Inlägg från: Emblingen |Visa alla inlägg
  • Emblingen

Låna eller spara?

Vi har sparat ihop 30 000 kr själva och 60 000 kr fick jag i gåva av min mormor & morfar som jag valde att lägga på bröllopet.

• Emblingen

Nu kommer tråkiga jag igen med mina åsikter...

Varför vill man gå och betala för något i efterhand som redan är gjort???

Är det kul att betala för en resa som redan är gjord?
    Är det kul att betala för kläder på Ellos som redan är "ute"?

Även om det inte är samma sak att gämföra bröllop med en resa eller kläder så är det nog lite surt ändå att betala för det i efterhand (trotts att bröllopet har man förhoppningsvis glädje av i minnet hela livet).

Lån tar man i mina ögon för stora saker så som en bostad eller en bil där man förhoppningsvis även kan få tillbaka (kanske inte allt men en del) pengarna när man säljer det.

Och tänk om giftemålet slutar i skilsmässa!
    Kul jul att vara skuldsatt för något som inte ens existerar längre...

• Emblingen

Allt handlar i grund och botten om vilken inställning man har till livet och vilken standard man vill leva i.

Nu har vi haft turen att köpa lägenhet för många år sedan så vi har hunnit betala av lånet innan vi köper nästa boende och där med blir nästa lån inte så stort och det hinner vi betala av inom några år. Men det har vi kämpat för.

Vi vill helt enkelt inte sätta oss i "låne-träsket" utan väntar, kämpar och sparar för att sedan kunna köpa/göra det vi vill samtidigt som vi har en god levnadstandard. Vi vill inte att hela vår inkomst ska gå åt till att betala av saker vi inte har nytta av idag.

För ett boende, en bil, en utbildning m.m. har man nytta av idag även om det införskaffades för 10 år sedan. Men ett bröllop har man inte "nytta" av om 3 år trotts att man kanske fortfarande betalar för det varje månad.

Jag säger inte att det är "fel" att låna till sitt bröllop utan mer att det är ett förhållningsätt man väljer över vilket liv/tillvaro/vardag man föredrar att leva.
    Jag väljer att vänta tills jag har råd...

• Emblingen

Håller med dig! Självklart är det upp till var och en hur man vill göra med finansieringen av sitt bröllop! Det har jag aldrig sagt något om.

Och därför är det också upp till var och en om den vill ta i mot en gåva på "förutbetalning" av arvet.

Undra bara varför du ej skulle ta emot en summa som betalats ut till alla syskon, mostrar, morbröder och kusiner?
    Skulle du inte ta emot ett arv då heller???

• Emblingen

Min mormor & morfar tyckte vårt val var precis lika bra som mammas som använde det till delsumma i bostadsköp, eller morbror som byggde kök, syrran som kan leva lite extra flott trots studier, moster som reste och kusinerna som köpte moppar och annat krafs.
    Enda kravet de hade var att det inte skulle sättas in på banken (för de sparar till oss redan som det är). Dessa pengarna skulle användas och tillbringa glädje i vårt liv sa de. Och det blev ju extra passande för oss!

Svar på tråden Låna eller spara?