• Top secret bride

Italien i september - Comosjön ok? Tips tack!

Vi tänkte åka till Italien runt den 20 september. 4-5 dagar med hyrbil och gärna något mysigt B&B eller en lägenhet. Vi älskar god mat, goda viner, att strosa runt i mysiga små byar/städer och självklart vatten! Hoppas förlänga sommaren lite men vill inte ligga och pressa på stränder hela tiden.
    Hur är det med värmen där då? Och vad rekommenderar ni för by/byar/stad/städer? En eller flera på 4-5 dagar? Och har ni tips på bra men inte jättedyrt boende?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Italien i september - Comosjön ok? Tips tack!
  • Fru Säfström

Jag rekommenderar Ryan air till Pisa. Hyrbil via Ryan air (billigast och prisvärt), Hertz alltså från Pisa. Motorväg 1.5h ungefär till landskapet Lingurien och dess kust.
    Bo sedan i stad nära Cinque terre och ta dags/båtutflykter till de olika fantastiskt romantiska byarna.

Detta gjorde vi och hade FANTASTISKT mysigt.

• Top secret bride

Tack för fint tips!
    Och visst är det varmt och skönt där i september? Vi hade ju tänkt förlänga sommaren lite!
    Har hört talas om Cinque terre och det verkar helt fantastiskt!
    Hur bodde ni? Lägenhet? Hotell? Någon speciell by i närheten som passar att bo i? Avstånd?
    Har du något speciellt att tipsa om som man inte ska missa i någon av de fem byarna? Eller kanske kan strunta i?
    Tack på förhand!

• Fru Säfström

Ja det är det garanterat!
    Vi bodde på B&B, helt fantastisk "studio" fick vi hyra för 85$ natten (balkong, kokskåp, matbord, dubbelsäng, stort utrymme, nyrenoverat badrum, fantastisk frukost hos en jättetrevlig familj, p-plats fanns hos dem), straxt utanför Lerici. Tog 5 minuter med bussen (som stannade just utanför huset) till Lerici stad, alternativt 2 minuter med bil till "infartsparkeringen".
    Från Lerici går båtturer till de olika cinque terre.

Kan vara en idé att boka någon natt i någon av byarna och ta båt dit och tillbaks.

Den enda cinque terre-byn vi besökte denna gång (obs man kan inte köra in i byarna, därav smidigheten att bo utanför och göra dagsutflykter) var Manarola. SÅ VACKER.
    Turistigt javisst men oj så vackert.
    Mellan Manarola och sydligaste staden i Cinque terre går "kärleksstigen" - en promenadsträcka.
    I Manarola hade de två hotell men de var fullbokade och tack vare det hamnade vi i Lerici och hós den gulliga familjen som inte pratar någon engelska (vanligast där).
    Rekommenderar att bo i Lerici och är ni intresserade av B&B vi bodde hos så skicka din e-postadress :)

• Akvavit

Har ingen aning om temperatur i slutet av september, men jag kan rekommendera Cinque Terre.

Vi var där i två dagar och bodde i den norraste av byarna, Monterosso al Mare, jättemysigt. Det är inte den mest pittorseka av de fem byarna, men den är lättåtkomlig med bil och ligger vid en strand. Det finns hotell vid strandpromenaden som är jättemysiga, och de har en restaurang där som är rekommenderad av Michelin-giuden, om man vill lyxa till det en kväll.
    Vi bodde på detta hotell, www.laspiaggiahotel.com/ , kanske lite dyrt, men fint och mysigt. Vi betalade heller inte fullt pris eftersom vi bara dök upp utan att förboka, och det var utanför turistsäsong (vi var där i början av maj).

Ni kan vandra mellan byarna, hyra mountainbikes och cykla på lederna, elelr åka på bilutflykter i områdett. Det är även lätt att ta sig dit med tåg från Milano.

Vi var även vid Comosjön, det är helt fantastiskt där! Supermysigt, med vackra vyer med Alperna i bakgrunden. Kan också rekommenderas. Åka på båtturer runt sjön, kliva av i olika byar och äta. Vi bodde i Bellagio, och där finns mycket fina och bra restauranger. Testa en vinprovning på ett Enoteca en kväll och prova de lokala vinerna. I staden Como finns någon typ av bergbana upp på en topp som säkert kan vara mysigt. I Bellagio är det rätt dyrt att shoppa, mycket märkesprylar och kläder.

• Top secret bride

Tack! Jag läser och börjar planera

Maila mig gärna Fru Säfström, min adress är sofgus@telia.com.
    Verkar som att vi får ta ytterligare en Italientripp i vår. Man hinner ju inte så mycket på en långhelg - om man vill ha tid över till att slappna av och bara mysa!

• Sara W

Jag vill verkligen rekommendera Como och Garda. Vi bilade där förra sommaren och det var alldeles fantastiskt. Como kändes mindre turistigt än Garda. Vi körde runt sjöarna vilket inte tog så lång tid som vi hade trott. Vi bodde i Riviera del Garda, vilket var rätt kostsamt men underbart. Det enda jag vill varna för är hur italienarna kör bil. Man får inte vara rädd för lite plåtskador, ffa i staden Como där skyltningen är rätt dålig, gatorna trånga och ingen följer trafikljus eller enkelriktat. Vi kommer garanterat att åka tillbaka till dessa trakter! Maten, vinet och stämningen är fantastisk. Vi var där i augusti, då norra Italien verkade invaderat av tyska barnfamiljer. Vet inte hur det är i september, men värmen håller sig säkert behaglig in i september.

• Robina67

Vi drar till norra Italien den 21 sept!! OCh stannar till den 25:e. Vi ska bo i Capriata d'Orba i regionen Piemonte.
    Det är ett slott faktiskt - ser m y c k e t fram emot det!
    Sept-okt-nov är fina månader där, säger dem.

Svar på tråden Italien i september - Comosjön ok? Tips tack!