Maj 2009
Tror inte att man skall räkna med att det blir så stort bortfall. Beror på hur tidigt folk förvarnas om bröllopet och om dem har långt att resa.
Tror inte att man skall räkna med att det blir så stort bortfall. Beror på hur tidigt folk förvarnas om bröllopet och om dem har långt att resa.
Vi kör på samma stil som karni5.
Vi delar upp, så på vigseln har vi en värdinna som är vår högra hand och är behjälplig vid ordningställandet av platsen och tar emot gästerna. Och på festen har vi ett toastmasterpar som är vår högra hand och ser till att allt flyter på.
Vi planerar oxå allt, men dem har rätt att komma med synpunkter.
Dem flesta vi har valt har varit självklara i alla fall för mig. Jag kommer att sex (!) tärnor för att jag vill ha med dem under dagen då det är mina bästabästa. Sedan har dem alla fått extra uppgifter mer än att bara vara stöd. 1 är vittne, 1 läser dikt, 1 är huvudvärdinna vid vigseln med hjälp av 1 värdinna, 1 är toastmadam och 1 kommer att vara fotograf under förberedelserna innan.
Jag tror att man oftast bakar ihop toastmasterrollen och värdrollen idag.
Tidigare var oftast föräldrarna till brudparet värdpar för det var dem som stod för kalaset. Då svarade man till dem om man kom el hade frågor om dagen, övernattning osv. Dem hälsade även välkomna och tog upp första skålen.
I vårt fall så är det vi själva som står för kalaset, så då är det egentligen vi som är värdparet. Men vi har valt att lägga en del praktiska uppgifter för själva vigseln till våra värdinnor så att vi bara skall kunna njuta. Tex har dem som uppgift att se till att vår vigselplats är ok, ta hand om våra gäster o hälsa välkomna, att program o dryck delas ut o att ev musiker/elen är inpluggad. Och sedan så får toastmasterparet ta hand om kvällen.
Tror inte att sambos föräldrar vet om att vi verkligen skall gifta oss. Alltså dem har nog inte fått reda på datumet och våra planer utan bara att vi tänkte gifta oss nästa år. Undrar hur dem reagerar när dem får reda på vårt upplägg.
Som tur är så har mina föräldrar smält informationen och försöker ställa upp och hjälpa till. Ibland för mycket, men dem har numera lärt sig efter alla dess år att vi gör som vi vill. Min pappa har börjat vänja sig vid idéen och har ställt upp som smakråd o goda idéer när jag skulle köpa material till inbjudningarna och då passade vi på och kikade lite på slips som han skulle kunna ha (han fick i födelsedagspresent ett presentkort som innefattade inköp av skjorta o slips och mig som smakråd och ifall han skulle på något event nästa år som krävde det...). Så mina föräldrar är med på tåget i alla fall.
Samtidigt så försöker jag inte tvinga på dem alltför mycket om bröllopet. Måste påminna mig själv ibland om att det är en väldigt stor händelse för oss (nog större för mig än för blivande ), men det är inte stor händelse för alla andra. Det blir ju ingen förändring för våra nära och kära, vare sig vi är gifta el är sambos.
Sorry, blev lite långt
Fast mycket går att fixa på kort tid oxå. Nu blir det så många beslut som drar ut på tiden så att man inte kommer till något avslut. Alldeles för mycket lösa trådar just nu. Frustrerande.
Jag gifter mig samma helg som en av mina bästa vänner gjorde i år. Och jag tror att dem började med sin planering under hösten, så när jag berättar för mina vänner så tittar dem på mig o skrattar att oj, har ni redan bestämt det och det
Oj, går han med på att prata detaljer. Impad. Diskussionerna hemma handlar mest om dem stora sakerna. Men nu så har han nog löst en punkt på listan så det är kanske dags att ge honom nästa uppgift.
Påminn mig inte om klänning
Du är inte sent ute, vissa planerar i flera månader o andra klarar av det på någon månad.
Vi har nog mellan 70-80 gäster (inga barn), gästlistan spikas först vid årskiftet misstänker jag. Vår högt räknade budgeten ligger på ca 90000 utan resa. Gifter oss borgligt och det som är fxat/prel bokat är: vigselplats, festlokal, fotograf, färger, duo för kvällen, solist, material för pappersgrejerna, tärnor, näbb, toastmasterpar, värdinnor.
Just nu så tittar vi på vf och cermonin, någon som kan kompa vår solist, menyn och vem som skall laga den.
oj, inte berätta för någon verkar tufft. Tillslut fick jag lov av sambon att berätta för några få. Var skönt att få pysa lite. Men ingen av hans vänner har fått reda på datumet och dem är såå nyfikna