• Tooticki

Stora tråden om ABORT!

Jag tycker att abort är en mänsklig rättighet men att det inte ska användas som preventivmedel. Det viktigaste tycker jag är att alla barn som kommer till världen är efterlängtade, älskade och får en trygg uppväxt, kan man inte erbjuda det så är abort ett bra alternativ.

• Tooticki

bröllopstorget.se är ett forum för människor som lever i (förhoppningsvis) livslånga relationer, varav 99% någon gång ställer sig frågan "vill vi ha barn?", jag tycker att det är högst relevant!

• Tooticki
    090801 skrev 2008-06-26 13:53:04 följande:
    Jag vet att det finns många här inne som kämpar på som tokar för att ens klara av att bli gravida och många av dem uppskattar att det är fokus på bröllop, att då få en tråd om abort slängd i ansiktet blir verkligen som en kalldusch. Bara en tanke.
    Om man tar åt sig av allt, även om det inte är riktat till personen i fråga, så kommer man få ett jobbigt liv.
  • Tooticki
    Bobou skrev 2008-07-21 16:05:05 följande:
    Jag blir lite nyfiken över att så många skriver att abort inte ska användas som preventivmedel men utan att motivera denna åsikt. Så brukar man väl skriva om man anser det vara självklart vad som ligger bakom ställningstagandet, men jag ser inte det som självklart.Varför ska man inte använda abort som preventivmedel? Jag kan själv tänka ut anledningar till varför det är bättre för mammans hälsa att t.ex. använda kondom istället, men tycker ni att det finns moraliska skäl också? Är det mer moraliskt fel att ta bort flera foster en bara enstaka? Är det mer moraliskt fel att ta bort ett foster för att man av bekvämligthetsskäl och kortsiktigt tänkande inte använde skydd, än om man försökte skydda sig men misslyckades?Märk att era argument för abort kan tillämpas lika bra då abort används som preventivmedel. Ni argumenterar för individens rätt till självbestämmande, men moraliserar(?) samtidigt över att använda abort som preventivmedel. Känn er inte påhoppade nu utan ta detta som det är menat; lite nytt bränsle i diskussionen.
    Eftersom abort, för mig, verkligen är sista utvägen då det finns många sätt att skydda sig redan vid samlaget. Jag tycker att det är onödigt att en person som inte vill ha barn först ska bli gravid och sedan göra abort när kondom, p-piller etc finns att tillgå i ett tidigare led.

Sen tror jag att många människor inte har en aning om hur de reagerar inför det faktum att ett liv växer inom dem och kroppens reaktion på ingreppet varför det känns så onödigt att det ska behöva gå så långt...
  • Tooticki
    chamor skrev 2008-07-22 07:24:07 följande:
    men jag ser hellre att barnen får födas och adopteras bort till familjer där de blir älskade och är efterlängtade
    Detta alternativ finns ju tyvärr inte i Sverige idag.
  • Tooticki

Men, vem säger att att rädda ett barn i vecka 22 är mer rätt än att ta bort ett barn i vecka 21? Vad händer när läkarvetenskapen utvecklas med stormsteg och vi kan rädda ett foster i vecka 22 som inte var menat att överleva enligt naturens lagar?

• Tooticki
    gottelina skrev 2008-07-22 11:51:35 följande:
    ?
    Vad var det du undrade över?
  • Tooticki
    gottelina skrev 2008-07-22 12:00:32 följande:
    Att alternativet inte finns i Sverige. Hur menar du? Jag vet ett par som har adopterat i Sverige från svenska föräldrar. Ingen de kände eller så utan ett litet barn som behövde föräldrar bara.
    Hur gammalt var barnet?

Det är otroligt ovanligt. Rent officiellt avskaffades denna möjlighet på 80-talet. Kul för dem att de fick möjligheten att adoptera från Sverige!
  • Tooticki
    laris skrev 2008-07-22 12:09:50 följande:
    Vet du vad anledningen till detta beslut var? Hade inte en aning om att det var (nästan) helt möjligt.
    Jag kan tänka mig att anledningen till att gottelinas vänner blev tillfrågade var för att de varit familjehem tidigare, då är man inne i systemet.

Jag tror att eftersom vi har möjligheten till abort idag och att det är såpass accepterat och utbrett så finns det inte utrymme för "oönskade" barn (missförstå mig rätt).

Ett barn som inte har en familj som kan ta hand om det i Sverige idag placeras i första hand hos släktingar, i vissa fall genomförs en adoption. Annars placeras barnet i ett familjehem, även om familjehemmet sedan visar sig bli den permanenta placeringen sker sällan en adoption. Detta är något som kritiserats mycket av tidigare familje-/fosterhemsplacerade barn och jag har för mig att en granskning av detta system görs nu för att förbättra för barnen som inte kan bo hemma.
  • Tooticki

Forts.
    Ett barn som överges av sin mor leder idag till att kvinnan utreds för psykiska besvär och vissa fall startas även en brottsutredning. Detta gör att det är ganska svårt att "bli av" med ett barn.

I Sverige är det helt enkelt fullständigt onormalt, för att inte säga sjukt, att inte vilja ta hand om sitt barn.

• Tooticki

Det jag menar med att "bli av" med ett barn är att vårt samhälle är uppbyggt på normen att alla familjer ska vara tillsammans. Det är därför det ofta dröjer alltför länge innan ett barn omhändertas om det far illa, det är därför så få barn adopteras av sina familjehem etc. Socialkontorens främsta uppgift är att hålla ihop familjen och ge föräldrarna chans på chans att ta hand om sitt barn, på vems bekostnad?

Om du föder ett barn idag som du inte vill/kan ta hand om så gör samhället allt för att underlätta, att inte VILJA ta hand om sitt barn (om man är frisk) finns inte med på kartan.

• Tooticki

Synd att denna tråd dött ut...

Vad tycker du själv om abort Chamor?

Svar på tråden Stora tråden om ABORT!