så jag tänker att jag hjälper till! Förutsättning för det är dock att jag inte blir borta till sena natten och att det är i Lund...

• SNOTCROW

Hedebris:
    Då blir det svårt för mig att hjälpa till... Skulle dröja till ungefär kl 16 innan jag var på plats.
    Hoppas verkligen du får hjälp av någon annan. Jen82 hade ju någon kompis hon skulle höra med, eller hur? Och MrsJönsson har ju dykt upp här också!

• SNOTCROW

Det hade jag iofs kunnat ställa upp på, men jag har egentligen bara en lucka då jag kan hjälpa till mellan ca 16 och 23. När är det du behöver hjälp?

Svar på tråden Brudar i Lund - sommaren 2008 del 5