• chamor

Stora tråden om ABORT!

Hit är du välkommen som vill diskutera abort. För eller emot spelar ingen roll... Kör hårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 09:59
    Vill inte att det här blir en pajkastning på den som gjort abort/inte gjort abort utan låt oss köra lite skjysst!

• Svar på tråden Stora tråden om ABORT!
  • chamor

För att få igång en diskution tänkte jag bara citera vad jag läste någonstans. Notera att det inte är jag som skrivit detta och inte nödvändigtvis är min åsikt utan bara ett citat för att få igång tråden...

"Många tycker det var fruktansvärt när man förr i tiden offrade barn för att bildka olika gudar, men idag offrar vi istället våra barn på karriärens och egoismens 'altare'"

• chamor

Om jag skulle göra en abort skulle jag nog tänka hela livet att barnet vore nu så gammalt, undra hur livet nu varit om barnet hade fötts m.m. Å andra sidan kanske samma sak om man valt att behålla barnet. Undrar hur livet sett ut om jag inte behållt... Men men.. Det är ett svårt val men som någon sa förut så tycker jag det är fel när abort används som ett "preventivmedel" för det är ändå ett stort ingrepp i kroppen.

Caroline&Kristian. Hoppas verkligen allt löser för er!!

• chamor

Jag anser också att det mesta kan diskuteras här på BT.

Anledningen till att tråden startades var att en annan tråd började spåra ur och behovet verkade finnas av en ren "abort-diskutions-tråd".

Hit är alla välkomna med sina åsikter och hoppas att ingen ska ta illa upp av trådens existens. Beklagar om någon redan tagit illa vid sig.

Men som tidigare sagt så läser vi nog alla de trådar man är intresserad av, resten sållas bort.

• chamor

Blir så imponerad av att ni är så duktiga på att formulera er i ord. Jag låter oftast bara klumpig när jag skriver i såna här forum. Därför kopierar jag nu några åsikter som jag stödjer och håller med för jag kan inte uttrycka mig bättre själv Jag förstår att det finns situationer då det känns så otroligt betungande med ett barn så att man vill ha en abort men jag ser hellre att barnen får födas och adopteras bort till familjer där de blir älskade och är efterlängtade (kanske då bortsett från fall där mamman inte kan behålla barnet av medicinska själ). Däremot så tror jag det är svårt att INTE älska ett barn som man burit på i nio månader. Att känna ett hjärta slå, sparkarna m.m.

Tooticki skrev 2008-07-21 16:14:39 följande:
    Sen tror jag att många människor inte har en aning om hur de reagerar inför det faktum att ett liv växer inom dem och kroppens reaktion på ingreppet varför det känns så onödigt att det ska behöva gå så långt...
    [/citat]
    Duchess skrev 2008-07-21 16:18:52 följande:
    [citat]
    Jag är kluven. Jag är för en generös abortlagstiftning, eftersom erfarenheten visar att i de fall där aborter är illegala så blir konsekvensen att kvinnor dör/skadas när de trots allt genomgår en abort. Så vill jag inte ha det i Sverige. Å andra sidan är jag helt emot abort för egen del, dvs jag själv skulle aldrig kunna välja att göra abort om jag blev gravid. Till saken hör då att jag och min man är frivilligt barnlösa och ämnar fortsätta med det. Något jag iaf är helt säker på är att aborter borde förbjudas efter v 18. Idag är aborter tillåtna mellan vecka 18-22 om man har socialstyrelsens tillstånd. Men idag kan läkarna rädda barn som är födda nånstans rund v 22, och neonatalvården blir bättre och bättre. Jag tycker inte att det är försvarbart att rädda ett barn i v 22 och göra en abort i v 21.
  • chamor

Nej men abort är ju aktuellt i hela världen men visst är det tråkigt att den möjligheten inte finns i sverige!

• chamor

Nej men abort är ju aktuellt i hela världen men visst är det tråkigt att den möjligheten inte finns i sverige!

• chamor

Jag tror att människor som handlar så är sjuka och behöver seriös hjälp! Någonstans älskar de säkert sina barn även om de inte vare sig kan visa det eller uppföra sig som människor. Det dessa människor gör är inte försvarbart men om dessa människor fick hjälp att må bättre så tror jag de skulle kunna ta bättre hand om sina barn. Förhoppningsvis även älska dem...

• chamor

Måste säga att det är kul att tråden blåst upp igen!

Svar på tråden Stora tråden om ABORT!